Citat:
Ursprungligen postat av
Darkwing Duck
Du menar nog artikeln på den här adressen:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3808549.ece
Nej, Saab ska inte ta fram någon ny ubåt för 25 miljoner. De ska lämna förslag på en ny svensk strategi för hur vi ska organisera utveckling och konstruktion av ubåtar i framtiden, en rapport helt enkelt. I praktiken tror jag att det handlar om en "due diligence"-process för att analysera hur mycket Kockums är värt idag, och grubbla över finansieringen.
Eller så kan man tänka sig att Saab helt sonika öppnar nya filialkontor i Malmö och Karlskrona, och börjar rekrytera personal från Kockums utan att betala ett öre för själva bolaget. Undrar hur mycket av ritningar och patent som ägs av Försvaret kontra Kockums?
Ja, det är den artikeln jag menar eftersom det är exakt samma artikel med samma länk som den jag länkade till.
Och nej, de ska naturligtvis inte ta fram en helt ny ubåt eftersom det som sagt är en förstudie.
Men även för en förstudie där de förmodligen ska gå igenom vilka förutsättningar som finns för att bygga en ubåt utan Kockums inblandning så är det kort om tid. Den konspiratoriskt lagde kan spekulera om att de egentligen fått uppdraget för flera månader sedan.
Vad gäller äganderätten till ritningen så är det FMV som äger det mesta, det ska ha varit en av invändningarna från Thyssen Krupp till varför de inte ville ge ett fast prist utan ville bygga på löpande räkning.