2015-11-09, 23:59
Medlem
Marika Formgren har skrivit en lång och som vanligt mycket läsvärd text där hon tar upp frågan om den borgerliga vändningen (?) i kriget om mångkulturen. Hon menar att det finns skäl att förhålla sig skeptisk. Så sent som i augusti betecknades man (=Marika) som fascist om man ansåg att det finns ett svenskt folk och en svensk kultur. Nu är det annat ljud i skällan från borgerligt håll. Formgrens bitterhet är förståelig. Vi är nog många som delar den känslan.

Citat:
Ursprungligen postat av Marika Formgren
Jag har större respekt för en Maria Ferm, vars åsikter jag inte delar på en enda punkt, för att hon faktiskt står för sina åsikter, än vad jag har för alla borgerliga kappvändare, flockdjur och stimsimmare.

I augusti skrev jag en text i Göteborgs-Posten där jag bland annat hävdade att det finns ett svenskt folk och en svensk kultur. Ett antal liberala ledarskribenter bestämde sig för att detta var det mest fascistiska som någonsin hade publicerats i svensk mainstreammedia, och utmålade mig som galen, ond, sinnesförvirrad och högerextrem. Ingen enda av Sveriges etablerade så kallade konservativa eller borgerliga debattörer ställde sig på min sida. Den 12:e oktober ordnade Stefan Löfven ett jippo där Ingrid Lomfors, chef för Forum för levande historia, sade att det inte existerar någon svensk kultur. Plötsligt var det annat ljud i skällan. Liberala och konservativa ledarskribenter trampade nästan ihjäl varandra i ivern att få fördöma detta uttalande, några försökte helt ohederligt få det till att det var Löfven själv som hade uttalat de förbjudna orden. Vad var det som hade hänt på två månader, varför var jag fascist när jag i augusti skrev att det finns en svensk kultur medan Löfven var en folkförrädare när han två månader senare ordnade ett seminarium där någon sade att det inte finns en svensk kultur?
http://www.marikaformgren.se/#post84

Enligt Formgren handlar moderaternas vändning enbart om strategi och taktik. De vill sänka socialdemokraterna, inte rädda Sverige. Dessutom inskärper Formgren att vi aldrig får glömma att det är Reinfeldt som försatt oss i den situation vi befinner oss i idag.

Citat:
Två saker hade hänt. Fiskstimmet av borgerliga debattörer hade plötsligt tagit en ny riktning, och framförallt hade de borgerliga debattörerna fått upp en vittring att detta var något man kunde sänka socialdemokrater med (i min text var ju kritiken lika hård mot den tidigare alliansregeringen som mot nuvarande regering). När borgerliga debattörer och politiker i dag försöker utge sig för att ha en mer ”realistisk” syn på invandringspolitiken än vad vänstern har så handlat det enbart om strategi och taktik. Alla med mer minne än en guldfisk vet att det var regeringen Reinfeldt som bäddade den säng Sverige har att ligga i i dag. Alla med mer analysförmåga än Henrik Arnstad bör misstänka att Reinfeldts ”öppna era hjärtan”-tal handlade om att Reinfeldt fått indikationer om vad som komma skulle (den akuta krisen vi har just nu), och att han desperat ville att socialdemokraterna skulle vinna riksdagsvalet 2014 för att de borgerliga skulle kunna skylla eländet på sossar och miljöpartister när Sverige rämnar.

Och alla som kallar sig ”realister” bör vara skeptiska och misstänksamma inför de nya tongångar vi nu hör från borgerliga debattörer och politiker. Så länge de inte erkänner att de hade fel, så länge de inte ber svenska folket om ursäkt för den katastrof de har orsakat, finns det inga skäl att tro att svensk borgerlighet skulle hantera den pågående krisen på ett bättre sätt än vad sittande regering gör. Att erkänna felen och att be om ursäkt menar jag dessutom är helt nödvändigt om Sverige ska kunna inleda den försoningsprocess som krävs inför framtiden.

Formgren är också tydlig med att hon anser att det är gammelsossar och konservativa som har den bästa lösningen för framtiden, inte liberaler.

Citat:
Inför den svåra process som väntar Sverige så misstänker jag att ”gammelsossar” av Widar Anderssons eller Johan Westerholms snitt har mer att bidra med än nymoderater. Inställningen som kommer att krävas framöver är nämligen mycket mer ”gör din plikt, kräv din rätt” än ”what´s in it for me”. Ska inte Sverige spåra ur till ett totalsegregerat samhälle där vissa bor i gated communities som bevakas av privatpolis, har barnen i privatskolor och vårdas på privatsjukhus, medan de mindre bemedlade bor i laglöst land där allmänna skolor och skattefinansierad vård bara är skit, då är det sannerligen inte mer nyliberalism vi behöver.

Läs gärna hela inlägget. Formgrens beskrivning av sin personliga resa mot konservatismen är nog något som många kan känna igen sig i.
Citera
2015-11-10, 00:22
Medlem
longbow4ys avatar
Marika Formgren:
Citat:
Att erkänna felen och att be om ursäkt menar jag dessutom är helt nödvändigt om Sverige ska kunna inleda den försoningsprocess som krävs inför framtiden.

Där har hon återigen rätt. Men återigen lär hon bli besviken för hennes timing är urusel.
Hon ligger nämligen återigen före och spårar i det insnöade medielandskapet. Det är tungt. Men det är den som spårar alla följer. Men det är sällan den som spårar vinner.
Citera
2015-11-10, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Allt som finns är en svag regering som dessutom är uppenbart splittrad i många frågor; där S valhänt och saktfärdigt signalerar något slags stopp och belägg, utan verkan, och Mp saknar krismedvetenhet och verklighetskontakt. Det verkar lika splittrat inom KD.

M har ingen trovärdighet, efter att frivilligt ha lagt ner sin opposition genom den unika DÖ, som väl förvisso får ses som överspelad nu. Eller efter två mandatperioder i regeringsställning och den famösa migrationsöverenskommelsen med Mp, som medfört den högsta immigrationstakten av kaosmänniskor till en välfärdsstat världen skådat.

AKB:s nyliberala agenda är nog robust inprogrammerad. Kan man ge sken av ansvarstagande nu kan man truga på mer av samma skit som ledde hit, senare.

Vad ingen politiker verkar för är hur Sverige ska se ut i framtiden. Jag menar inte "visioner" som det går tretton på ett dussin av, sprungna ur livstidspolitiker som inte duger något till i den verkliga världen, som inte begriper hur världen funkar eller människorna i den. Istället kortsiktigt positionerande, triangulering. Ingen oro eller plan för den manliga, muslimska dominans som nu väller in och vilka uttryck den drastisk demografiska förändringen kan tänkas medföra. Ingen försvarspolitik. En kommunal sektor som inte kommer att kunna leva upp till välfärdsförväntningarna. En stat som förlorat våldsmonopolet.

Kanske kan en nationell motreaktion uppstå, men mer troligt är att de bredare massorna villigt, eller iallafall utan egentlig protest, finner sig i befolkningsutbytet och den allmänna chanseringen. Kanske är frånvaron av reaktion ett tecken så gott som något att den svenska nationen inte är livsduglig... Dronten vars öde är beseglat. Den fiffige läser in den självutplånande "toleransen och öppenheten" i nationsbegreppet; men ett sånt särdrag kan inte bli långlivat, nationen går under. De mångtusenåriga nations- och statsbyggena ska nu underkastas efemära popteorier och klåfingrig, politisk social ingenjörskonst och de överstatliga konstruktionernas svällande anspråk i det offentliga och i det privata livet. När islam tagit över Europa kan kanske det svenska överleva i genbanker en exotism att klona eller hybridisera. Svensken har inget att hemvända till och känner inte att den anonyma, internationella flygplatsen Multikulti är tillfyllest.

Underkastelse (Michel Houellebecq):

Citat:
Det finns inget Israel för mig.

Public service-uppdraget är att oförargligt försöka gjuta olja på vågorna under hädangången, "allas lika värde". Kaosblatten har lika rätt, om inte mer enligt Reinfeldt, till Sverige. Svensk diaspora är inte fy skam när Heimat är kaputt.
Citera
2015-11-10, 00:56
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Allt som finns är en svag regering som dessutom är uppenbart splittrad i många frågor; där S valhänt och saktfärdigt signalerar något slags stopp och belägg, utan verkan, och Mp saknar krismedvetenhet och verklighetskontakt. Det verkar lika splittrat inom KD.

M har ingen trovärdighet, efter att frivilligt ha lagt ner sin opposition genom den unika DÖ, som väl förvisso får ses som överspelad nu. Eller efter två mandatperioder i regeringsställning och den famösa migrationsöverenskommelsen med Mp, som medfört den högsta immigrationstakten av kaosmänniskor till en välfärdsstat världen skådat.

Jag håller inte med i din slutsats. Du har rätt att regeringen och de flesta av riksdagspartierna är splittrade. Invandringsfrågan skär rakt igenom många partier. Jag tror dock inte det är kört. Till skillnad från de flesta politiker och journalister anser inte svenska väljare att invandringsfrågan har något egenvärde. En fungerande välfärd och ett någorlunda harmoniskt samhälle är mycket viktigare för de flesta svenska väljare än vad mångkultur någonsin har varit. Om väljarna plötsligt inser att grundbultarna för välfärden är hotade av invandringen kommer de överge mångkultursprojektet relativt omgående. Jag tror Moderaterna har insett detta. En radikal omsvängning under nuvarande krisomständigheter är långt ifrån någon långsökt gissning. Det är snarare ett sannolikt scenario. Med tanke på språkbruket som börjar användas av media och politiker börjar det gå upp för allt fler vad som faktiskt är på gång i Sverige.

Det verkar som om Expressen (åtminstone indirekt) stödjer Moderaternas nya linje.

Citat:
Moderaternas migrationsutspel visar på välbehövlig krisinsikt. Men att dra i nödbromsen och bryta mot våra internationella åtaganden bör vara den sista utvägen.

Till och med Tyskland överger nu den öppna famnens politik. Sverige med blott nio miljoner invånare står ensamt kvar. Det är en ohållbar situation.

Sverige har försatt sig i en väldigt prekär situation. Det är bara ett drygt år sedan Fredrik Reinfeldt höll tal om att svenskarna måste öppna sina hjärtan. Det är M och alliansen som har lagt grunden till det akuta läge som Sverige nu har hamnat i. S-MP-regeringen har därefter fortsatt i samma obekymrade anda. Med utspelet signalerar M-ledningen krisinsikt. Och det är hoppfullt.

Men först bör S och M sätta sig i krisförhandlingar och lägga fram en ny migrationspolitisk uppgörelse.

Under tiden kan man kräva att färjebolagen upprättar giltiga passagerarlistor med ID-kontroll, vilket troligen skulle bromsa strömmen av asylsökande tillfälligt. Innan Sverige kastar in handduken bör vi visa att vi åtminstone har gjort ett seriöst försök att rädda situationen inom gällande regler.

http://www.expressen.se/ledare/nodbr...sista-utvagen/
Senast redigerad av Sixt 2015-11-10 kl. 00:58.
Citera
2015-11-10, 01:05
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Svensken har inget att hemvända till och känner inte att den anonyma, internationella flygplatsen Multikulti är tillfyllest.

Underkastelse (Michel Houellebecq):

Citat:
Det finns inget Israel för mig.

Public service-uppdraget är att oförargligt försöka gjuta olja på vågorna under hädangången, "allas lika värde". Kaosblatten har lika rätt, om inte mer enligt Reinfeldt, till Sverige. Svensk diaspora är inte fy skam när Heimat är kaputt.

Med risk för att gå OT, men det där påminner mig om en satsning som SVT gjorde 1981, rörande Palestinafrågan. Rekommenderar hela serien och även de båda debatterna som följde av produktionen:

http://www.oppetarkiv.se/video/27812...avsnitt-1-av-4

http://www.oppetarkiv.se/video/27812...rgen-i-smaland

http://www.oppetarkiv.se/video/27813...t-smalanningar

https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_fi...l%C3%A4nningar

Citat:
Det finns inga smålänningar är en svensk tv-serie som sändes i fyra delar under perioden 3–24 september 1981 [1]. Seriens titel är en travesti på ett citat från Golda Meir: "Det finns inga palestinier".

I en stil som liknade en dramadokumentär gjordes tankeexperimentet att Israel/Palestina-konflikten utspelade sig i Småland, där den fiktiva nya nationen Värend och virdarna bredde ut sig. I realistisk svensk scenografi gick man från 1940-tal till 1970-tal. De bondgårdar smålänningarna fördrevs från liknade dem i TV-serien Raskens och filmen Utvandrarna. Flyktinglägren var svenska husvagnar och terroristattackerna gjordes i Stockholms tunnelbana.

Serien är en av Sveriges Televisions mest utskällda produktioner. Tittarstormen, mätt i antalet insändare, protester och anmälningar till radionämnden, var enorm. Radionämnden fick 262 anmälningar men valde att fria programmet.
Citera
2015-11-10, 01:14
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Är det så då? Anpassar sig inte M snarare efter verkligheten än SD? Landet är bokstavligen fullt. M visar inget särskilt prov på mod för tillfället, de visar bara att de inte är helt sinnessjuka. Det förtjänar de inget beröm för. Hade det funnits seriösa avsikter att närma sig SD skulle de nog ha visat sig långt innan kniven låg mot strupen som den gör nu. Kunde M hitta rent praktiska och ekonomiskt framkomliga sätt att pumpa in 500 000 invandrare om året, varje år, är jag övertygad om att de skulle ha gjort det.
Jag tror det är både och. Givetvis gör verkligheten sin del. Men SD är ju en produktion av verkligheten. Utan den höga invandringen till Sverige och sjuklöverns oförmåga att hantera detta=inget SD.

Närma sig SD som i samarbeta gör man inte öppet. Däremot kopierar man i princip deras politik. Dessutom kommer det innebära ett närmande eftersom man har samma åsikter och försöker få igenom samma politik. Ett öppet samarbete är nog inte troligt. Men man kommer att stå på samma sida i debatter och rösta för samma politik i riksdagen.

Hade det funnits praktiska och ekonomiskt framkomliga sätt att pumpa in 500 000 invandrare, ja, då vet vi inte hur de hade agerat. Men i det stora hela är det oväsentligt. Några sådana sätt finns inte och inga Miljöpartistiska tankesmedjor kommer kunna producera annat än snömos på den fronten. Alla partier kommer tvingas välja sida. Alla människor i Sverige kommer tvingas välja sida. Antingen är man för fortsatt rekordhög invandring och därmed en kollapsad välfärd samt anarki. Eller så vill man bevara ett fungerande samhälle och hoppas på stängda gränser. MP och kommunisterna kommer säkert hålla kvar vid sina ideal till domedagen, men vanliga medborgare? De saknar politikernas fanatism, med reservation för individuella undantag.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Socialdemokraterna har att ansluta sig till realiteten direkt dvs göra en uppgörelse med SD-M ståndpunkten utan MP, eller tvinga MP att vara med på en sådan uppgörelse utan M-SD.
Inte för att de vill utan för att de måste.

Hur det går får vi antagligen en hint om i (S)R och (S)VT närmaste dagarna.
Mitt stalltips är att regeringen spricker för att MP lämnar regeringen.
Inget extraval utan en socialdemokratisk minoritetsregering. Det för att på borgerliga sidan sprack Alliansen i realiteten idag med Moderaternas utspel i flyktingfrågan. C och antagligen Fp kommer inte än att gå med på skärpta regler för flyktinginvandring.

S "tvingas" sedan gå med på moderaternas krav. AFAbladet nöjda, S i opposition med sig själva som vanligt och blockpolitiken avskaffad.

Jag tror att S gör upp med M. Det är mitt tips. Huruvida MP blir kvar, det vet jag inte. Det kan bli hårt för deras väljare att svälja. Som en curlad tonåring med len hals som ska börja leva på en diet bestående av spik och mutter ungefär. Bättre då att ta sitt pick och pack å lämna regeringen. Men då har man för all framtid visat att man inte är regeringsdugligt. Kanske är det i det partiets bästa att lägga flyktingaktivismen åt sidan och faktiskt börja prata miljöfrågor? Alternativet är ju annars att byta namn till migrationspartiet och köra på. Så slipper man byta ut allt för många loggor.

Gör S inte upp med M så är mitt tips nyval. Men jag tror de gör upp. Makten har alltid varit viktigare än principerna för S. Det kaos som följer måste man visa att man kan hantera, annars får man aldrig röra regeringsmakten igen. Det är den verkliga krisen inom socialdemokratin. Den dagen då man inte får parkera arslena på Rosenbad och tvingas dricka ombudsmannavin på bjudningarna.

Agerandet från statsråden under dagen tyder på att man lämnar dörren öppen. Samtidigt finns det spår av kritik. Man verkar lite oförberedda på Moderaternas utspel. Både Löfven och Ygeman verkade tveksamma. Johansson verkade mer säker med sina uttalanden. Men för 5 år sedan hade man väl lämnat migrationsöverenskommelsen direkt om M kommit med ett sådant inhumant nynazist förslag. Nu vill man trots allt sitta kvar och diskutera.

Man kan se det hela som ett sätt för M att höja insatserna inför mötet under veckan. Gör ett utspel som kräver totalstopp för asylinvandring, press och media får panik och trissar upp förväntningarna enormt. Sen går man in och gör upp med S om en något mjukare linje, som båda parter kan acceptera. Förhandlingstaktik med andra ord. Allt annat än gränskontroller efter det mötet kommer visa hur fega, odugliga och inkompetenta sossarna är.

Moderaterna hade rent av kunnat utlysa misstroendevotum för en sådan grej och fälla regeringen. De verkar ha fler kort på handen än regeringen. S sitter där med Svarte Petter. Med migrationskaos, MP i regering och inga riktiga alternativ. Samtidigt driver SD och M på för tuffare tag och ansvarstagande.

M kan ju antingen göra upp med regeringen och då stoltsera med att man räddat Sverige. Eller så kan man fälla regeringen och själva ta regeringsmakten och införa sin politik. S har ett sämre utgångsläge i min mening. Och just därför tror jag att Löfven och gänget kommer gå Moderaterna till mötes. För att försöka rädda resterna av den gamla, stolta socialdemokratiska traditionen! Annars går nog en epok av socialdemokratisk dominans över svensk politik i graven, en gång för alla.
Citera
2015-11-10, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
MP och kommunisterna kommer säkert hålla kvar vid sina ideal till domedagen, men vanliga medborgare? De saknar politikernas fanatism, med reservation för individuella undantag.

Mycket off topic, men ändock: landet består i stora delar av "vanliga" medborgare som ännu får sin lön den 25:e. Alla dessa har ännu ej sett skymten av kollapsen.
Citera
2015-11-10, 02:44
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Mycket off topic, men ändock: landet består i stora delar av "vanliga" medborgare som ännu får sin lön den 25:e. Alla dessa har ännu ej sett skymten av kollapsen.
Av förståeliga skäl underskattar många på flashback den s.k. "vanliga" medborgaren. Man anser att de ligger efter och fortfarande inte insett sådant som ses som fakta utav merparten på flashback.

SD:s framgångar vittnar om något om att vanliga medborgare börjar inse vad som händer. Det var på gång långt innan de senaste veckornas asylnivåer. SD var största parti i flera opinionsundersökningar för inte speciellt länge sedan.

Nu är även Moderaterna ,åtminstone till synes, på den goda sidan. KD och FP signalerar att de accepterar gränskontroller och S ber om betänketid.

Den vanliga medborgaren i Sverige är mycket auktoritetstrogen. Man litar på samhället, dess företrädare och institutioner. Sådana som SD litar man inte på. De döms ut av de institutioner man förlitar sig på. Nu är Moderaterna ute och kräver gränskontroller. Sveriges regeringsparti under 8 år. Det har en enorm betydelse. Att SD sagt samma sak och visat sig ha rätt i de flesta av sina politiska frågor (Migration, Försvar, Brottslighet, Tiggeri), något som de andra partierna nu verkar ha insett och anpassat sig till, det spelar mindre roll, så länge som avsändaren är Sverigedemokraterna och inte Moderaterna.

Så någon kollaps har de flesta inte sett men det räcker att människor man litar på signalerar att det är i den riktningen vi kommer gå om inget görs. Samma sak gällde försvarsfrågan. Ingen protesterade när försvaret skärdes ned kraftigt under flera decennier. Sen vips så gick några figurer ut som människor litar på och så helt plötsligt var Ryssland ett gigantiskt hot, försvaret behövde ordentliga tillskott och helt plötsligt var det en nationell katastrof att Sverige stod oförsvarat.

Den svenska mentaliteten är märklig men för den som förstår hur den fungerar finns det många politiska vinster att kamma hem.

Jag tror inte att 9-5 jobbaren behöver se skymten av en kollaps för att de ska inse vidden av problemet. Man ska akta sig för att underskatta människor allt för mycket. Källor som avpixlat, Fria Tider eller Sverigedemokraterna tar människor inte på lika stort allvar. Säger de att vi går mot en kollaps så vill människor inte lyssna. Om däremot S, M, Migrationsverket, polisen eller MSB säger något, då tar det fart.

Svenskar gillar när saker och ting är välorganiserat och flyter fram någorlunda friktionsfritt. De avskyr kaos, anarki och oförutsägbarhet. Om man signalerar från politiskt håll och medialt håll att ett samhällsområde missköts å det grövsta så kommer människor reagera, förr eller senare. Det må ta lång tid men när svenskar väl har bestämt sig så är de svåra att övertyga om annat. Den enorma envisheten i migrationsfrågan är ett tydligt tecken på det. Eller EU-motståndet och euro-motståndet som tidigare var benhårt.

Efter långa överväganden och funderingar fattar svensken ett beslut. Och det görs kollektivt. Man smygtittar på vad grannen gör och försöker sedan efterlikna det i högsta möjliga mån utan att det framstår som onaturligt eller krystat. Alla som studerar migrationsdebatten har nu ett unikt tillfälle att se från första parkett hur det går till när hela Sverige ändrar ståndpunkt samtidigt. En antroprologisk närstudie i realtid. För den som tycker sådant är intressant.
Citera
2015-11-10, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Att betro M med något som helst tillrättaläggande ansvar är som att låta pyromanen stå för släckningsarbetet. Det gäller f ö resten av sjuklöverns mordbrännare även, men M har haft det dominerade regeringsansvaret i 8 år under Reinfeldt; om några personer är utbytta är inte skulden, det klandervärda ansvaret för rådande status borta.

Ivar Arpi förefaller naiv i sin benämning av M som ansvarstagande, minnet är kort:

Citat:
I världspolitiken, även inom Europa, måste varje stat och dess politiker minnas att kärnuppgiften är att ta ansvar för det egna landet.

M-ledaren Anna Kinberg Batra flankerades av en glasklar Elisabeth Svantesson under måndagen på vad som nog kommer att anses vara en historisk presskonferens. Moderaterna vill att Sverige ensidigt ska börja respektera Dublinförordningen samt upprätta tillfälliga gränskontroller. Alla asylsökande som anländer från ett annat EU-land utan att ha registrerat sig ska skickas tillbaka. De som har registrerat sig tidigare ska skickas till det land där det skedde. Det innebär att endast de som anländer med flyg till Sverige kommer att kunna söka asyl här. I praktiken innebär detta ett tillfälligt flyktingstopp. Det är tyvärr vad som behövs i det här läget.

http://www.svd.se/m-tar-ansvar-vad-g...risen-i-europa

Det gäller även att komma ihåg inget sjuklöverparti vill något annat med Sverige än multikulti, låt vara i en forsande takt snarare än dränkande tsunami.

Citera
2015-11-10, 10:54
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Marika Formgren:

Där har hon återigen rätt. Men återigen lär hon bli besviken för hennes timing är urusel.
Hon ligger nämligen återigen före och spårar i det insnöade medielandskapet. Det är tungt. Men det är den som spårar alla följer. Men det är sällan den som spårar vinner.

Fast den som spårar bestämmer ungefär var målet kommer att ligga, om inte det redan är bestämt.
Citera
2015-11-10, 11:43
Medlem
Nu när volymen är ett faktum, som tillsvidare fortsätter vräka sig över svenskarna, så är integrationen åter i blickfånget för debatten; integrationen som aldrig definierats trots att tilkortakommandena på området är samhällsomstörtande. Till den döende nationen kommer nu asätarna till huggsexan och vill "bidra"; här Bil Sweden, dvs bilföretagens och importörernas branschorganisation:

Flyktingkris kräver storsatsning på körkort

Citat:
I helgen gavs stor uppmärksamhet till en sådan händelse i Sundsvall där flyktingar vägrade kliva av bussen i bland annat Åstön. Vackra Åstön ligger drygt 40 km från Sundsvall, 30 km från Timrå och Birsta köpcentrum och bara ca 15 km från Söråker där det finns bland annat vårdcentral, skola och mataffär.

Citat:
Vi ser redan i dag hur invandringen skapar ett stort tryck på begagnatmarknaden. Till skillnad från den tröga reglerade bostadsmarknaden (PBL, hyresregleringen med mera) med stora anpassningsproblem är BIL Swedens medlemmar beredda att ta ansvar för att få fram det stora antal bilar som nu krävs de närmaste tio åren.

Nb: min fetning ovan.

Citat:
Men för att det ska fungera föreslår vi att regeringen ger relevanta myndigheter i uppdrag att ta fram en körkortsstrategi för hur hundratusentals personer med bristande språkkunskaper, begränsade ekonomiska resurser och utan möjlighet att övningsköra med föräldrar ska kunna ta körkort.

Det skulle till exempel kunna vara att integrera teoridelen av körkortsundervisningen med SFI-undervisningen. För många skulle det bli en praktisk och relevant tillämpning av undervisningen. Kanske att införa nya regler som möjliggör utökad övningskörning med volontärer utanför reguljära trafikområden (till exempel på P-platser, gårdar, industriområden).

Vice-VD:n varnar dock för trafikinfarkt i Stockholm, om inte infrastruktursatsningar dessutom görs. Var så goda, det är dukat!

KD pläderar för ett importerat skattefrälse genom att föreslå att de första 500 000 kr i inkomst för invandarare undantas beskattning. Undrar vad Mp tycker om fler personbilar. Många vill profitera på Svea, allt i "ansvarstagandets" (egennyttiga) tecken.
Citera
2015-11-10, 12:12
Medlem
Sådärja, nu beredes den intellektuella marken för ny(gammal) moralisk sådd. Nu när repressionen försvinner kommer vi få se många liknande texter är min gissning. Och för varje sådan som publiceras kommer den tidigare mainstream positionen att för gemene man förefalla alltmer bisarr. Man kan ju fråga sig var de förståsigpåare fanns tidigare? Men bättre sent än aldrig.

Citat:
Öppna gränser, fri invandring och alla människors rätt att bosätta sig var de vill, och tillsammans förvalta vår gemensamma jord, samt dela på dess resurser på ett ekologiskt och rättvist sätt. Det är fantastiskt bra och godhjärtade visioner – men kortsiktigt orealistiska, naiva och verklighetsfrämmande.
....
..
För att få det att fungera måste i så fall alla människor i hela världen först lämna sina etniska och nationella identiteter, och enbart definiera sig som individer och världsmedborgare
..

När det rika USA hade öppna gränser för de många fattiga i Europa fungerade det någorlunda. Det skedde en massinvandring till Amerika och exempelvis var femte svensk emigrerade över havet (bland annat mina farföräldrar). Men då fanns det arbete och jord (visserligen stulen från indianerna) för nykomlingarna. Så är inte läget i dag när fattiga från Mellanöstern vandrar in i det idag rika Europa.

...

Men är det inte rasistiskt att tänka så? Vi vita håller de färgade folken bort? Men ta då exemplet Korea som är som världen i miniformat (fast tvärtom). Ett rikt Syd och ett fattigt Nord – där alla är koreaner – tillhör samma folk.

Vad skulle hända om gränserna plötsligt skulle öppnas mellan Nordkorea och Sydkorea? En massinvandring med miljontals nordkoreaner som skulle söka sig till demokratin och välfärden i Sydkorea. Det sydkoreanska samhället skulle inte klara av en sådan anstormning – socialt och ekonomiskt sammanbrott skulle hota.

Det är mycket effektivare att hjälpa på plats för att få norra Korea på fötter igen. Och det är även i världsmåttstock effektivare att hjälpa på plats. Pengarna räcker till långt fler människor jämfört med asylmottagning (som förstås ändå är nödvändig ibland)

http://www.svd.se/ar-oppna-granser-e...risen-i-europa
Senast redigerad av Fnysington 2015-11-10 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in