Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Skulle vi gå med i NATO skulle det komma krav som ett brev på posten att lägga ner vår egen industri och hjälpa de stora nationerna med beställningar. U.S.A. ser hellre ett fåtal stora spelare och tycker att våra volymer kan vi lägga hos dessa. Man kan tycka vad man vill om detta men vill skall vara medvetna om priset för att gå med i NATO.
Dessutom skulle U.S.A. kräva att vi ungefär dubblar våra försvarsanslag med tanke på vår yta och för dom pengarna kan vi producera inhemskt och självfinansierat.
Det fundamentala problemet är våra politikers ovilja att låta vårt land få kosta något.
Jag tycker att ditt tidigare inlägg om svensk försvarsindustri var spot on, och här håller jag med i stort.
Jag är dock inte säker på att svensk försvarsindustri skulle lida om vi gick med i NATO, även om du har en poäng i att det har höjts röster i USA om att det överlag är ett slöseri att västvärlden har ungefär tre stora försvarsindustriella sfärer (USA, UK, Frankrike) och i viss mån Tyskland samt därutöver andre mindre (T ex Italien, Sverige) och mycket små länder (T ex Norge) som i stor utsträckning konkurrerar med varandra istället för att samarbeta (Titta t e x på utbudet av luftradarsystem för land- och sjöbruk).
Det jag sa i inlägget du citerade om att vi betalade priset för att vi inte är med i NATO gällde specifikt den eventuella norska ubåtsaffären och att det är ett faktum tror jag ingen kan förneka då norrmännen i klarspråk säger att de vill köpa av ett NATO-land.
För övrigt anser jag att försvarsbudgeten måste upp till 2 % av BNP om vi går med i NATO (Jag tror dock att NATO skulle släppa in oss med i stort nuvarande försvarsbudget då endast fra NATO-länder lever upp till 2%-gränsen) och minst 3 % av BNP om vi ska stå utanför tillsammans med införandet av en kombinerad yrkes-/värnpliktsarmé samt ett utbyggt totalförsvar, som är den enda vettiga lösningen för alla mindre länder (Se t ex Israel). Vilket vi väljer spelar mig mindre roll, så länge inte nuvarande status quo kvarstår.
Och det är precis som du säger - huvudproblemet är att politikerna anser att vårt försvar inte får kosta vad som krävs med tanke på omvärldssituationen.