2014-08-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vet inte hur långt det är mellan Lunden och Gullbergshallen men jag tror faktiskt att det var ett äventyr att besöka den sistnämnda butiken eftersom det var första gången hon var där.

Väl i Gullbergshallen var hon helt klart osäker över hur hon skulle hitta tillbaka till Aspö.

Det är en riktigt lång promenad. Jag har aldrig hört talas om att någon för nöjes skull skulle gå den sträckan. Med cykel hade det varit en annan sak, men ändå en utflykt. Gullbergshallen är inte synlig ens från badhusrondellen, vad jag minns. Inte en chans att hon tog sig ända dit utan hjälp antingen i form av skjuts eller mycket tydliga väganvisningar.
Citera
2014-08-12, 22:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den enda artikeln i tidningen under augusti 1980.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Det är en riktigt lång promenad. Jag har aldrig hört talas om att någon för nöjes skull skulle gå den sträckan. Med cykel hade det varit en annan sak, men ändå en utflykt. Gullbergshallen är inte synlig ens från badhusrondellen, vad jag minns. Inte en chans att hon tog sig ända dit utan hjälp antingen i form av skjuts eller mycket tydliga väganvisningar.

Misstänkte att detta skulle ha varit en lång promenad. Ingenstans har det framkommit ifall Rakel kunde cykla.

Jag är också övertygad om detta att antingen fick hon skjuts till Gullbergshallen eller ev. mycket tydliga väganvisningar. Frågan är hur bra hon kunde läsa?

Här kommer den enda artikeln under augusti månad i Skövde Nyheter. Fallet tappade snabbt intresse. Inte så konstigt, med tanke på att inte någonting framkom efter hennes besök på Gullbergshallen, som kunde föra gåtan i rätt riktning. Hon var och förblev försvunnen.

Den här artikeln är från lördagen den 9 augusti 1980 och återfinns på sidan 4.

"Flygspaning efter Rakel utan resultat."

"Polisen gjorde ännu ett försök att hitta den försvunna Rakel Maria Börjesson under fredagen. Vid 15-tiden gick en helikopter upp för att spana runt Aspö vårdhem samt de närliggande sjöarna.

I två timmar studerades terrängen och sjöarna, men utan resultat.

Den 30 juli gick polis och militär skallgång i området men kammade även då noll.

Nu har det gått över en månad sedan Rakel Börjesson försvann och fortfarande har polisen inga spår efter henne. Nu är det också tyst bland den tipslämnande allmänheten."

Här körde hela utredningen helt i sank efter ca fyra veckor.

Ett mycket tragiskt slut för den 58-åriga Rakel Börjesson.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-12 kl. 22:31.
Citera
2014-08-13, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Notis i Mariestads-Tidning.

Har även gått igen Mariestads-tidning för juli månad 1980. Rakels försvinnande var inget som väckte denna tidnings intresse. Endast en enda liten notis från torsdagen den 31 juli på sidan 2 finns.

"Inga spår efter Rakel Börjesson."

"Under hela onsdagen sökte polis och militär efter den sedan i början på juli försvunna Rakel Börjesson. 100 soldater från T 2 och K 3 gick skallgång i två omgångar under dagen. I terrängen som sökts igenom finns många vattensamlingar. Onsdagens skallgång blev resultatlös."

Detta var alltså allt som skrevs. Annat var det då Helena Andersson försvann i juni 1992 i Mariestad. Då skrev verkligen både Mariestads-tidning och Skövde Nyheter spaltmeter efter spaltmeter.

Fast då hade också Helenas försvinnande "allt" som gjorde det intressant. Rakels försvinnande hade "inget" som gjorde det intressant tyvärr.

Hur som helst, så finns det numera även en tråd om Rakel Börjesson försvinnande, vilket jag tycker är viktigt. Inte heller hennes tragiska öde får falla i glömska!
Citera
2014-08-14, 00:38
Medlem
Skojgruppens avatar
Just jämförelsen med hur olika media hanterat Helena Anderssons försvinnande med Rakels dito verkar tyvärr spegla polisens uppfattningar också. I helenafallet verkar det som att polisen är fullt övertygad om att ett brott begåtts - att hon blivit dödad av någon anledning. I tråden här på flashback - om Helenafallet - är det en hel del teorier om vad som kan ha skett. Men vare sig polisen eller debattörer verkar se någon rimlighet i att hon kan ha försvunnit av egen kraft. Att hon haft en latent psykisk sjukdom, drabbats av en psykos och uppfört sig allmänt irrationellt och därefter gått iväg i en helt oväntad riktning och tagit sig själv av daga. Dvs att det finns en risk att hon själv medverkat till sitt eget försvinnande och att detta är skälet till att hon aldrig återfunnits.

I Rakel Börjessons fall verkar polisen haft en motsatt hållning. Att hon gått vilse och därför försvunnit. Och det känns trist med tanke på att det - enlig min egen uppfattning - känns omöjligt att hon ens kan ha försvunnit av egen kraft.

Jag vet inte vad polisen gjorde efter alla sökinsatser man gjorde men man borde rimligtvis ha insett att om man inte hittar henne så skulle man dragit igång en ordentlig polisutredning. Men det verkar som att man istället lutat sig tillbaka och resonerat "ja, ja kroppen dyker väl upp förr eller senare av sig självt". Jag är övertygad om att om en ordentlig utredning skulle påbörjats efter avslutade sökinsatser så skulle vi inte behövt den här tråden i nutid.
Senast redigerad av Skojgruppen 2014-08-14 kl. 00:41.
Citera
2014-08-14, 09:35
Medlem
Ingen från FB-gruppen om Skövde vill kommentera här på Flashback så långt. Hustrun till ICA Lundens dåvarande ägare säger att de inte upplevde att där hängde mer skumma typer runt butiken än vad som är vanligt. Jag handlade inte där 1980, men när jag varit där senare eller när jag cyklat förbi har där inte varit någon som hängt utanför affären. Inte alls som i Södra Ryd där jag växte upp, men jag har som sagt inte vistats mycket i Lunden och har heller inte haft fokus på avvikande människor när jag varit ute och cyklat.
Citera
2014-08-14, 13:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Beklämmande läsning i "fallet Rakel"!

Citat:
Ursprungligen postat av Skojgruppen
Just jämförelsen med hur olika media hanterat Helena Anderssons försvinnande med Rakels dito verkar tyvärr spegla polisens uppfattningar också. I helenafallet verkar det som att polisen är fullt övertygad om att ett brott begåtts - att hon blivit dödad av någon anledning. I tråden här på flashback - om Helenafallet - är det en hel del teorier om vad som kan ha skett. Men vare sig polisen eller debattörer verkar se någon rimlighet i att hon kan ha försvunnit av egen kraft. Att hon haft en latent psykisk sjukdom, drabbats av en psykos och uppfört sig allmänt irrationellt och därefter gått iväg i en helt oväntad riktning och tagit sig själv av daga. Dvs att det finns en risk att hon själv medverkat till sitt eget försvinnande och att detta är skälet till att hon aldrig återfunnits.

I Rakel Börjessons fall verkar polisen haft en motsatt hållning. Att hon gått vilse och därför försvunnit. Och det känns trist med tanke på att det - enlig min egen uppfattning - känns omöjligt att hon ens kan ha försvunnit av egen kraft.

Jag vet inte vad polisen gjorde efter alla sökinsatser man gjorde men man borde rimligtvis ha insett att om man inte hittar henne så skulle man dragit igång en ordentlig polisutredning. Men det verkar som att man istället lutat sig tillbaka och resonerat "ja, ja kroppen dyker väl upp förr eller senare av sig självt". Jag är övertygad om att om en ordentlig utredning skulle påbörjats efter avslutade sökinsatser så skulle vi inte behövt den här tråden i nutid.

Javisst speglar denna jämförelse hur media hanterade dessa båda ouppklarade fall. Intressant att se att se både medias och polisens uppfattning ang. Helena resp. Rakel. Det visar verkligen på "alla människors lika värde". Både media och polisen "värderade" helt klart Helenas försvinnande "högre".

Bara att titta i dessa båda trådar, så visar det på hur det förhåller sig än i dag. Nu startades i o f s Helena-tråden åratal tillbaka, men även om de hade startats samma datum och samma år hade det ändå visat på samma resultat!

Gällande Helenas försvinnande så fanns det bara en enda anledning till hennes försvinnande: Ett brott. Bakom Rakels försvinnande fanns också bara en enda anledning: Att hon själv hade förvirrat bort sig i en otillgänglig terräng och avlidit genom olycka eller sjukdom. Kanske ev. tagit sig själv av daga.

En slutsats som var grundad på helt felaktiga slutsatser. Hur kunde de bara tro att Rakel t ex skulle ha kunnat bege sig till Ryds grottor? En total omöjlighet. Polisen var helt enkelt inte intresserad av att lösa hennes försvinnande. Det du bl a skriver: "ja, ja kroppen dyker väl upp förr eller senare av sig självt" låter fullt troligt att utredarna tänkte på det sättet.

Personalen på Aspö förstod mycket snabbt att det inte stod rätt till och vände sig därför till polisen. Personalen kom också att rikta kritik mot polisen hur det hade hanterat "fallet Rakel".

Det måste ju ha stått helt klart för utredarna från första början, att den försvunna var psykiskt sjuk samt att hon också led av ett flertal somatiska sjukdomar. Det stod helt klart för dem från första början vad för slags person Rakel var.

Verkligen beklämmande att läsa om hur Rakels försvinnande handlades av Skövdepolisen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-14 kl. 14:31.
Citera
2014-08-14, 16:05
Medlem
RuneRusks avatar
Kul och intressant att någon har lust och ork att "rota" i en sån här gammal händelse.

Jag brukar försöka utgå från vad man vet och är oomtvistat för att sedan dra slutsatser som är ytterst sannolika och sen så småningom röra mig kring mer osäkra teorier.
Det är ingen raketvetenskap men det är påfallande ofta även polisen fastnar i ett scenario som senare inte visar sig hålla och innebär att man tappat tid och resurser. Istället för att hålla alla sinnen öppna söker man faktorer som stämmer med sitt tänkta scenario och antingen glömmer sånt som inte stämmer in, undervärderar sånt eller rent av söker förklaringar till varför det som inte stämmer ändå existerar.
Värst blir detta när det sker i en rättslig instans och det senare framkommer att åklagare undanhållit fakta som kunnat ge en annan rättslig utgång.

I det här fallet finns en del fakta.

* Rakel visste var OBS låg och brukade handla i en annan ICA-butik än Gullbergshallen.
- Hur fick Rakel kännedom om Gullbergshallen? Antingen läste hon om den, kanske i ett reklamblad eller i en tidning, eller så har någon berättat något om den som fått henne intresserad.

* Rakel hade en dålig fysik. Rakel kan inte ha gått till Gullbergshallen själv. Hon såg fräsch ut efter handlingen.

* Rakel visste inte var Gullbergshallen låg. Hon frågade om den syntes från OBS.
- Hur har Rakel tagit sig till Gullbergshallen? Det var varmt och hon hade inte fysiska förutsättningar att gå dit. Liftat? Knappast med det vi vet om hennes rädslor. Cyklat? Kräver en viss fysik och i så fall hade sannolikt en cykel saknats eller upphittats. Tagit bussen? Vet inte om det fanns någon, men då borde busschauffören ha trätt fram. Återstår att någon skjutsat henne. Vet polisen i så fall vem? Har polisen undersökt hur hon kom dit?

Detta kan vi sitta här och konstatera vara ganska sannolikt med de fakta vi känner till så här 34 år senare. Det verkar mycket märkligt om inte polisen tänkte på ungefär samma sätt. På vilka grunder avskriver man brottsmisstankar? Kan polisen ha fastnat i ett scenario där den enda förklaringen är att hon gått vilse?
Det vore ytterst intressant att läsa en förundersökning.
Kan det här fallet finnas med i nån cold case samling? Sannolikt inte om man inte misstänker brott.
Citera
2014-08-14, 16:41
Medlem
Detta fall kände jag inte till, men det låter väldigt spännande!
En gammal herrtidningsartikel hade varit på sin plats. Har du lust att leta i arkivet, nin?
Citera
2014-08-14, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
En förändring i samband med Rakels försvinnande?

Citat:
Ingen från FB-gruppen om Skövde vill kommentera här på Flashback så långt. Hustrun till ICA Lundens dåvarande ägare säger att de inte upplevde att där hängde mer skumma typer runt butiken än vad som är vanligt. Jag handlade inte där 1980, men när jag varit där senare eller när jag cyklat förbi har där inte varit någon som hängt utanför affären. Inte alls som i Södra Ryd där jag växte upp, men jag har som sagt inte vistats mycket i Lunden och har heller inte haft fokus på avvikande människor när jag varit ute och cyklat.

Det är synd. Hoppas att någon eller några från den här gruppen om Skövde på Facebook vill kommentera här i Rakel-tråden.

Det är ju möjligt att ICA Lundens dåvarande ägare inte kände till detta. I vilket fall som helst så skall detta ha varit känt bland personalen på Aspö vårdhem. Dessa hade troligtvis fokus på just sådana här människor p g a det arbete de hade.

Det kan ju vara möjligt att det hade ändrats mellan 1980 och då du var där senare? Kan ju ev. ha ändrats i samband med att Rakel försvann?
Citera
2014-08-14, 17:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Herrtidningsartikel?

Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Detta fall kände jag inte till, men det låter väldigt spännande!
En gammal herrtidningsartikel hade varit på sin plats. Har du lust att leta i arkivet, nin?

Det förstår jag att du inte gjorde. Det gjorde inte jag heller förrän nu under juli. Det är ett både spännande som tillika tragiskt fall om en människa som bara gick upp i rök. Ger också en viss "inblick" i hur intresserad polismyndigheten i Skövde var av Rakels försvinnande.

Absolut skulle en gammal herrtidningsartikel vara helt på sin plats. Om det nu skrevs någon? Jag vet inte?

Har i a f skickat ett PM till nin och också frågat om h*n skulle kunna titta i sitt gedigna och mycket intressanta arkiv. Vem vet det kanske finns en artikel om "Rakel-fallet"?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-14 kl. 17:23.
Citera
2014-08-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Kan polisen ha fastnat i ett scenario där den enda förklaringen är att hon gått vilse?

Hela staden har fastnat i det scenariot. Vi har alltid fått höra att hon gått vilse och gått ner sig. Vi har badat i "Rakelsjön" (Karstorp) och undrat när vi rört oss i skogen kring Aspö om vi kommer råka på Rakels fot eller arm. Tanken att hon skulle förts bort av någon har jag själv inte tänkt förrän nu, när hon fortfarande efter så lång tid inte har återfunnits. Snårskog eller ej - det är inget stort område hon antas ha försvunnit i och många har rört sig i de trakterna sedan 1980. Jag frågade min mamma (expertutlåtande ) vad hon tror hände med Rakel och efter många års "hon gick väl ner sig?" sa hon plötsligt att Rakel var det nog någon som plockade upp med bil.
Citera
2014-08-14, 20:08
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Hela staden har fastnat i det scenariot. Vi har alltid fått höra att hon gått vilse och gått ner sig. Vi har badat i "Rakelsjön" (Karstorp) och undrat när vi rört oss i skogen kring Aspö om vi kommer råka på Rakels fot eller arm. Tanken att hon skulle förts bort av någon har jag själv inte tänkt förrän nu, när hon fortfarande efter så lång tid inte har återfunnits. Snårskog eller ej - det är inget stort område hon antas ha försvunnit i och många har rört sig i de trakterna sedan 1980. Jag frågade min mamma (expertutlåtande ) vad hon tror hände med Rakel och efter många års "hon gick väl ner sig?" sa hon plötsligt att Rakel var det nog någon som plockade upp med bil.

För mig är det oerhört avgörande hur hon kommit till Gullbergshallen. Det är ett mysterium!
Det finns 2 möjligheter: hon är utsatt för ett brott eller så har hon gått vilse. Att hon frivilligt skulle försvunnit är osannolikt.

Om hon har gått vilse borde man haft hyggliga möjligheter att finna henne levande eller död. Med tanke på hennes fysiska status kan hon inte ha kommit så långt. Förmodligen har hon i så fall irrat runt och möjligen gått ner sig i en sjö eller sankmark. Det ger inte svar på hur hon kommit till Gullbergshallen.

Har hon blivit utsatt för ett brott finns möjligheten att en gärningsman har fått henne intresserad av Gullbergshallen och sen skjutsat dit henne i bil. Därefter skulle han kunnat plocka upp henne igen på väg därifrån.
Det som talar emot detta är att om en GM har planlagt dådet på det sättet finns det ingen anledning att först släppa av henne för att sedan plocka upp henne igen. Det hade varit enklare och mindre riskfyllt att göra det han nu ville med henne redan innan Gullbergshallen.

Återstår att det hänt något som fått GM att skjutsa dit henne och sedan plocka upp henne igen eller det mer osannolika att det är 2 olika personer som skjutsat ditt henne och sedan plockat upp henne.

Samanfattningsvis är det oerhört avgörande hur hon kommit dit.
Undrar om det skulle gå att få Leif GW intresserad av de här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in