Citat:
Ursprungligen postat av
Raynewooney
Denna tråd är ett fint exempel på mentaliteten hos jurister i allmänhet och juriststudenter i synnerhet. Oro och hets över om eller vilket jobb man får. Som att anledningen till att man utbildar sig till jurist är för att få en anställning.
Dessutom ska man inte behandla myndighetsjobb som att de vore ett facit på att det är svårt att få jobb i dessa diskussioner då de ökat lavinartat i popularitet på senare tid. Varför vill någon ens jobba på byrå? Timlönen och arbetsbördan är så pinsamt låg att det inte spelar någon roll vilken lön du får ut så länge den understiger 500 tkr per månad.
En mättad arbetsmarknad för jurister skulle göra oss gott, det skulle få fler att inse att det finns andra vägar som många gånger är bättre och mer givande både ekonomiskt och yrkesmässigt.
Det finns mer intellektuellt utmanande utbildningar om nu processen eller utbildningen i sig hade varit det ultimata målet. Att utbilda sig för att primärt få jobb i en specifik bransch är rätt rimligt.
Jag tror att det är en ganska bra tid att börja på byrå just nu. Behovet av kortare arbetsdagar och lägre tempo är sant och något som jag tycker byråerna är relativt öppna med. Jag tror branschen kan se väldigt mycket bättre ut om 5-10 år.
Väljer man den verksamhetsgrupp som man tror sig trivas bäst i känner iallafall jag att arbete på byrå är roligare än ting, humanjuridik eller annat med svagare juridisk koppling. Plussidan är att jobbet i stunder är stimulerande och att det efter 5-6 år blir jävligt bra pröjs. Minussidan är uppenbar och tidigare nämnd. Om folk tycker att byråjobb är värt det är till sist upp till var och en.
Att jobba på en större byrå är dessutom meriterande och lärorikt. När du väl gjort dina år har du massa exit-möjligheter.