2020-10-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Jaha, det var ju tråkigt.

Ja timningen var ju inte den bästa.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/remissvar-om-notarietjanstgoring/

Remissvaret är på 5 sidor och intressant.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-10-14 kl. 18:51.
Citera
2020-10-14, 19:51
Medlem
Tvärtom är det strålande. Det behövs. Fler lär därmed inse att man bör äga sin utbildning och inte vara beroende av slavliknande anställningar på de stora byråerna.
Citera
2020-10-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Tvärtom är det strålande. Det behövs. Fler lär därmed inse att man bör äga sin utbildning och inte vara beroende av slavliknande anställningar på de stora byråerna.

Du har inte tänkt på att nu kommer juristerna att bli ännu mer desperata efter jobb, och tåla ännu sämre arbetsvillkor. Självklart läser man juridiska programmet i första hand för att få jobb som jurist.
Citera
2020-10-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Du har inte tänkt på att nu kommer juristerna att bli ännu mer desperata efter jobb, och tåla ännu sämre arbetsvillkor. Självklart läser man juridiska programmet i första hand för att få jobb som jurist.
Men byråerna anställer lika många som alltid.

De har usla villkor nu och kommer inte anställa fler bara för att folk är desperata.

Myndigheterna kommer aldrig få bedriva slavhandel.
Citera
2020-10-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980

Möjligen ja, men de får skylla sig själva. Förhoppningsvis kommer det i framtiden därav växa fram större behov och marknad för jurister utan erfarenhet att kunna köra pro bono och lågbetalda internships. Det hade gynnat alla. Även det att fler tvingas öppna eget och tidigare vore nyttigt.
Citera
2020-10-14, 23:45
Medlem
Citat:
Denna tråd är ett fint exempel på mentaliteten hos jurister i allmänhet och juriststudenter i synnerhet. Oro och hets över om eller vilket jobb man får. Som att anledningen till att man utbildar sig till jurist är för att få en anställning.

Dessutom ska man inte behandla myndighetsjobb som att de vore ett facit på att det är svårt att få jobb i dessa diskussioner då de ökat lavinartat i popularitet på senare tid. Varför vill någon ens jobba på byrå? Timlönen och arbetsbördan är så pinsamt låg att det inte spelar någon roll vilken lön du får ut så länge den understiger 500 tkr per månad.

En mättad arbetsmarknad för jurister skulle göra oss gott, det skulle få fler att inse att det finns andra vägar som många gånger är bättre och mer givande både ekonomiskt och yrkesmässigt.

Det finns mer intellektuellt utmanande utbildningar om nu processen eller utbildningen i sig hade varit det ultimata målet. Att utbilda sig för att primärt få jobb i en specifik bransch är rätt rimligt.

Jag tror att det är en ganska bra tid att börja på byrå just nu. Behovet av kortare arbetsdagar och lägre tempo är sant och något som jag tycker byråerna är relativt öppna med. Jag tror branschen kan se väldigt mycket bättre ut om 5-10 år.

Väljer man den verksamhetsgrupp som man tror sig trivas bäst i känner iallafall jag att arbete på byrå är roligare än ting, humanjuridik eller annat med svagare juridisk koppling. Plussidan är att jobbet i stunder är stimulerande och att det efter 5-6 år blir jävligt bra pröjs. Minussidan är uppenbar och tidigare nämnd. Om folk tycker att byråjobb är värt det är till sist upp till var och en.

Att jobba på en större byrå är dessutom meriterande och lärorikt. När du väl gjort dina år har du massa exit-möjligheter.
Citera
2020-10-15, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundensarn
Det finns mer intellektuellt utmanande utbildningar om nu processen eller utbildningen i sig hade varit det ultimata målet. Att utbilda sig för att primärt få jobb i en specifik bransch är rätt rimligt.

Jag tror att det är en ganska bra tid att börja på byrå just nu. Behovet av kortare arbetsdagar och lägre tempo är sant och något som jag tycker byråerna är relativt öppna med. Jag tror branschen kan se väldigt mycket bättre ut om 5-10 år.

Väljer man den verksamhetsgrupp som man tror sig trivas bäst i känner iallafall jag att arbete på byrå är roligare än ting, humanjuridik eller annat med svagare juridisk koppling. Plussidan är att jobbet i stunder är stimulerande och att det efter 5-6 år blir jävligt bra pröjs. Minussidan är uppenbar och tidigare nämnd. Om folk tycker att byråjobb är värt det är till sist upp till var och en.

Att jobba på en större byrå är dessutom meriterande och lärorikt. När du väl gjort dina år har du massa exit-möjligheter.
Det är inte PK att säga "på vår byrå så är det viktigaste utdelningen till våra ägare". Att det är just så förstår väl egentligen alla.

Eftersom advokatandet går ut på att debitera timmar så tror jag man får se sig i stjärnorna efter kortare dagar och lägre tempo när syftet är att tjäna pengar. Det enda är väl om folk helt slutar söka sig dit.
Citera
2020-10-15, 00:22
Medlem
Citat:
Det är inte PK att säga "på vår byrå så är det viktigaste utdelningen till våra ägare". Att det är just så förstår väl egentligen alla.

Eftersom advokatandet går ut på att debitera timmar så tror jag man får se sig i stjärnorna efter kortare dagar och lägre tempo när syftet är att tjäna pengar. Det enda är väl om folk helt slutar söka sig dit.

Är en inte allt så vågad gissning att den framtida delägargenerationen värdesätter annat än bara debiterade timmar.

Det är heller inte säkert att debiterbara timmar förblir avgörande framöver. Jag kan tänka mig en mer fast faktureringsprincip i större transaktioner.
Citera
2020-10-15, 00:44
Medlem
Citat:
Är en inte allt så vågad gissning att den framtida delägargenerationen värdesätter annat än bara debiterade timmar.

Det är heller inte säkert att debiterbara timmar förblir avgörande framöver. Jag kan tänka mig en mer fast faktureringsprincip i större transaktioner.

Det förändrar dock inte hur det ser ut nu där du på byrå tjänar sämre per timme än den som städar toaletten på samma byrå.
För att kunna motivera arbetsbördan skulle man behöva komma upp i varje fall minst 70 tkr netto och det kommer aldrig hända. Förstår fortfarande inte de som ger sin i det frivilligt. Tycker det är märkligt att det inte är byråerna som får ta resterna, dvs de som inte får sitta ting eller får något annat jobb.
Kan nämnas att jag hade betygen för att kunna få jobb på en av de stora men det var aldrig ett alternativ för mig.
Citera
2020-10-15, 06:51
Medlem
Citat:

Jo det tror jag också.
Citera
2020-10-15, 08:52
Medlem
Citat:

Med tanke på att byrån där den här tjejen jobbade på och fick sluta på efter våldtäkt av en kollega på samma byrå (fälld i samtliga instanser) samtidigt sade sig stå starkt bakom Metoo, så får man ställa sig rejält skeptisk.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/zLKX7q/valdtogs-av-kollegan--sen-fick-hon-sluta
Citera
2020-10-15, 09:07
Medlem
Citat:
Det förändrar dock inte hur det ser ut nu där du på byrå tjänar sämre per timme än den som städar toaletten på samma byrå.
För att kunna motivera arbetsbördan skulle man behöva komma upp i varje fall minst 70 tkr netto och det kommer aldrig hända. Förstår fortfarande inte de som ger sin i det frivilligt. Tycker det är märkligt att det inte är byråerna som får ta resterna, dvs de som inte får sitta ting eller får något annat jobb.
Kan nämnas att jag hade betygen för att kunna få jobb på en av de stora men det var aldrig ett alternativ för mig.

Städare: 22k brutto typ. 40h.
Förstaårsbitis: 34k brutto typ. 50-60h.
Andraårsbitis: 40k brutto typ. 50-60h.
Med stark löneutveckling år efter år.

Du räknar inte asbra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in