2014-08-25, 20:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rakel åkte en del taxi.

Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock

Jag tror att GM hade jobb. Han hade också bil. Han var över 20 men under 50. Han bodde ensam i lägenhet. Han bodde i Skövde eller i någon ort i snar anslutning till denna stad. Han var av nordeuropeisk härstamning. Han var tidigare tagen för åtminstone något brott.

De anställda vid Gullbergshallen bör 1980 ha kunnat identifierat honom om de blev förevisade ett foto. Han bör efter mordet ha slutat handlat där, åtminstone för en tid. Eventuell sjukskrivning på måndagen. Han kan ha gjort sig av med bilen hyfsat snart efter mordet, inom 6 månader.

Kan ha begravt kroppen i snar anslutning till föräldrahemmet. Detta föräldrahem kan ha varit lantligt beläget.

Ej haft frivillig kontakt med psykvård. Alkoholproblem. Eventuell förtidspensionering senare i livet när arbetsmarknaden hårdnade. Förmodligen död i dag. Kan ha varit självmord.

Vart kan han ha bott då om man tänker på geografisk profilering? Ryd, Havstena, Lunden?

Tänkbart yrke för att ha kommit i kontakt med Rakel? Taxichaufför? Hon åkte nämligen en del taxi. Han kanske jobbade natt på Volvo och på dagarna kan han ha handlat på ICA Lunden och där kommit i kontakt med Rakel. Tankarna och planerna på det hela kan ha smidits under relativt lång tid. Han kan ha "känt in" offret för att försäkra sig om att hans akt skulle kunna gå igenom.

Som tidigare har skrivits så kan han ju ha frågat om hon inte brukade handla på Gullbergshallen. Han kan ha föreslagit att skjutsa henne dit. Han kanske skrämde henne den aktuella dagen och drog till med någon lögn i stil med att "ryssarna har invaderat".

Spekulationerna om GM är just spekulationer. Andra får gärna dra bort eller lägga till saker i profilen. Jag föreställer mig en GM som lika gärna kunde ha valt ett barn som måltavla. Han är den typen som vill ha värnlösa offer och är lite harig av sig, vill gärna kunna kontrollera händelseförloppet. Självförnekelse och pedantisk personlighet. Lite kall och distanserad i kontakten med andra, spårar ur av alkohol. Misslyckade kontaktförsök till kvinnor. Ja, fyll gärna på med mer - särskilt om ni minns någon typ som bodde ensam i Skövde 1980.

Tycker det ligger mycket i dina teorier ang. GM.

Denne man hade säkert ett arbete samt bodde troligtvis ensam. Just misslyckade försök med kvinnor låter mycket möjligt. Han kan redan 1980 ha haft problem med alkoholen. Mannen kan mycket väl ha haft ett stort kontrollbehov. Han kan mycket väl senare i livet ha erhållit en förtida pension.

Intressant bl a det du tar upp "GM som lika gärna kunde ha valt ett barn som måltavla". Just en sådan otrevlig händelse utspelade sig också onsdagen den 23 juli 1980 på badet i Skultorp. Dessbättre ingen våldtäkt men den här "fule farbrorn", som var i 50-årsåldern, var otäck nog och skrämde verkligen den 7-åriga flickan.

Verkligen intressant att få reda på att Rakel skall ha åkt en hel del taxi. Kan den här mannen varit taxichaufför och på så sätt fått kontakt med henne? Har aldrig själv förut tänkt i dessa banor och detta yrke. Det skulle kunna ha varit fullt möjligt.

Jag tror faktiskt att den här mannens planer kan ha funnits ett bra tag hos honom? Kanske t o m så lång tid som flera månader?

Var kan han bott någonstans 1980? Svårt att säga men antingen i själva Skövde eller inom Skövde kommun.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-25 kl. 21:21.
Citera
2014-08-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock

Vart kan han ha bott då om man tänker på geografisk profilering? Ryd, Havstena, Lunden?

Tänkbart yrke för att ha kommit i kontakt med Rakel? Taxichaufför? Hon åkte nämligen en del taxi. Han kanske jobbade natt på Volvo och på dagarna kan han ha handlat på ICA Lunden och där kommit i kontakt med Rakel. Tankarna och planerna på det hela kan ha smidits under relativt lång tid. Han kan ha "känt in" offret för att försäkra sig om att hans akt skulle kunna gå igenom.

....

Spekulationerna om GM är just spekulationer. Andra får gärna dra bort eller lägga till saker i profilen. Jag föreställer mig en GM som lika gärna kunde ha valt ett barn som måltavla. Han är den typen som vill ha värnlösa offer och är lite harig av sig, vill gärna kunna kontrollera händelseförloppet. Självförnekelse och pedantisk personlighet. Lite kall och distanserad i kontakten med andra, spårar ur av alkohol. Misslyckade kontaktförsök till kvinnor. Ja, fyll gärna på med mer - särskilt om ni minns någon typ som bodde ensam i Skövde 1980.

Jag har av någon anledning tänkt mig att en ev. GM bodde i närheten av Gullbergshallen. Ryd tror jag inte riktigt på. Jag är uppvuxen där och känner till de skumma typerna rätt väl. Flera kompisar och också jag har blivit utsatta för flera otäcka gubbar i Ryd, men deras osäkra sätt att närma sig andra tror jag inte skulle inge Rakel någon känsla av trygghet. När jag tänker på det är det sorgligt att så många utsatts för obehagliga och i några fall våldsamma närmanden, såväl som barn som tonåringar och vuxna. Det mesta blir aldrig anmält. Jag minns i vilka områden som våldtäktsmän härjade under olika perioder. Under en tid var det nära Vadsboleden på vägen mot Kvantum (fd Gullbergshallen), under en tid var det i Karstorpsområdet, en annan gång på Västerhöjd och under flera år i Vasastan. Rakt söderut från Kvantum, just där som Norra Bergvägens bro går över Vadsboleden var det någon som i bil följde kvinnor som promenerade från centrum mot bergssluttningen om kvällarna. När en kvinna precis kommit över bron, lämnade bilisten sitt fordon och överföll och våldtog henne.

Min poäng här är att det finns många störda män. Vem vet vem av alla dessa som gjort Rakel något?

Men taxiteorin är mycket intressant. Det är ju en typ av bilist hon måste ha lärt sig är ofarlig om hon ofta åkte taxi.
Citera
2014-08-26, 00:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kilbackskiosken.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil
De flesta använder gångtunneln även om en del från Aspö genat över vägen för att lätt komma till busshållplatsen vid Mariestadsvägen. I folkmun har kiosken hetat Kilbackskiosken så länge jag kan minnas och kallas fortfarande så av många.

Så gångtunneln var alltså en genväg för både patienter och personal från Aspö när dessa skulle till busshållplatsen på Mariestadsvägen.

Vad bra då har vi fått det bekräftat att i folkmun hette den här kiosken Kilbackskiosken.
Citera
2014-08-28, 20:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel SLA den 4 september 1980.

Del av artikel i SLA torsdagen den 4 september 1980. Artikeln återfinns på sidan 8.

"Militär sätts in i sökandet efter Rakel."

"Under vecka 39 skall vi använda oss av militär hjälp, säger P. G. Fröidstedt. Då kommer en kontingent repetitionssoldater in och dessa skall som praktisk övning få ägna sig åt skallgång dom terrängavsnitt runt aktuella platser, som vi ännu inte haft resurser att kamma igen. Vi kommer då att dragga i Karstorpssjön.

Hoppet att återfinna Rakel Maria Börjesson i livet är naturligtvis ute, om hon nu har gått vilse i terrängen. Ingen tror heller på, att hon håller sig frivilligt borta, utan att kontakta någon anhörig eller personal på vårdhemmet, där hon enligt utsago trivdes mycket bra."
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-28 kl. 20:50.
Citera
2014-08-31, 20:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
SN, SLA och andra dagstidningar.

Detta var nu alla artiklar som jag har fått fram från både SN och SLA under ca två månaders tid efter Rakel Börjessons mystiska försvinnande.

Mycket möjligt att det finns ytterligare artiklar i dessa tidningar men det kan inte ha varit många. Detta är fullt förståligt, eftersom det aldrig framkom någon ytterligare information om vad som hade hänt henne efter besöket på Gullbergshallen. Just i denna butik slutade alla helt säkra spår efter fröken Börjesson.

Om t ex Aftonbladet och Expressen skrev om hennes försvinnande vet jag inte, men jag tror nog att någon artikel lär det nog ha blivit. Kommer att kolla upp detta.
Citera
2014-09-02, 07:20
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta var nu alla artiklar som jag har fått fram från både SN och SLA under ca två månaders tid efter Rakel Börjessons mystiska försvinnande.

Mycket möjligt att det finns ytterligare artiklar i dessa tidningar men det kan inte ha varit många. Detta är fullt förståligt, eftersom det aldrig framkom någon ytterligare information om vad som hade hänt henne efter besöket på Gullbergshallen. Just i denna butik slutade alla helt säkra spår efter fröken Börjesson.

Om t ex Aftonbladet och Expressen skrev om hennes försvinnande vet jag inte, men jag tror nog att någon artikel lär det nog ha blivit. Kommer att kolla upp detta.

Jag beundrar ditt idoga arbete och engagemang!

Tvivlar dock på att det finns så mycket mer information att hitta. Det är svårt att tro att ytterligare intervjuer gjorts och ny fakta publicerats. Kom ihåg att polisen avskrivit brottsmisstankar. Det innebär att de allra flesta ser det som att Rakel gått vilse och sedan aldrig hittats. Det har inte funnits anledning att söka efter information om vad som hänt innan besöket i Gullbergshallen. Vi har nog kommit så långt det går utan att få tillgång till förundersökningen eller annan mer initierad källa.

Jag har nämnt det ett par gånger tidigare. Skulle det vara tänkbart att försöka få Leif GW intresserad av fallet?
Citera
2014-09-03, 17:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fån fram ny information?

[quote=RuneRusk|50177610]Jag beundrar ditt idoga arbete och engagemang!

Tvivlar dock på att det finns så mycket mer information att hitta. Det är svårt att tro att ytterligare intervjuer gjorts och ny fakta publicerats. Kom ihåg att polisen avskrivit brottsmisstankar. Det innebär att de allra flesta ser det som att Rakel gått vilse och sedan aldrig hittats. Det har inte funnits anledning att söka efter information om vad som hänt innan besöket i Gullbergshallen. Vi har nog kommit så långt det går utan att få tillgång till förundersökningen eller annan mer initierad källa.

Jag har nämnt det ett par gånger tidigare. Skulle det vara tänkbart att försöka få Leif GW intresserad av fallet?[/QUOTE]

Tack för din uppfattning RuneRusk!

Jag tvivlar också på att det finns ytterligare information att hämta från media. Däremot kanske ny information från UL? Vi får hoppas på det bästa.

Tyvärr verkar polisen ha gjort detta. Timmarna innan besöket på Gullbergshallen verkar inte ha varit så intressanta ur polisens synvinkel. Hade de varit det kanske resultatet hade blivit ett annat?

Återigen ett tyvärr. Troligtvis har vi kommit så långt det går utan tillgång till t ex förundersökningen.

Det är kanske inte helt omöjligt att få professorn intresserad av hennes försvinnande? Hur intresserad kan han vara av olösta försvinnanden?

Den som känner för det kan ju skicka ett mail till honom ang. detta fall.
Citera
2014-09-03, 22:51
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Tack alla ni som har tagit upp detta med den här kiosken som Rakel brukade handla i. Den här kiosken var med andra ord det närmaste ställe där hon kunde göra sina inköp.

Hon använde sig säkert av den här gångtunneln. Att gå över Vadsboleden var troligtvis för henne både farligt och förvirrande.

Hette den här kiosken 1980 Kilbackskiosken?

Kan ha kallats Rutans kiosk då med då tanten som ägde hette Rut, vet inte om hon ägde då men iaf senare under 80-talet framtill början av 90-tal
Citera
2014-09-05, 18:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kilbackskiosken och Rutans kiosk.

Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kan ha kallats Rutans kiosk då med då tanten som ägde hette Rut, vet inte om hon ägde då men iaf senare under 80-talet framtill början av 90-tal

Då hade alltså den här kiosken två olika namn. Kilbackskiosken och Rutans kiosk.

Dock oklart vilket namn kiosken hade just 1980 men det spelar ingen större roll.
Citera
2014-09-10, 06:30
Medlem
RuneRusks avatar
[quote=Skaraborg2|50194797]
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Jag beundrar ditt idoga arbete och engagemang!

Jag har nämnt det ett par gånger tidigare. Skulle det vara tänkbart att försöka få Leif GW intresserad av fallet?[/QUOTE]

Tack för din uppfattning RuneRusk!

Jag tvivlar också på att det finns ytterligare information att hämta från media. Däremot kanske ny information från UL? Vi får hoppas på det bästa.

Tyvärr verkar polisen ha gjort detta. Timmarna innan besöket på Gullbergshallen verkar inte ha varit så intressanta ur polisens synvinkel. Hade de varit det kanske resultatet hade blivit ett annat?

Återigen ett tyvärr. Troligtvis har vi kommit så långt det går utan tillgång till t ex förundersökningen.

Det är kanske inte helt omöjligt att få professorn intresserad av hennes försvinnande? Hur intresserad kan han vara av olösta försvinnanden?

Den som känner för det kan ju skicka ett mail till honom ang. detta fall.

Om jag får spekulera tror jag Leif GW skulle kunna bli intresserad om han får samma känsla som vi, dvs att man inte har alla korten på bordet och det mycket väl kan ligga ett brott bakom. Det skulle förmodligen inte krävas många timmars arbete för honom för att få fram all tillgänglig fakta från polisen.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att mejla honom men har ingen adress. Kollade lite snabbt på nätet men hittade inget användbart.
Citera
2014-09-10, 12:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mail till Leif GW Persson.

[quote=RuneRusk|50284965]
Citat:

Om jag får spekulera tror jag Leif GW skulle kunna bli intresserad om han får samma känsla som vi, dvs att man inte har alla korten på bordet och det mycket väl kan ligga ett brott bakom. Det skulle förmodligen inte krävas många timmars arbete för honom för att få fram all tillgänglig fakta från polisen.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att mejla honom men har ingen adress. Kollade lite snabbt på nätet men hittade inget användbart.

Jag delar här din uppfattning. Bara han får samma känsla som vi har fått, att det mycket väl kan ligga ett brott bakom Rakels försvinnande. Vad vi har fått fram via UL och artiklar i dagsmedia så tycker i a f jag att det helt klart pekar på att så var fallet.

Jättebra om du kunde skicka Leif GW ett mail ang. detta fall. Hans adress finner du här i denna länk:

http://www.svt.se/veckans-brott/
Citera
2014-10-04, 21:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny informatiom om den försvunna?

Har tyvärr inte haft tid att ta mig till KB för ytterligare tittande i olika dagstidningar. Tyvärr är det nog på det sättet som RuneRusk har omtalat att det finns nog inte så mycket mera "matnyttigt" att hämta där.

Hoppas verkligen att UL kommer att komma med ytterligare intressant info om den försvunna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in