2015-11-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Just det, den glömde jag. Undra hur det såg ut 1980? Var det inte något form utav gatukök där på 90-talet samt en liten livsbutik? Denna lokal kan ju mycket väl ha hyst en kiosk 1980. Någon från det gamla gardet borde kunna svara på det.

Man kunde ju dock inte passera över vägen från Aspö direkt till Lunden, eller? Något övergångsställe fanns ju inte där. Då måste man gå ner mot Volvex och sen genom gångtunneln för att kunna komma till Lunden.

Det finns en gångtunnel under Vadsboleden precis vid infarten till Aspö som går till Lunden
Senast redigerad av powerwalk 2015-11-16 kl. 20:36.
Citera
2015-11-16, 21:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
En bil fanns nog inblandad i hennes försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Vi vet ju att hon va för och handlade runt kl 14. Läste här att hon lämnat Aspö ca kl 10.... alltså 4 timmar att ta sig 3.3 km. Hon har troligen stannat.... tagit lite paus och säkerligen frågat om vägen från folk hon mött på gångvägarna. Därför va hon pigg även om det va en lång sträcka att promenera. Tror jag.....

Även om hon verkar ha varit en vital person så hade hon sina krämpor. Jag tror faktiskt inte att hon skulle ha orkat att gå hela sträckan för egen maskin. Gjorde hon det så måste hon ha stannat och vilat en hel del. Vad jag nu kommer ihåg efter alla inlägg i denna tråd så var det ingen som såg henne vare sig till eller från Gullbergshallen. En bil fanns nog inblandad i försvinnandet.

Utöver sina krämpor så visste inte fröken Börjesson var Gullbergshallen låg. Hon var därför tvungen att fråga personalen på Aspö om vägen dit innan hon gick därifrån för sista gången.
Citera
2015-11-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även om hon verkar ha varit en vital person så hade hon sina krämpor. Jag tror faktiskt inte att hon skulle ha orkat att gå hela sträckan för egen maskin. Gjorde hon det så måste hon ha stannat och vilat en hel del. Vad jag nu kommer ihåg efter alla inlägg i denna tråd så var det ingen som såg henne vare sig till eller från Gullbergshallen. En bil fanns nog inblandad i försvinnandet.

Utöver sina krämpor så visste inte fröken Börjesson var Gullbergshallen låg. Hon var därför tvungen att fråga personalen på Aspö om vägen dit innan hon gick därifrån för sista gången.

Mystiskt fall. 1980 var jag bara 6 år så minns inte detta fall... ryktena om folk som dränkt sig eller blivit dränkta i Karstorpssjön känner jag dock till och jag har aldrig velat bada där.

Ja känns långt att gå ända till Gullbergshallen. Mätte på Google till 3.3 km men det är ju bilvägen. Den gångväg som går öster om hela Aspöområdet tror jag inte fanns då... så isf måste hon gått under vadsboleden i tumnelm mot och förbi Lunden och sen mot OBS (nuvarande Coop) och sen under Vadsboleden i gångtunneln och utmed Havsstena längst Vadsboleden till rondellen vid badhuset/brandstationen. Känns omständigt långt och svårt för henne att hitta
Senast redigerad av powerwalk 2015-11-16 kl. 21:23.
Citera
2015-11-16, 23:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kiosken i Lunden.

Citat:
Sommartid fanns en kiosk uppe på en kulle vid badplatsen mot KSS till.... det va ett rött litet torp. Kan ha varit där kanske..... eller så kiosken (idag en pizzeria)i Lunden som ligger nära infarten till Aspö.

Utan att jag vet, så undrar jag om det inte kan ha varit kiosken i Lunden som låg nära infarten till Aspö som fröken Börjesson gjorde sin inköp.

I Lunden låg ju ytterligare en ICA-butik som hon handlade i. Detta område bör hon ha kunnat förhållandevis bra och där kände hon sig troligtvis hemtam.

Det gjorde hon däremot inte i området runt Gullbergshallen.
Citera
2015-11-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Utan att jag vet, så undrar jag om det inte kan ha varit kiosken i Lunden som låg nära infarten till Aspö som fröken Börjesson gjorde sin inköp.

I Lunden låg ju ytterligare en ICA-butik som hon handlade i. Detta område bör hon ha kunnat förhållandevis bra och där kände hon sig troligtvis hemtam.

Det gjorde hon däremot inte i området runt Gullbergshallen.
La in rutten på Google mapp och från Aspö till kiosken i Lunden är det 700 m och till ICA i Lunden 1.3 km. Så absolut kan det vara där. Tyvärr vet jag inte hur man länkar till kartorna....😕
Citera
2015-11-17, 12:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
En bilburen man.

Citat:
Mystiskt fall. 1980 var jag bara 6 år så minns inte detta fall... ryktena om folk som dränkt sig eller blivit dränkta i Karstorpssjön känner jag dock till och jag har aldrig velat bada där.

Ja känns långt att gå ända till Gullbergshallen. Mätte på Google till 3.3 km men det är ju bilvägen. Den gångväg som går öster om hela Aspöområdet tror jag inte fanns då... så isf måste hon gått under vadsboleden i tumnelm mot och förbi Lunden och sen mot OBS (nuvarande Coop) och sen under Vadsboleden i gångtunneln och utmed Havsstena längst Vadsboleden till rondellen vid badhuset/brandstationen. Känns omständigt långt och svårt för henne att hitta

Ja det är verkligen ett mystiskt fall.

Detta med att hon skulle ha gått i tunneln under Vadsboleden har tidigare tagits upp en del. Om hon nu gjorde det?

Du har helt rätt i att det känns både långt, omständigt och svårt för henne att hitta till den omtalade affären. Det lär med stor sannolikhet ha funnits en annan person inblandad och att den här personen var en bilburen man.

Därmed inte sagt att det var mord. Fröken Börjesson led bl. a. epilepsi och skulle kunna ha fått ett sådant anfall att hon avled? Vid den tid som försvinnandet skedde var det ett ordentligt åskväder som drog fram över Skövde. Hon var mycket rädd för åskan.
Citera
2015-11-17, 17:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kiosk 700 meter från Aspö vårdhem.

Citat:
La in rutten på Google mapp och från Aspö till kiosken i Lunden är det 700 m och till ICA i Lunden 1.3 km. Så absolut kan det vara där. Tyvärr vet jag inte hur man länkar till kartorna....😕

Det framkom i artiklarna att fröken Börjesson handlade på ICA i Lunden.

Från vårdhemmet till kiosken var det alltså 700 meter. Då var det nog stor sannolikhet att hon för det mesta handlade där. Dessutom var ju den andra kiosken som du nämnde öppen endast under sommaren. Kiosken i närheten av Aspö antar jag var öppen året om.

(FB) Fallet Rakel: Rakel Börjesson, Skövde, 1980
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-17 kl. 18:05.
Citera
2015-11-20, 01:34
Medlem
Det var helt klart märkligt att hon hamnade i denna butik.
Det framkom inga trovärdiga iakttagelser utmed vägen från Aspö till Gullbergshallen.
Däremot på hemvägen inkom iaktagelser som bedömdes trovärdiga, dels att hon setts på Norra Bergvägen och längs Dalvägen.
Citera
2015-11-20, 01:47
Bannlyst
Lite OT men om hon drunknat i Karstorpsjön så skulle kroppen flytit upp av gaserna av förruttnelsen. Det fanns gott om besökare då det går en gångstig runt hela sjön och hon borde ha hittats.

Undertecknad hörde om en präst som kedjade fast sig vid en cykel och rullade nerför backen vid badplatsen. Oklart vilket år det var och om det har med henne att göra.

Det hände mycket konstigt i trakten på den tiden.
Citera
2015-11-20, 02:06
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Lite OT men om hon drunknat i Karstorpsjön så skulle kroppen flytit upp av gaserna av förruttnelsen. Det fanns gott om besökare då det går en gångstig runt hela sjön och hon borde ha hittats.

Undertecknad hörde om en präst som kedjade fast sig vid en cykel och rullade nerför backen vid badplatsen. Oklart vilket år det var och om det har med henne att göra.

Det hände mycket konstigt i trakten på den tiden.
Var det en präst? Det har jag inte hört förut. Däremot om det andra och att några barn hittade personen under bryggan.
Hände detta i samband med Rakels försvinnande verkligen. Har inte kopplat ihop de händelserna förr. Men så har jag inte hängt med i fallet så bra heller.

Gick hon både till Lunden och till Gullbergshallen den där dagen, vet man det säkert. Det jag har hört är att hon syntes vid Gullbergshallen men att spåren slutar där. Helt otroligt mystiskt när personer bara går upp i rök sådär och aldrig hittas. De är inte så få heller. Konstigast är det när det sker inne i stan. Om hon fick skjuts av någon, vilket väl är mycket troligt, så undrar man ju vem som ville henne något ont och varför?
Citera
2015-11-20, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Var det en präst? Det har jag inte hört förut. Däremot om det andra och att några barn hittade personen under bryggan.
Hände detta i samband med Rakels försvinnande verkligen. Har inte kopplat ihop de händelserna förr. Men så har jag inte hängt med i fallet så bra heller.

Gick hon både till Lunden och till Gullbergshallen den där dagen, vet man det säkert. Det jag har hört är att hon syntes vid Gullbergshallen men att spåren slutar där. Helt otroligt mystiskt när personer bara går upp i rök sådär och aldrig hittas. De är inte så få heller. Konstigast är det när det sker inne i stan. Om hon fick skjuts av någon, vilket väl är mycket troligt, så undrar man ju vem som ville henne något ont och varför?

Det sistnämnda kan jag inte svara på men enligt hörsägen så var Skövde en riktig knepig stad på den tiden. (Edit).

Men polisen på den tiden var inte särskilt effektiv (Triss i ess och King vad fan han hette i efternamn).
Senast redigerad av GatorG 2015-11-20 kl. 02:15.
Citera
2015-11-20, 02:32
Bannlyst
Googlade på King + "polis" + "Skövde" men fick inte fram något. Finns det någon gammal Skövdebo som kommer ihåg den mannen? Det är samma person som skrev upp reg nr på bilar som körde en andra sväng runt "ströget" och bötfällde dom.

Tror fan det var han som sket på sig vid raggarupploppet i Skövde när polishuset blev stormat.

Fan vad jag vet

Det är inte konstig att hennes försvinnande blivit ouppklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in