Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-27, 12:46
Medlem
Funderade ifall någon har något tips på hur man kan mala kött utan att ha en köttkvarn? Vart jävligt sugen på att mala egen köttfärs helt plötsligt.

Mvh
Citera
2015-10-27, 13:06
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarantine
Funderade ifall någon har något tips på hur man kan mala kött utan att ha en köttkvarn? Vart jävligt sugen på att mala egen köttfärs helt plötsligt.

Mvh
Vass kniv och stort tålamod!
Citera
2015-10-27, 19:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
men magen är väl bara skära bort benen.
Förstår inte vad du menar.
Citera
2015-10-27, 20:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Förstår inte vad du menar.
De ben som strålar ut mot undersidan på magen, de skär man väl bort, sen finns ju det en del kött under.
Kanske vi inte tänker på samma ställe.
Sen är mina laxar väldigt stora 6-10kg laxar, då är magen rätt tjock.
Citera
2015-10-30, 08:08
Medlem
Har ett kålhuvud som jag måste göra något med innan det blir gammalt, så jag tänkte göra mig en kålpudding. Har dock ingen sirap, tänkte att det kanske går bra med honung istället. Vad tror ni om det?
Citera
2015-10-30, 13:59
Medlem
Lock med ett par små hål. Vad är syftet? Att reducera lite? Det måste bli skillnad på kokningen och avdunstningen. När det står "koka med lock" så syftar de väl på heltäckande lock.
Citera
2015-10-30, 16:01
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Har ett kålhuvud som jag måste göra något med innan det blir gammalt, så jag tänkte göra mig en kålpudding. Har dock ingen sirap, tänkte att det kanske går bra med honung istället. Vad tror ni om det?

Jag personligen skulle nog inte tycka att det var så lyckat. Skulle välja lite socker istället. Men om man är hemskt förtjust i honung i maten kanske det blir bra.
Citera
2015-10-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag personligen skulle nog inte tycka att det var så lyckat. Skulle välja lite socker istället. Men om man är hemskt förtjust i honung i maten kanske det blir bra.

Jag körde på lite honung, och tyckte att den blev väldigt bra bortsett från att jag brände helvetet. Men det var ju ett resultat av min inkompetens och inte honungen.
Citera
2015-11-05, 22:55
Medlem
Kan man steka "allt" i Woken? En entrecôte exempelvis?
Citera
2015-11-05, 22:59
Medlem
Dub1Downs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSinghalinne
Kan man steka "allt" i Woken? En entrecôte exempelvis?
Kan? Självklart. Blir det bäst resultat så? Nej
Citera
2015-11-06, 01:00
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Kan man lägga kött i saltlag i rumstemperatur och förvara det så utan att det blir dåligt? Någon som vet? Hur gjorde man förr?
Citera
2015-11-06, 03:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Kan man lägga kött i saltlag i rumstemperatur och förvara det så utan att det blir dåligt? Någon som vet? Hur gjorde man förr?
Problemet är ju att köttet kan surna lättare, man brukar räkna med att saltet tränger in 1 cm per dygn och du får ju då en lägre bakterietillväxt om du håller köttet svalt.
Så på stora köttstycken som skinka tar det rätt lång tid innan hela köttstycket blir rimmat.
Och är det en julskinka du har i åtanke så kör den minst i 2 veckor.
Och att ha kött stående framme i rumstemp i drygt 2 veckor är ingen höjdare rimmat eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in