Citat:
Ursprungligen postat av
Nittiotva
Vet inte hur det är nu men du kan höra med TR/HovR om de har gamla lagböcker till salu, mins att jag betala runt 150-250kr för ettåriga blå/röda lagböcker, sällan man behövde komplettera med utskrifter, men detta ansvarar du såklart själv för. Självklart ska du satsa på den blå boken. Alternativa böcker är som eXtremo nämnt den gröna (dock ej komplett) och sedan har du den svarta som är lite billigare men (komplett). Sedan skiljer sig lagböckerna åt i hur de är indelade.
Mitt råd är, köp den blå. Det är den du kommer nyttja när du är klar med utbildningen, så lika bra du vänjer dig och inte krånglar till det.
Jag har då aldrig upplevt den gröna lagboken som någonting annat än komplett.

Dess innehåll skiljer sig inte nämnvärt från den svarta, då inte heller den svarta innehåller relevant skattelagstiftning. För mig, och alla andra studenter som använt den, har den gröna lagboken fungerat ypperligt under utbildningens nio terminer. Det är dock självklart möjligt att någon viss lag som ett visst lärosäte fokuserar på inte återfinns i den gröna boken, men den innehåller lagarna som är av betydelse för rättsområdena som studeras på programmet.
Argumentet att den blå lagboken kommer användas efter utbildningen haltar något. För ett tiotal år sedan hade det självklart varit ett tämligen hållbart argument, då alla satt och slog i sina lagböcker. Numera har dock lagböckerna ersatts med t.ex. Zeteo, som ju är oerhört mycket smidigare än att slå i en lagbok. I Zeteo finner vi ju lagtext som är fullt sökbar, doktrin utgiven av Norstedts och stora mängder förarbeten. På de arbetsplatser jag befunnit mig på vid sidan av utbildningen har inte någon varit en större anhängare till en fysisk lagbok, utan föredragit Zeteo.