Citat:
Ursprungligen postat av
DragonOnWall8
Ubåtarna är väl inte byggda så.. eller funkar det att skjuta ut dom ur torpedluckorna?!
Typ vertikala avfyrade missiler som gör en 90 graders uppåt-mot-ytan-sväng?
Till A26 har man presenterat att man kan montera en sektion med sex vertikala tuber. Enligt SAAB:s presentation så kan man montera tre sådana sektioner om man vill. Det kan även att göras vid ombyggnationer. Med små ubåtar på 60-80 meter så blir det troligen ganska trångt.
Tyskarna bygger vidare på sin Typ 212 som har sex torpedtuber. Som de nu enligt förslaget vill sälja två äldre 212 till Polen. Så att de kan köpa en nyare variant som de nu kallar 212CD. Även Norge ska köpa den modellen, Hur den blir utrustad vet jag inte.
Deras exportversion 214 har åtta torpedtuber. Där fyra kan byggas om för att skjuta ut missiler vågrätt. Så jag det finns lite olika missiler som även går att skjuta ut via torpedtuber som ex Harpoon.
På A26 har vi endast fyra torpedtuber. Där en del har sagt att det är för lite. Ska de sedan montera in T47 och senare kanske IDAS så kan de bara använda två torpedtuber. De kan även montera in en adapter med fyra torpeder som kan monteras in i slussen. Men då kan inte slussen användas.
Ska man satsa på fler ubåtar. Så tycker jag att de bör få samma funktion som Typ 214 med möjlighet till missiler. Sedan är frågan om vi behöver ytterligare två ubåtar. Då vi ligger så långt efter på fartygssidan.