Citat:
Ursprungligen postat av
Gatekeepr
http://thescholarjuridik.se/2015/11/trainee/fart-direkt-fran-start/
Hur kommer det sig att Cederquist, som är en advokatbyrå, anställer någon med endast en utbildning i affärsjuridik från Linköping och således inte har möjlighet att bli advokat?
Min uppfattning om Köpingjuristerna har reviderats något på så sätt att jag anser att en del faktiskt är duktiga jurister, när en del "riktiga" jurister är 99, dvs. inte riktigt 100. Således förvånas jag inte över att en byrå tycker sig ha hittat kompetens i någon som har en affärsjuristexamen, men att de tar steget och anställer den personen, till synes som vilken annan trainee som helst, är lite iögonfallande.
Kanske är de nytänkande och erbjuder honom en jävligt bra chans för att sakna en juristexamen? Kanske är avsikten att "blåsa" honom och låta killen slava på när vägen till delägarskap är stängd på förhand? Svårt för oss att säga och det beror lite på hur man ser på saken. En del skulle anse det som ett guldläge även om vägen till delägarskap var stängd.
Klart är i vilket fall att han utifrån dagens regler inte kan bli advokat, men god jurist kan han alltid bli och det är ju alltid värt något.