2015-04-09, 15:01
Medlem
Idag rivs Aspö vårdhem.
Citera
2015-04-11, 16:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Aspö vårdhem rivs.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Idag rivs Aspö vårdhem.

Ja då rivs alltså Aspö vårdhem nästan 35 år efter Rakels försvinnande. Här bodde hon, här kände hon sig hemma och här trivdes hon.

http://sla.se/skovde/2015/04/09/gammalt-sjukhem-forsvinner

Med mycket stor sannolikhet lär Rakels försvinnande aldrig att bli uppklarat tyvärr!
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-04-11 kl. 16:55.
Citera
2015-09-22, 16:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
En enda stor byggnadsarbetsplats idag.

När jag passerade genom Skövde nyligen så åkte jag förbi där Aspö vårdhem en gång hade bedrivit sin verksamhet.

Idag byggs det mycket nya lägenheter i detta område så allt verkade vara som en enda stor byggnadsarbetsplats. Hade Rakel idag fått se sitt älskade Aspö så hade hon inte kunnat känna igen mycket jämfört med hur det såg ut i området 1980.
Citera
2015-11-14, 02:50
Medlem
Detta var en intressant tråd. Lite nostalgi från 80-talet.
Deltog i sökandet av denna dam som jag tror mig minnas var klädd i en blåblommig klänning och vita sandaler samt någon kofta som jag tror var brunfärgad.
Det verkade ha varit en vital dam som ofta tog längre promenader i omgivningen kring Aspö.
Citera
2015-11-15, 21:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände egentligen med fröken Börjesson?

Citat:
Ursprungligen postat av April62
Detta var en intressant tråd. Lite nostalgi från 80-talet.
Deltog i sökandet av denna dam som jag tror mig minnas var klädd i en blåblommig klänning och vita sandaler samt någon kofta som jag tror var brunfärgad.
Det verkade ha varit en vital dam som ofta tog längre promenader i omgivningen kring Aspö.

Det var intressant att läsa att du själv deltog i sökandet efter fröken Börjesson.

Ja hon var en vital dam, även om hon hade en del krämpor, och tog ofta promenader i omgivningen runt sitt älskade Aspö.

Tyvärr var hon var dåligt orienterad i Skövde på egen hand och hittade inte så bra när hon kom en bit bort från Aspö.

Vad som var orsaken till han att försvann får vi tyvärr aldrig reda på. Att hon avled denna dag råder inga som helst tvivel om men däremot inte hur.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-15 kl. 21:32.
Citera
2015-11-16, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hämtat från artikel i Skövde Nyheter lördagen den 26 juli 1980, första sidan och sidan 3.

"Helikopterspaningar efter Rakel RESULTATLÖSA."

På första sidan finns ett foto på en helikopter i luften med följande text: "Polisen satte på nytt in helikopter på fredagen och avspanade Karstorpsssjön och småsjöarna norr om Gullbergshallen men utan resultat."

Sammandrag.

Först under den tjugoförsta dagen efter fröken Börjessons försvinnande, så fruktade polisen att det värsta hade hänt henne. Nya helikopterspaningar gav inga som helst resultat under fredagen.

Polisen uttalade sig då på detta sätt: "-Någon borde ha sett Rakel eller hört av henne på den här långa tiden, säger Skövdepolisen. Vi fruktar det värsta."

Polisen trodde fortfarande på att hon varken hade tagits upp i någon bil eller att hon hölls gömd. De höll sig fortfarande till mantran att hon hade gått vilse eftersom hon inte kände till området runt Gullbergshallen.

Däremot kan jag hålla med dem om följande som är citerat: "Och skrämts av åskväder som drog över Skövde på lördagseftermiddagen." Nu har vi fått detta bekräftat att det åskade den här dagen. P g a att hon var åskrädd, så kan detta ev. ha skrämt henne så pass att hon steg in i en bil med en främmande mansperson bakom ratten? Nu tror jag inte riktigt personligen på det scenariot men det går inte att komma ifrån att hon var åskrädd.

Veckan därefter skulle polisen begära militär hjälp för skallgång i Skövdes skogspartier. Vi vet nu att detta inte heller gav något som helst resultat.

Så här uttalade sig polisen i intervjun på sidan 3: "-Hon kände bara till Mariestadsvägen, säger polisen. Hade hon nått den hade hon hittat hem."

Rakel var som vi vet åskrädd. När denna gick brukade hon sätta sig i vestibulen på vårdhemmet med sina tillhörigheter.

Utöver Karstorpssjön och en del småsjöar avspanades även Käpplundasjön. Ligger denna i närheten av den nu mycket omtalade Gullbergshallen?

I mitt föregående inlägg så tog jag upp detta med "felaktiga signaler". Vad jag menar med detta är att GM troligtvis missförstod henne. Han kan mycket väl ha trott något helt annat som hon inte var.

Naturligtvis hade fröken Börjesson den rättigheten, att bete sig på detta sätt utan att behöva bli mördad! Dock går det inte att komma ifrån att just ett sådant beteende kan vara mycket farligt - vilket det också troligtvis visade sig vara i "Fallet Rakel".

Detta förstod hon säkert inte själv. Fast å andra sidan finns det kriminalfall där psykiskt friska kvinnor har betett sig på ett "flirtande sätt" utan att inse denna fara. Ett verkligt sådant praktexempel är mordet på Ulla Persson som försvann efter en danskväll i Sundbyberg i december 1961.

Käpplundasjön ligger hyfsat nära Gullbergshallen .. nuvarande ICA Kvantum. Uppskattar till 10-15 min promenad. Från Aspö till Gullbergshallen är det 3.3 km....
Citera
2015-11-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Jag tror också att det var hennes ohälsa som ställde till det ytterligare. Kramper kan ha många olika orsaker, men rör det sig om kramper till följd sv epilepsi brukar man väl kalla det för epilepsi och inte för kramper?

Skaraborg2: "I s f varför valde hon Gullbergshallen istället för t ex ICA-Lunden som låg närmare?" Hon brukade gå till ICA Lunden så detta var inget äventyr för henne. Jag sitter i utlandet och kan inte bidra med mycket, men jag frågade om Rakel i en grupp för skövdenostalgiker på Facebook och bad dem hjälpa till med lokalkännedom och minnen här. Ingen har hittills sagt något här i tråden, men två personer kommenterar och säger att de minns Rakel väl och att hon ofta gick till Lunden och handlade "gurka i lake" och att hon inte störde någon.

Även OBS (nuvarande Coop Forum) låg ju närmare och tog man gångvägen via Lunden på vänster sida av Mariestadsvägen är ju den affären mer logisk. Att ta sig till Gullbergshallen känns långt och krångligt. Många avtagsvägar att hålla koll på och även gångtunnlar i korsningar...
Citera
2015-11-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Kul och intressant att någon har lust och ork att "rota" i en sån här gammal händelse.

Jag brukar försöka utgå från vad man vet och är oomtvistat för att sedan dra slutsatser som är ytterst sannolika och sen så småningom röra mig kring mer osäkra teorier.
Det är ingen raketvetenskap men det är påfallande ofta även polisen fastnar i ett scenario som senare inte visar sig hålla och innebär att man tappat tid och resurser. Istället för att hålla alla sinnen öppna söker man faktorer som stämmer med sitt tänkta scenario och antingen glömmer sånt som inte stämmer in, undervärderar sånt eller rent av söker förklaringar till varför det som inte stämmer ändå existerar.
Värst blir detta när det sker i en rättslig instans och det senare framkommer att åklagare undanhållit fakta som kunnat ge en annan rättslig utgång.

I det här fallet finns en del fakta.

* Rakel visste var OBS låg och brukade handla i en annan ICA-butik än Gullbergshallen.
- Hur fick Rakel kännedom om Gullbergshallen? Antingen läste hon om den, kanske i ett reklamblad eller i en tidning, eller så har någon berättat något om den som fått henne intresserad.

* Rakel hade en dålig fysik. Rakel kan inte ha gått till Gullbergshallen själv. Hon såg fräsch ut efter handlingen.

* Rakel visste inte var Gullbergshallen låg. Hon frågade om den syntes från OBS.
- Hur har Rakel tagit sig till Gullbergshallen? Det var varmt och hon hade inte fysiska förutsättningar att gå dit. Liftat? Knappast med det vi vet om hennes rädslor. Cyklat? Kräver en viss fysik och i så fall hade sannolikt en cykel saknats eller upphittats. Tagit bussen? Vet inte om det fanns någon, men då borde busschauffören ha trätt fram. Återstår att någon skjutsat henne. Vet polisen i så fall vem? Har polisen undersökt hur hon kom dit?

Detta kan vi sitta här och konstatera vara ganska sannolikt med de fakta vi känner till så här 34 år senare. Det verkar mycket märkligt om inte polisen tänkte på ungefär samma sätt. På vilka grunder avskriver man brottsmisstankar? Kan polisen ha fastnat i ett scenario där den enda förklaringen är att hon gått vilse?
Det vore ytterst intressant att läsa en förundersökning.
Kan det här fallet finnas med i nån cold case samling? Sannolikt inte om man inte misstänker brott.

Vi vet ju att hon va för och handlade runt kl 14. Läste här att hon lämnat Aspö ca kl 10.... alltså 4 timmar att ta sig 3.3 km. Hon har troligen stannat.... tagit lite paus och säkerligen frågat om vägen från folk hon mött på gångvägarna. Därför va hon pigg även om det va en lång sträcka att promenera. Tror jag.....
Citera
2015-11-16, 17:49
Medlem
Citat:
Mycket bra att du återigen har läst igenom hela tråden.

Detta med dessa illaluktande kassar omnämns först i Skövde Nyheter den 5/9. Då kan polisen mycket väl ha börjat att fundera i dessa banor att det kan ha legat ett brott bakom Rakels försvinnande. Om man däremot utgår ifrån, vad tidningen skrev veckorna efter att hon hade försvunnit den 5 juli, så förekommer dock inga sådana misstankar.

Jag har fått uppgiften från en person hemmahörande i dessa trakter att avståndet från Aspö vårdhem till Gullbergshallen skall vara ca 4,5 - 5 km. Någon som vet om detta avstånd stämmer?

Återigen så känner jag mig ganska säker på, med tanke på hittills kända fakta, att hon inte kan ha gått den här sträckan med tanke på att hon var pigg när hon talade med kassörskan Bard på baksidan av Gullbergshallen. Detta förvånade kassörskan något.

Utöver detta så, har hon inte frågat någon om vägen till butiken, samt bland det första Rakel gör, är att fråga kassörskan om vägen tillbaka till Aspö när hon tilltalar henne.

Fast visst inget är ju omöjligt. Var uppehåll sig Rakel någonstans under dessa fyra timmar innan hon dök upp på Gullbergshallen? Om någon hade sett henne, så hade detta helt säkert framkommit när SN började att skriva om hennes försvinnande.

Avståndet är ca 3.3 km. Beror så klart på vilken väg man väljer. Det hår ju även promenadväg väster om hela Aspöområdet mot Ulveket och Billingen till 😉
Citera
2015-11-16, 17:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Käpplundasjön.

Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Käpplundasjön ligger hyfsat nära Gullbergshallen .. nuvarande ICA Kvantum. Uppskattar till 10-15 min promenad. Från Aspö till Gullbergshallen är det 3.3 km....

Tack för upplysningen ang. var Käpplundasjön ligger i förhållande till Gullbergshallen.

En förklaring till att de sökte där var att det så pass nära affären. Det var som att leta efter en nål i en höstack. Ingen hade sett henne efter att hon sågs vid affärens baksida.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-16 kl. 18:01.
Citera
2015-11-16, 18:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skulle den försvunna träffa någon vid Gullbergshallen?

Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Även OBS (nuvarande Coop Forum) låg ju närmare och tog man gångvägen via Lunden på vänster sida av Mariestadsvägen är ju den affären mer logisk. Att ta sig till Gullbergshallen känns långt och krångligt. Många avtagsvägar att hålla koll på och även gångtunnlar i korsningar...

Jag tror efter att ha läst igenom många artiklar ang. försvinnandet. Varför fröken Börjesson ville just till Gullbergshallen kan ha varit för att hon skulle träffa någon.
Citera
2015-11-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ja, Rakel lär ha varit lätt utvecklingsstörd. Hur hennes verklighetsuppfattning var vet jag inte, men är också tveksam till att den var speciellt god. Hur var hennes tidsuppfattning? Hoppas även här kunna få hjälp från UL.

Att hon alltid hade med sig personal på sina bussresor tyder på att hon hade svårt att klara av dessa på egen hand. En skribent har berättat att hon alltid var osäker t ex vid betalning av bussavgiften. När vi nu har kommit in på pengar, så undrar jag om hon förstod pengars värde?

Har dragit samma slutsatser som dig ang. dessa promenader som Rakel företog runt Aspö vårdhem.

Det har omnämnts i artiklar att hon brukade handla i "kiosken"? Vilken kiosk? Fanns det en kiosk alldeles i närheten av vårdhemmet? Skulle vara intressant att få reda på hur långt denna låg från Aspö?

Sommartid fanns en kiosk uppe på en kulle vid badplatsen mot KSS till.... det va ett rött litet torp. Kan ha varit där kanske..... eller så kiosken (idag en pizzeria)i Lunden som ligger nära infarten till Aspö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in