2015-11-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är svårt att svara på eftersom det är en sådan mängd olika examinatorer. Men kort sagt ja - du förväntas vara på en högre nivå än under T3. Undvik idiotiska slarvfel i fråga om format och språk. Låt någon språkfascistvän läsa igenom.

Vill man vara konspiratorisk kan man fråga sig om CC-ansvariga kanske är snälla med uppsatsbetygen i syfte att snygga till kursens rykte något. Jagdprofessor Freiherr von Essen är inte lika sentimental.

Har hört att det är praktiker som är examinatorer? Antar att det är blandat. Man har ju hellre en skön domare som examinator än någon torr doktorand eller professor som håller på att ruttna innanför universitetets väggar. Hoppas att man kan knipa minst 16 av 20 pinnar!
Citera
2015-11-24, 14:19
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Har hört att det är praktiker som är examinatorer? Antar att det är blandat. Man har ju hellre en skön domare som examinator än någon torr doktorand eller professor som håller på att ruttna innanför universitetets väggar. Hoppas att man kan knipa minst 16 av 20 pinnar!

För oss var det både och. Jag hade en advokat.
Citera
2015-11-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Börjar närma sig intervjutider för sommarnotarietjänster på många byråer. Jag förstår såklart att samma ”regler” gäller som för arbetsintervjuer i allmänhet och att man ska bete sig därefter men det vore intressant att läsa om mer rutinerade skribenters erfarenheter. Vad kan man förvänta sig? Finns det något särskilt man bör tänka på?

Ett tips är att förutom det vanliga ansökningsförfarandet även nyttja mer informella kontakter. Sök till "talangdagar", gå på student-mingel osv. Vet många som fått sommarnotarietjänster på annat sätt än genom ansökan på nätet.
Citera
2015-11-25, 19:15
Medlem
dppetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Hur bör jag hänvisa när jag citerar lagtext? Kan skriva ut lagrummet i fotnot? Tack

någon som har en idé?
Citera
2015-11-25, 19:21
Medlem
Citat:
någon som har en idé?

Det funkar också att skriva lagrummet inom parantes efter.

Exempel:
"Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan" (2 kap. 1 § SkL).

Tror detta är vanligare än att skriva "2:1 SkL" i fotnoten. När jag skriver mina uppsatser gör jag som i exemplet ovan.
Citera
2015-11-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluggisenn
Det funkar också att skriva lagrummet inom parantes efter.

Exempel:
"Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan" (2 kap. 1 § SkL).

Tror detta är vanligare än att skriva "2:1 SkL" i fotnoten. När jag skriver mina uppsatser gör jag som i exemplet ovan.

Kan tillägga att första gången du hänvisar till lagtext bör du skriva ut lagens namn och SFS-nummer i fotnot.
Citera
2015-11-25, 20:14
Medlem
Citat:
någon som har en idé?

Citat:
Ursprungligen postat av pluggisenn
Kan tillägga att första gången du hänvisar till lagtext bör du skriva ut lagens namn och SFS-nummer i fotnot.

I Uppsala rekommenderas vi - om mitt minne inte sviker mig - att skriva ut lagen i den löpande texten. Första gången du hänvisar till lagen, skriver du den oförkortad (skriver man så?) med förkortning och SFS-nr. i parentes.

T.ex: "Avtal kan jämkas enligt 36 § avtalslagen (AvtL 1915:218)".
Citera
2015-11-25, 20:37
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_andersson
Shoutout till alla ni som har koll på antagningsförfarandet för doktorander i juridik.

Vad krävs i termer av betyg, uppsatskvalitet, forskningsplan samt erfarenhet och övriga meriter? Vad väger tyngst vid antagningen? Finns det lärosätesbetingade skillnader?

Tacksam för svar!

Det lär det göra, utan att veta hur pass stora skillnaderna är.
Citera
2015-11-25, 20:38
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
I Uppsala rekommenderas vi - om mitt minne inte sviker mig - att skriva ut lagen i den löpande texten. Första gången du hänvisar till lagen, skriver du den oförkortad (skriver man så?) med förkortning och SFS-nr. i parentes.

T.ex: "Avtal kan jämkas enligt 36 § avtalslagen (AvtL 1915:218)".

Fast då blir ju exemplet felaktigt med tanke på att dess fullständiga namn inte är avtalslagen.
Citera
2015-11-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Fast då blir ju exemplet felaktigt med tanke på att dess fullständiga namn inte är avtalslagen.

Citera
2015-11-25, 21:12
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
någon som har en idé?

Jag brukar inte svara en fråga med ett rätt tomt svar men här tycker jag att du bör köpa en bok som juridisk skrivguide så kan du slå i eftersom detta är ett rätt känsligt område (om du är juriststudent/jurist etc. iaf).
Citera
2015-11-25, 21:58
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
någon som har en idé?

Frågan är väl snarare om du måste citera lagtexten över huvud taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in