2015-11-21, 16:21
Medlem
Labyrinthines avatar
Vilka av följande grupplärare rekommenderas för kursen Associationsrätt på SU? Jag söker en lärare som är generös med seminariepoängen, inte för att jag inte planerar att göra mitt bästa, utan för att det verkar som om det ska göras i basgrupp och jag vill inte riskera mina poäng om jag råkar få en med oengagerade studiekamrater. Det räckte med Civilrätt B för min del!

Björn Svensson
Jill Hagberg
Filippa Exelin
Eddie Exelin
Anders Lagerstedt
Jessica Östberg
Katarina Strandberg
Karin Blad
Svante Johansson
Sofia Timoudas
Citera
2015-11-21, 16:24
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Är ute på AW, så år redan här ursäkta mig för dålig grammatik och illa valda formuleringar.

Majoriteten av mina kursare och bekanta, som tagit examen, arbetar på affärsjuridiska byråer. Det finns ett mindre anal som sitter ting, men majoriteten hamnade ändå på byrå (sedan är det troligt att några till kommer att sitta ting om 1–2 år). I princip alla jag känner har ett arbete och det är inte många som går arbetslösa, om dem inte siktar högre än meriterna tillåter.

Sammanfattningsvis kan väl sägas att arbetsmarknaden är god på så sätt att personer med goda meriter blir kallade till intervjuer och även får arbeten. Personer som siktar "för högt" får självklart inte arbete, utan har man inte betygen som krävs för ting eller större affärsjuridiska byråer gäller det att vara realistisk och söka sig till andra arbeten, för att sedan arbeta sig uppåt. Jag har dock inte märkt någon nämnvärd "kris" där vänner och bekanta beklagar sig över en tillvaro i arbetslöshet, vilket självklart är positivt.

Samma sak om man kollar hos fackförbunden. De för bra statistik över hur väl jurister och nyexade jurister får jobb. De senaste åren har det sett väldigt ljust ut för jurister. Ingen svår arbetsmarknad
Citera
2015-11-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Vilka av följande grupplärare rekommenderas för kursen Associationsrätt på SU? Jag söker en lärare som är generös med seminariepoängen, inte för att jag inte planerar att göra mitt bästa, utan för att det verkar som om det ska göras i basgrupp och jag vill inte riskera mina poäng om jag råkar få en med oengagerade studiekamrater. Det räckte med Civilrätt B för min del!

Björn Svensson
Jill Hagberg
Filippa Exelin
Eddie Exelin
Anders Lagerstedt
Jessica Östberg
Katarina Strandberg
Karin Blad
Svante Johansson
Sofia Timoudas

Högst subjektiv åsikt detta, men, Eddie är "generös" med poängen. Åtminstone med mig. Hur övriga lärare är, har jag ingen aning om, men, får du hans hustru Filippa kanske du har överseende med hennes poänggivning, hon är ganska snygg att se på.
Citera
2015-11-22, 13:31
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:

Låter alldeles utmärkt!

Edit: Hade ju i och för sig varit lite intressant att veta när du tog examen
Citera
2015-11-22, 16:53
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:

Björn Svensson
Jill Hagberg
Filippa Exelin
Eddie Exelin
Anders Lagerstedt
Jessica Östberg
Katarina Strandberg
Karin Blad
Svante Johansson
Sofia Timoudas

Angående poäng - då vill du absolut inte hamna i Björns grupp. Tror inte Katarina var bra heller men kommer inte ihåg.
Senast redigerad av Icecrypt08 2015-11-22 kl. 16:56.
Citera
2015-11-23, 09:42
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:
Är ute på AW, så år redan här ursäkta mig för dålig grammatik och illa valda formuleringar.

Majoriteten av mina kursare och bekanta, som tagit examen, arbetar på affärsjuridiska byråer. Det finns ett mindre anal som sitter ting, men majoriteten hamnade ändå på byrå (sedan är det troligt att några till kommer att sitta ting om 1–2 år). I princip alla jag känner har ett arbete och det är inte många som går arbetslösa, om dem inte siktar högre än meriterna tillåter.

Sammanfattningsvis kan väl sägas att arbetsmarknaden är god på så sätt att personer med goda meriter blir kallade till intervjuer och även får arbeten. Personer som siktar "för högt" får självklart inte arbete, utan har man inte betygen som krävs för ting eller större affärsjuridiska byråer gäller det att vara realistisk och söka sig till andra arbeten, för att sedan arbeta sig uppåt. Jag har dock inte märkt någon nämnvärd "kris" där vänner och bekanta beklagar sig över en tillvaro i arbetslöshet, vilket självklart är positivt.

Men vad i satan har det för relevans att du sitter och dricker öl med dina kursare?
Citera
2015-11-23, 09:56
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:

Björn Svensson
Jill Hagberg
Filippa Exelin
Eddie Exelin
Anders Lagerstedt
Jessica Östberg
Katarina Strandberg
Karin Blad
Svante Johansson
Sofia Timoudas

Lagerstedt
Citera
2015-11-23, 16:37
Medlem
@Sobofied Hur upplevde du att examinationen på uppsatsen i förvaltningsrätten var? Det känns som att det är mycket som står på spel med 20 pinnar i potten till tentan. Det lär ju vara hårdare rättning än på CC? När de rättade CC-uppsatsen kändes det som att det var mycket gull-gull i rättningen. Man lämnade in något halvdant och fick ändå rätt höga poäng.
Citera
2015-11-23, 22:05
Medlem
Börjar närma sig intervjutider för sommarnotarietjänster på många byråer. Jag förstår såklart att samma ”regler” gäller som för arbetsintervjuer i allmänhet och att man ska bete sig därefter men det vore intressant att läsa om mer rutinerade skribenters erfarenheter. Vad kan man förvänta sig? Finns det något särskilt man bör tänka på?
Citera
2015-11-23, 23:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
@Sobofied Hur upplevde du att examinationen på uppsatsen i förvaltningsrätten var? Det känns som att det är mycket som står på spel med 20 pinnar i potten till tentan. Det lär ju vara hårdare rättning än på CC? När de rättade CC-uppsatsen kändes det som att det var mycket gull-gull i rättningen. Man lämnade in något halvdant och fick ändå rätt höga poäng.

Det är svårt att svara på eftersom det är en sådan mängd olika examinatorer. Men kort sagt ja - du förväntas vara på en högre nivå än under T3. Undvik idiotiska slarvfel i fråga om format och språk. Låt någon språkfascistvän läsa igenom.

Vill man vara konspiratorisk kan man fråga sig om CC-ansvariga kanske är snälla med uppsatsbetygen i syfte att snygga till kursens rykte något. Jagdprofessor Freiherr von Essen är inte lika sentimental.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullrik von Essen
Denna kurs kommer ni skriva uppsats, och det kommer vara tråkigt och jobbigt och dessutom kommer ni få dåligt betyg.
Citera
2015-11-24, 07:36
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är svårt att svara på eftersom det är en sådan mängd olika examinatorer. Men kort sagt ja - du förväntas vara på en högre nivå än under T3. Undvik idiotiska slarvfel i fråga om format och språk. Låt någon språkfascistvän läsa igenom.

Vill man vara konspiratorisk kan man fråga sig om CC-ansvariga kanske är snälla med uppsatsbetygen i syfte att snygga till kursens rykte något. Jagdprofessor Freiherr von Essen är inte lika sentimental.

Haha då jag kan jag säga att vissa examinatorer på cc inte ger någon över 16 poäng av 20.
Citera
2015-11-24, 10:47
Medlem
peter_anderssons avatar
Shoutout till alla ni som har koll på antagningsförfarandet för doktorander i juridik.

Vad krävs i termer av betyg, uppsatskvalitet, forskningsplan samt erfarenhet och övriga meriter? Vad väger tyngst vid antagningen? Finns det lärosätesbetingade skillnader?

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in