2014-08-15, 23:34
Medlem
Intressant att ni börjat gräva i det här. Jag är själv uppvuxen under den här tiden i Södra Ryd. Det var många år under 80-talet som Rakels försvinnande diskuterades. Jag har under alla dessa år känt att något verkligen inte stämmer i fallet. Har svårt att tro att hon har gått hela sträckan från Aspö till Gullbergshallen, men däremot ser jag det inte som helt omöjligt. Om hon har gått till Obs för egen maskin så är det inte en jättelång sträcka att ta sig till Gullbergshallen om hon gått vid gång/cykelvägen bredvid Vadsboleden. Annars kan hon ha tagit bussen in till Skövde centrum eller gått av vid Badhuset (idag Arena Skövde). Det är inte en lång sträcka att gå därifrån. Min pappa körde buss i Skövde under den här tiden och han har berättat att hon ibland åkte buss. Busschaufförerna tyckte bra om henne och hon flirtade vilt med dem. De brukade flirta tillbaka på skoj. Hon sa till dem att hon var karltokig. Allt var på ett väldigt skämtsamt sätt från hennes sida. Hon var alltid osäker på hur mycket resan kostade och chaufförerna skämtade om att hon kunde betala med pussar istället.

Jag kommer själv ihåg sommaren 1980 väldigt väl. Det var väldigt varmt och det regnade och åskade mycket. Själv var jag rädd för åskan som barn och kommer ihåg att det var ett rejält otäckt åskväder i början av juli. Kommer ihåg att det var helg eftersom jag var med mina föräldrar och handlade och de handlade alltid på lördagarna. På vägen hem så slog åskan ner väldigt nära bilen, bara ett tiotal meter ifrån. En sådan händelse glömmer man inte i första taget. Om Rakel var ute i det vädret kan det nog tänka sig att hon gjort nästan vad som helst för att komma undan det trots hennes rädsla för att ta kontakt med främmande personer. Jag är dock osäker så här långt efter om det var just den helgen som hon försvann som ovädret var. Fyller dock år i början av juli och vet att det handlades inför mitt födelsekalas den här helgen. Har allt det här nerplitat i en gammal dagbok från tiden.

En annan händelse från den sommaren jag minns är att jag och några vänner ofta cyklade till Linoljedammen och satt där och pratade. Just den här kvällen var vi bara tre eller fyra stycken som möttes där. På väg därifrån mötte vi en kvinna som var i 50/60-årsåldern som var på väg mot dammen. Vi tyckte det var lite spännande och tänkte från början skrämma henne så vi gömde våra cyklar och smög på henne i buskarna. Hon fyllde sina fickor med stenar och helt plötsligt vände hon sig om och stirrade rakt mot där vi stod. Jag glömmer aldrig det ansiktet. Vi la benen på ryggen och sprang snabbt till våra cyklar och cyklade så snabbt vi kunde hemåt. En av mina vänners äldre bror sa att hon säkert fyllde fickorna med stenar för att sedan dränka sig. Jag tror inte det var Rakel nu såhär i efterhand, men då visste jag inte så mycket om fallet som jag gör nu. Både Linoljedammen och Karstorp var platser där folk valde att avsluta sina liv.

Nästa händelse som satt sina spår hos mig är att jag och några kompisar i slutet av juli alternativt i början av augusti var och badade i Karstorpssjön. Jag hade nyligen lärt mig simma och vågade inte ta mig ut längre än där bryggan tog slut. Jag menar bryggan vid badplatsen som ligger om man tagit sig till Karstorp från Ryd Centrum eller KSS. Jag simmade runt längst ut vid bryggan när jag mitt i ett simtag fastnar i något som verkar sitta fast under bryggan. Jag drar åt mig handen och ser då att den är full med hår och något kladdigt. Jag får panik och lyckas få bort allt hår och simmar in till stranden. Det kladdiga är jag rätt säker på var delar av upplöst hud/delar av ett huvud. Mina kompisar undrar vad som händer men jag har total panik och cyklar hem till Ryd. Först ungefär en halvtimme senare berättar jag vad som har hänt. Då cyklar några av dem tillbaka för att kolla om de ser något. De hittar inget. Vet dock inte om de vågade kolla under bryggan. Tror inte de hade någon vidare möjlighet att ta sig under där heller. Jag är helt säker på att det fanns något under bryggan men dumma som vi var så sa vi aldrig till några vuxna. Jag fick rejält skräck för att bada i sjöar/hav efter detta och har först på senare år vågat ge mig ut och simma igen. Jag menar inte att något av detta handlar om just Rakel och att någon av dem skulle vara henne, men det var mycket självmord under just den här tiden. Likt andra så kallade vi Karstorpssjön för Rakelsjön lång tid efter den här sommaren.

Som någon skrev här i tråden så hände det mycket under sommaren 1980. Skräckligan eller vad de nu kallades för härjade och med mordet på mannen ute i Rydskogen i färskt minne. Uppfattade det likt flera andra aldrig det som stökigt utanför matbutiken i Lunden. Däremot var det en hel del skummisar som hängde i Ryd Centrum. Vem från Ryd minns inte lokala profiler som Wolster eller Viggen? Även Boman (ökänd våldsverkare) och Kicki Larm, som blev mördad 1989, umgicks i de kretsarna. Mordet på Larm har också förblivit olöst av polisen genom alla dessa år. Nu kanske det här inlägget inte kommer med något nytt, men det vore verkligen på tiden att det här klaras upp. En äldre kvinna kan inte bara gå upp i rök. En stor eloge till er som tagit upp det här efter så många år.
Citera
2014-08-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

De tidningar det handlar om är Skaraborgs Läns Allehanda (SLA), Hjo Tidning (Rakel var ju skriven i just Hjo), Falköpings Tidning, Västgötabladet och till sist Skaraborgsbygden. Den sistnämnda kanske inte är så intressant eftersom den enbart skall ha utkommit en gång i veckan.

Som jag har förstått det så utkom kom även SLA i Skövde och är väl då den tidning som kanske är mest intressant av dessa lokaltidningar.

SLA och SN (Skövde Nyheter) är nog de tidningar som nog skulle vara intressantast att gå igenom från den här tiden.
Citera
2014-08-15, 23:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skaraborgs Läns Allehanda.

Citat:
Ursprungligen postat av JanneBark
SLA och SN (Skövde Nyheter) är nog de tidningar som nog skulle vara intressantast att gå igenom från den här tiden.

Har redan sökt igen Skövde Nyheter från den 5 juli och framåt för år 1980. Visste inte riktigt vilka andra tidningar jag skulle titta i, men en god vän som bor i dessa trakter berättade detta för mig.

Ett långt och mycket intressant inlägg du har gjort, som också innehåller hel del viktig och intressant information gällande Rakel.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-15 kl. 23:58.
Citera
2014-08-16, 12:22
Medlem
Citat:
Jag är helt säker på att det fanns något under bryggan men dumma som vi var så sa vi aldrig till några vuxna.

Men om där låg någon så är denne upphittad senare för man har sökt runt och under bryggorna så ofta genom åren att man inte kan ha missat det. Ett skrämt barn kan man knappast klandra för att inte ha berättat.

Citat:
Uppfattade det likt flera andra aldrig det som stökigt utanför matbutiken i Lunden. Däremot var det en hel del skummisar som hängde i Ryd Centrum. Vem från Ryd minns inte lokala profiler som Wolster eller Viggen? Även Boman (ökänd våldsverkare) och Kicki Larm, som blev mördad 1989, umgicks i de kretsarna. Mordet på Larm har också förblivit olöst av polisen genom alla dessa år. Nu kanske det här inlägget inte kommer med något nytt, men det vore verkligen på tiden att det här klaras upp. En äldre kvinna kan inte bara gå upp i rök. En stor eloge till er som tagit upp det här efter så många år.

Vet du om det stämmer att de som mördade den gamle mannen var från Lunden eller Rosenhaga? Kunde där inte funnits fler skumma människor i de området? W och V i Ryd var visserligen kriminella och obehagliga, men i brott som att lura kvinnor in i bilar (betvivlar att de kunde behålla vare sig bil eller körkort någon längre period) och utnyttja dem var de troligen inte inblandade.
Citera
2014-08-16, 17:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lördagen den 5 juli 1980 mycket varm med åskväder.

[quote=JanneBark|49957259]Intressant att ni börjat gräva i det här. Jag är själv uppvuxen under den här tiden i Södra Ryd. Det var många år under 80-talet som Rakels försvinnande diskuterades. Jag har under alla dessa år känt att något verkligen inte stämmer i fallet. Har svårt att tro att hon har gått hela sträckan från Aspö till Gullbergshallen, men däremot ser jag det inte som helt omöjligt. Om hon har gått till Obs för egen maskin så är det inte en jättelång sträcka att ta sig till Gullbergshallen om hon gått vid gång/cykelvägen bredvid Vadsboleden. Annars kan hon ha tagit bussen in till Skövde centrum eller gått av vid Badhuset (idag Arena Skövde). Det är inte en lång sträcka att gå därifrån. Min pappa körde buss i Skövde under den här tiden och han har berättat att hon ibland åkte buss. Busschaufförerna tyckte bra om henne och hon flirtade vilt med dem. De brukade flirta tillbaka på skoj. Hon sa till dem att hon var karltokig. Allt var på ett väldigt skämtsamt sätt från hennes sida. Hon var alltid osäker på hur mycket resan kostade och chaufförerna skämtade om att hon kunde betala med pussar istället.

Jag kommer själv ihåg sommaren 1980 väldigt väl. Det var väldigt varmt och det regnade och åskade mycket. Själv var jag rädd för åskan som barn och kommer ihåg att det var ett rejält otäckt åskväder i början av juli. Kommer ihåg att det var helg eftersom jag var med mina föräldrar och handlade och de handlade alltid på lördagarna. På vägen hem så slog åskan ner väldigt nära bilen, bara ett tiotal meter ifrån. En sådan händelse glömmer man inte i första taget. Om Rakel var ute i det vädret kan det nog tänka sig att hon gjort nästan vad som helst för att komma undan det trots hennes rädsla för att ta kontakt med främmande personer. Jag är dock osäker så här långt efter om det var just den helgen som hon försvann som ovädret var. Fyller dock år i början av juli och vet att det handlades inför mitt födelsekalas den här helgen. Har allt det här nerplitat i en gammal dagbok från tiden.

En annan händelse från den sommaren jag minns är att jag och några vänner ofta cyklade till Linoljedammen och satt där och pratade. Just den här kvällen var vi bara tre eller fyra stycken som möttes där. På väg därifrån mötte vi en kvinna som var i 50/60-årsåldern som var på väg mot dammen. Vi tyckte det var lite spännande och tänkte från början skrämma henne så vi gömde våra cyklar och smög på henne i buskarna. Hon fyllde sina fickor med stenar och helt plötsligt vände hon sig om och stirrade rakt mot där vi stod. Jag glömmer aldrig det ansiktet. Vi la benen på ryggen och sprang snabbt till våra cyklar och cyklade så snabbt vi kunde hemåt. En av mina vänners äldre bror sa att hon säkert fyllde fickorna med stenar för att sedan dränka sig. Jag tror inte det var Rakel nu såhär i efterhand, men då visste jag inte så mycket om fallet som jag gör nu. Både Linoljedammen och Karstorp var platser där folk valde att avsluta sina liv.

Nästa händelse som satt sina spår hos mig är att jag och några kompisar i slutet av juli alternativt i början av augusti var och badade i Karstorpssjön. Jag hade nyligen lärt mig simma och vågade inte ta mig ut längre än där bryggan tog slut. Jag menar bryggan vid badplatsen som ligger om man tagit sig till Karstorp från Ryd Centrum eller KSS. Jag simmade runt längst ut vid bryggan när jag mitt i ett simtag fastnar i något som verkar sitta fast under bryggan. Jag drar åt mig handen och ser då att den är full med hår och något kladdigt. Jag får panik och lyckas få bort allt hår och simmar in till stranden. Det kladdiga är jag rätt säker på var delar av upplöst hud/delar av ett huvud. Mina kompisar undrar vad som händer men jag har total panik och cyklar hem till Ryd. Först ungefär en halvtimme senare berättar jag vad som har hänt. Då cyklar några av dem tillbaka för att kolla om de ser något. De hittar inget. Vet dock inte om de vågade kolla under bryggan. Tror inte de hade någon vidare möjlighet att ta sig under där heller. Jag är helt säker på att det fanns något under bryggan men dumma som vi var så sa vi aldrig till några vuxna. Jag fick rejält skräck för att bada i sjöar/hav efter detta och har först på senare år vågat ge mig ut och simma igen. Jag menar inte att något av detta handlar om just Rakel och att någon av dem skulle vara henne, men det var mycket självmord under just den här tiden. Likt andra så kallade vi Karstorpssjön för Rakelsjön lång tid efter den här sommaren.

Som någon skrev här i tråden så hände det mycket under sommaren 1980. Skräckligan eller vad de nu kallades för härjade och med mordet på mannen ute i Rydskogen i färskt minne. Uppfattade det likt flera andra aldrig det som stökigt utanför matbutiken i Lunden. Däremot var det en hel del skummisar som hängde i Ryd Centrum. Vem från Ryd minns inte lokala profiler som Wolster eller Viggen? Även Boman (ökänd våldsverkare) och Kicki Larm, som blev mördad 1989, umgicks i de kretsarna. Mordet på Larm har också förblivit olöst av polisen genom alla dessa år. Nu kanske det här inlägget inte kommer med något nytt, men det vore verkligen på tiden att det här klaras upp. En äldre kvinna kan inte bara gå upp i rök. En stor eloge till er som tagit upp det här efter så många år.[/QUOTE]

Tack för ditt mycket intressanta inlägg JanneBark. Rakels försvinnande är lika intressant som märkligt. Det är nog en hel del som inte stämmer om man ser till den officiella versionen om vad som hände henne den här dagen.

Tack vare att din pappa var busschaufför vid den här tiden, så vet vi nu att hon ibland åkte buss. Mycket bra att få reda på detta. Vet du om hon åkte ensam eller i sällskap med personal? Fick hon betala med pussar?

Jag har också hört från andra håll att det var ingen som störde sig på henne och att hon skall ha varit omtyckt. Hon gjorde ju heller ingen annan människa förnär.

Även detta med att hon flirtade vilt har också berättats från andra UL. Hon var säkert inte sexuellt aktiv för även den här delen var för henne något farligt.

Lördagen den 5 juli, samma dag som hon försvann för alltid, var det ett åskväder som drog fram över Skövde. Denna dag var också mycket varm. Som förut omnämnts så var Rakel mycket rädd för åskan. Detta kunde personalen på Aspö vårdhem bekräfta enligt Skövde Nyheter.

Linoljedammen var ligger den någonstans? Är den djup?

Mordet på Kristina Larm var säkert begånget av helt andra personer. I Rakels försvinnande så är det mycket troligt att detta var en ensam man. (FB) Olöst mord: Kristina Larm, Tidan, 1989.

Ang. ICA-Lunden, så skall det inte ha varit stökigt ur den bemärkelsen, utan mera att det var män i sina bilar som försökte lura in kvinnor i dessa. Detta var känt av personalen på vårdhemmet och vid åtminstone ett tillfälle skall detta ha lyckats.

Ja det är verkligen på tiden att Rakels försvinnande klarades upp, vilket dock inte är lätt med tanke på alla de år som nu har gått. Man tycker inte att en person bara kan försvinna för gott men det var precis det som hände Rakel. Efter att hon hade betalat för sina varor på Gullbergshallen till kassabiträdet Andersson, så är det ingen som med säkerhet kan säga att de såg Rakel. Läser man dessa gamla vittnesmål i tidningen, så låter det otroligt att t ex en handlare i Flakeberg utanför Grästorp skulle ha sett henne.

Tack för din uppskattning!
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-16 kl. 17:30.
Citera
2014-08-16, 17:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var uppehöll sig Rakel under dessa fyra timmar lördagen den 5 juli 1980?

Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Jag satte mig och läste igenom hela tråden en gång till. I första inlägget står det om ett par illaluktande kassar som skövdepolisens kriminalavdelning undersökt. Det fanns i någon annan artikel några hänvisningar till att det var osannolikt att någon skulle gjort henne något illa. Så visst har man tänkt att det skulle kunna ligga ett brott bakom, men det har man tydligen släppt efter ett tag.

Efter genomläsningen är jag fullständigt övertygad om att Rakel inte gått till Gullbergshallen på egen hand. Avståndet från Aspö ser ut att vara drygt 3 km, kanske 3,5.
Hon gick då och då till OBS och ICA i Lunden. Det ser ut att vara runt 1 km, om jag nu uppskattar avstånden rätt. Fram och tillbaka blir det alltså 2 km. Så fullkomligt omöjligt att hon skulle orka knappt dubbla sträckan är det väl inte även om hon inte var van att gå, det var mycket varmt och hon hade dålig fysik.
Det som däremot övertygar mig är att Rakel hade dålig orienteringsförmåga och att hon inte hittade.
Det finns inte en chans i världen att hon skulle kunnat hitta själv. Hade hon frågat folk på vägen skulle dessa ha trätt fram. Nu har vi dock inte läst nån förundersökning så det kan ju faktiskt vara så att det gått till på det viset, men med kända fakta så är det omöjligt för henne att ha hittat Gullbergshallen själv.

En ytterligare möjlighet att få mer fakta skulle kunna vara att försöka involvera Leif GW Persson. Han har nog inga problem att få fram polisens akter.

Mycket bra att du återigen har läst igenom hela tråden.

Detta med dessa illaluktande kassar omnämns först i Skövde Nyheter den 5/9. Då kan polisen mycket väl ha börjat att fundera i dessa banor att det kan ha legat ett brott bakom Rakels försvinnande. Om man däremot utgår ifrån, vad tidningen skrev veckorna efter att hon hade försvunnit den 5 juli, så förekommer dock inga sådana misstankar.

Jag har fått uppgiften från en person hemmahörande i dessa trakter att avståndet från Aspö vårdhem till Gullbergshallen skall vara ca 4,5 - 5 km. Någon som vet om detta avstånd stämmer?

Återigen så känner jag mig ganska säker på, med tanke på hittills kända fakta, att hon inte kan ha gått den här sträckan med tanke på att hon var pigg när hon talade med kassörskan Bard på baksidan av Gullbergshallen. Detta förvånade kassörskan något.

Utöver detta så, har hon inte frågat någon om vägen till butiken, samt bland det första Rakel gör, är att fråga kassörskan om vägen tillbaka till Aspö när hon tilltalar henne.

Fast visst inget är ju omöjligt. Var uppehåll sig Rakel någonstans under dessa fyra timmar innan hon dök upp på Gullbergshallen? Om någon hade sett henne, så hade detta helt säkert framkommit när SN började att skriva om hennes försvinnande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-16 kl. 17:55.
Citera
2014-08-16, 18:57
Medlem
Linoljedammen

Nästan rakt österut från Aspö, över Vadsbovägen. Den är inte djup och mycket liten. Ingen badsjö.

http://kartor.eniro.se/m/RTVqf
Citera
2014-08-16, 21:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Linoljedammen - tillhåll för Skövde amatörfiskeklubb.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Linoljedammen

Nästan rakt österut från Aspö, över Vadsbovägen. Den är inte djup och mycket liten. Ingen badsjö.

http://kartor.eniro.se/m/RTVqf

Tack för den uppgiften lentil.

Som jag alltså misstänkte. Mycket liten och inte djup.

Hur långt kan Linoljedammen ligga från Aspö? Kan inte vara långt. Verkar i a f ligga i närheten av bebyggelse.

Skövde amatörfiskeklubb arrenderar vatten bl a i Linoljedammen. Hur länge har fiskeklubben hållit till där?

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/139280-skoevde-amatoer-fiskeklubb/
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-16 kl. 21:30.
Citera
2014-08-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den uppgiften lentil.

Som jag alltså misstänkte. Mycket liten och inte djup.

Hur långt kan Linoljedammen ligga från Aspö? Kunde man ta sig dit från vårdhemmet 1980?

Varsågod Det är bara tvärs över vägen från Aspö, betydligt närmre än ICA Lunden. Kunde Rakel gå till Lunden så kunde hon gå till Linoljedammen som omges av en promenadstig.
Citera
2014-08-16, 21:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Linoljedammen - nära avstånd till Aspö.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Varsågod Det är bara tvärs över vägen från Aspö, betydligt närmre än ICA Lunden. Kunde Rakel gå till Lunden så kunde hon gå till Linoljedammen som omges av en promenadstig.

Ja det ser mycket nära ut till Aspö där Linoljedammen ligger. Dit hade hon helt säkert orkat att gå men om hon gjorde det är en annan fråga? Om hon gjorde det, så är frågan gick hon ensam eller med personal? Alltså idel frågor utan svar.

Området runt Aspö genomsöktes noga och vid flera tillfällen. Dessutom så håller Skövde amatörfiskeklubb till där. Om de arrenderade vatten där 1980 vet jag inte? Inte ett spår efter Rakel har hittats under 34 år i eller runt Linoljedammen.

I vilket fall som helst, så ansåg hon i a f Karstorpssjön som farlig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-16 kl. 22:26.
Citera
2014-08-17, 18:07
Medlem
Som sagt var, mycket av det jag skrev är bara iakttagelser från min barndom. Man vet ju aldrig riktigt när något intressant kan dyka upp. Något man inte själv ser. Tyckte det var bättre att skriva lite extra än för lite. Tyvärr är min far död sedan många år tillbaka så jag kan inte fråga honom om något när det gäller Rakel. Minns bara att hon var omtyckt av honom och busschaufförerna i allmänhet. Vore intressant att veta om hon åkte buss ensam eller tillsammans med en vårdare. Jag skriver igen här om jag hör något. Är i Skövde med jämna mellanrum eftersom min mamma bor kvar. Ska prata med henne om det när jag träffar henne nästa gång.

Det där med män i bilar som försökte lura med sig kvinnor kommer jag ihåg. Trodde mer det var rykten än att det verkligen hände. Nej, de som rörde sig i Ryd Centrum under den tiden var säkert inte farliga på det sättet. Mest alkoholister/knarkare som hade ihjäl varandra.

Ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig. Måste finnas rätt många som vet en hel del om det här fallet. Många i Skövdetrakten måste ju minnas det här.
Citera
2014-08-17, 21:10
Medlem
Citat:
Som sagt var, mycket av det jag skrev är bara iakttagelser från min barndom. Man vet ju aldrig riktigt när något intressant kan dyka upp. Något man inte själv ser. Tyckte det var bättre att skriva lite extra än för lite. Tyvärr är min far död sedan många år tillbaka så jag kan inte fråga honom om något när det gäller Rakel. Minns bara att hon var omtyckt av honom och busschaufförerna i allmänhet. Vore intressant att veta om hon åkte buss ensam eller tillsammans med en vårdare. Jag skriver igen här om jag hör något. Är i Skövde med jämna mellanrum eftersom min mamma bor kvar. Ska prata med henne om det när jag träffar henne nästa gång.

Det där med män i bilar som försökte lura med sig kvinnor kommer jag ihåg. Trodde mer det var rykten än att det verkligen hände. Nej, de som rörde sig i Ryd Centrum under den tiden var säkert inte farliga på det sättet. Mest alkoholister/knarkare som hade ihjäl varandra.

Ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig. Måste finnas rätt många som vet en hel del om det här fallet. Många i Skövdetrakten måste ju minnas det här.

Mycket bra, allt du skrev, anser jag. Perfekt beskrivning av själva stämningen runt Ryd och Karstorp under de här åren (som vi alltid förväntade oss att råka på lik när vi badade i Karstorp och det hände ju också ibland att någon man kände fann ett lik eller till och med var liket) och för mig mycket upplysande om Rakels flirtiga beteende. Skaraborg2 har nämnt det tidigare, men jag har inte förstått att hon flirtade så mycket. Dessutom intressant att hon faktiskt åkte buss, även om hon tydligen inte gjorde det dagen då hon försvann. Efter din beskrivning står det helt klart att chaufförerna skulle kommit ihåg henne. Jag tycker det låter som att hon tog promenader för att se sig om och träffa människor och jag har svårt att tänka mig att hon skulle promenera runt Linoljedammen där man mest får vandra ensam till ljudet av fågelsång och bilarna på Vadsboleden.

En sak till, Skaraborg2, Rakel kan också ha kommit till fots till baksidan av Gullbergshallen. Längs bilvägen går en trottoar eller en gång- och cykelväg (minns just nu inte vilket och det spelar ingen roll i sammanhanget) som vid badhusrondellen hänger samman med cykelvägen som leder till OBS! via Vadsboleden och så småningom till Mariestadsvägen och Aspö. Åkte hon bil måste hon alltså inte ha släppts av precis vid affären utan kan ha blivit avsläppt tidigare - eller så kom hon verkligen till fots, hur märkligt det än låter. Hon höll sig trots allt på något vis sysselsatt under fyra timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in