2015-11-26, 16:21
Medlem
JackSm1ths avatar
Var hittar man gamla uppsatser från utländska universitet?
Jag vill hitta inspiration av uppsatser på engelska.
Finns det någon liknande sida som www.uppsatser.se ?
Citera
2015-11-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Testa: Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL)
Citera
2015-11-26, 21:47
Medlem
Alter-egons avatar
Poängen på en tenta ska inte påverkas öht av i vilken form man återger lagrummet, så länge man svarar rätt. Svårt att föreställa mig att lärare skulle kunna vara så knäppa att de drog av poäng för det.
Citera
2015-11-26, 22:25
Medlem
RedStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Hur bör jag hänvisa när jag citerar lagtext? Kan skriva ut lagrummet i fotnot? Tack

Som huvudregel ska den skrivas ut i fulltext i bestämd form. Däremot om det finns en allmänt vedertagen förkortning av lagen behöver inte hela namnet skrivas ut.

Jfr
"Av 36 § avtalslagen (AvtL) framgår..."
mot en lag där det inte finns någon vedertagen förkortning:
"Av 1 kap. 2 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) framgår..."

Detta är vad som används vid Uppsala universitet samt av praktiker.

Överkurs: Det är ok att hitta på egna förkortningar för lagar där det inte finns vedertagna förkortningar - om det ökar tydligheten av din framställning.
Citera
2015-11-27, 01:35
Medlem
Är kluven. ska jag plugga ekonomi eller juridik?

Ekonomi har jag alltid gillat, men jag menar farsan hade ju varit stolt om sonen blev jurist, och till viss del ska jag börja plugga för att farsan ska bli stolt.

Är inte så laglig direkt, däremot gillar jag att man följer lagen till viss grad som tex. arbetsförhållande.

eller man kan säga sånt som berör 'the small people' om ni är med mig

Hur vet jag om jag passar som jurist student eller om jag ska välja mitt safecard och köra som jag tänk ekonomi?

Tester som kan göras, böcker som kan läsas?

Tackar er för alla era tips och tricks!
Citera
2015-11-27, 02:27
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Är kluven. ska jag plugga ekonomi eller juridik?

Ekonomi har jag alltid gillat, men jag menar farsan hade ju varit stolt om sonen blev jurist, och till viss del ska jag börja plugga för att farsan ska bli stolt.

Är inte så laglig direkt, däremot gillar jag att man följer lagen till viss grad som tex. arbetsförhållande.

eller man kan säga sånt som berör 'the small people' om ni är med mig

Hur vet jag om jag passar som jurist student eller om jag ska välja mitt safecard och köra som jag tänk ekonomi?

Tester som kan göras, böcker som kan läsas?

Tackar er för alla era tips och tricks!

Kort; läs vad som intresserar dig! Inte vad som gör din pappa stolt.
Citera
2015-11-28, 22:25
Medlem
Ni som tagit en ek.kand vid sidan om juristprogrammet. Hur har ni pusslat ihop examen, exv tillgodoräknande av juridikkurser?
Citera
2015-11-30, 15:09
Medlem
http://thescholarjuridik.se/2015/11/trainee/fart-direkt-fran-start/

Hur kommer det sig att Cederquist, som är en advokatbyrå, anställer någon med endast en utbildning i affärsjuridik från Linköping och således inte har möjlighet att bli advokat?
Citera
2015-11-30, 15:19
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr

Hur kommer det sig att Cederquist, som är en advokatbyrå, anställer någon med endast en utbildning i affärsjuridik från Linköping och således inte har möjlighet att bli advokat?

Intressant. Jag har aldrig hört om någon som fått jobb utan att också ha kompletterat med juristexamen, oavsett kompetens i övrigt (this guy verkar ju ha förtjänat det). Det är så klart en traineetjänst; låt oss se hur det ser ut om ett år.
Citera
2015-11-30, 17:47
Medlem
Har läst igenom tråden en hel del, har dock en fråga till er med erfarenhet/kunskaper i branschen.

Ponera att man inte får toppbetyg, men ändå kanske hamnar där vid gränsen av att få sitta ting (på mindre attraktiva orter) hur ser karriärmöjligheterna ut då? Jag tänker mig att man har fått sig en ~3 AB, resten BA + maxat sina sidomeriter.

Går det att sa sig in på byråer genom denna väg? Ting först sen vidare till byrå. Med byråer menar jag först och främst inte dessa "drakar" som några anti-sociala typer verkar runka till i tråden. Av vad jag förstått så kräver dessa "toppbetyg", och jag har tillräckligt med självinsikt för att inse att jag inte kommer få 2/3 AB. Utan jag tänker medelstora byråer. Alternativt bolagsjurist till exempel på ett medelstort företag.
Citera
2015-11-30, 22:10
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr

Min uppfattning om Köpingjuristerna har reviderats något på så sätt att jag anser att en del faktiskt är duktiga jurister, när en del "riktiga" jurister är 99, dvs. inte riktigt 100. Således förvånas jag inte över att en byrå tycker sig ha hittat kompetens i någon som har en affärsjuristexamen, men att de tar steget och anställer den personen, till synes som vilken annan trainee som helst, är lite iögonfallande.

Kanske är de nytänkande och erbjuder honom en jävligt bra chans för att sakna en juristexamen? Kanske är avsikten att "blåsa" honom och låta killen slava på när vägen till delägarskap är stängd på förhand? Svårt för oss att säga och det beror lite på hur man ser på saken. En del skulle anse det som ett guldläge även om vägen till delägarskap var stängd.

Klart är i vilket fall att han utifrån dagens regler inte kan bli advokat, men god jurist kan han alltid bli och det är ju alltid värt något.
Citera
2015-12-01, 07:05
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carloster
Har läst igenom tråden en hel del, har dock en fråga till er med erfarenhet/kunskaper i branschen.

Ponera att man inte får toppbetyg, men ändå kanske hamnar där vid gränsen av att få sitta ting (på mindre attraktiva orter) hur ser karriärmöjligheterna ut då? Jag tänker mig att man har fått sig en ~3 AB, resten BA + maxat sina sidomeriter.

Går det att sa sig in på byråer genom denna väg? Ting först sen vidare till byrå. Med byråer menar jag först och främst inte dessa "drakar" som några anti-sociala typer verkar runka till i tråden. Av vad jag förstått så kräver dessa "toppbetyg", och jag har tillräckligt med självinsikt för att inse att jag inte kommer få 2/3 AB. Utan jag tänker medelstora byråer. Alternativt bolagsjurist till exempel på ett medelstort företag.

Betygen spelar roll, ja, men de ska inte heller överskattas. Det som gör dig en bra jurist har inte speciellt mycket att göra med samma parametrar som ger dig bra betyg (även om det givetvis finns exempel på full korrelation). Vill du och är beredd att arbeta hårt kommer du säkerligen komma väldigt långt även utan AB i allt.

Bolagsjurist är däremot sällan aktuellt förrän du har ett antal års arbetslivserfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in