Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-06, 05:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Kan man lägga kött i saltlag i rumstemperatur och förvara det så utan att det blir dåligt? Någon som vet? Hur gjorde man förr?

Tja, torka är väl ett sätt... http://www.maringuiden.se/forum/topic/45967-lufttorkad-skinka-s%C3%A5-h%C3%A4r-g%C3%B6r-man/

Men att låta den ligga i saltlag för länge verkar som en dålig idé, tänker på vad som händer med surströmming tex. Fast jag har inte testat, lite snokande på hur man förvarade kött tidigare på en båt borde ge dig en bra uppfattning om vad man kan göra - om det sen är det bästa sättet jämfört med tex att röka köttet vet jag faktiskt inte.

Jag har ju torkat kött (ute, på våren) som saltats in innan. Och då får man ju ganska bra hållbarhet på köttet. Blir det för torrt så passar den perfekt att koka soppa på istället för att ätas direkt.
Citera
2015-11-06, 18:10
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Problemet är ju att köttet kan surna lättare, man brukar räkna med att saltet tränger in 1 cm per dygn och du får ju då en lägre bakterietillväxt om du håller köttet svalt.
Så på stora köttstycken som skinka tar det rätt lång tid innan hela köttstycket blir rimmat.
Och är det en julskinka du har i åtanke så kör den minst i 2 veckor.
Och att ha kött stående framme i rumstemp i drygt 2 veckor är ingen höjdare rimmat eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, torka är väl ett sätt... http://www.maringuiden.se/forum/topic/45967-lufttorkad-skinka-s%C3%A5-h%C3%A4r-g%C3%B6r-man/

Men att låta den ligga i saltlag för länge verkar som en dålig idé, tänker på vad som händer med surströmming tex. Fast jag har inte testat, lite snokande på hur man förvarade kött tidigare på en båt borde ge dig en bra uppfattning om vad man kan göra - om det sen är det bästa sättet jämfört med tex att röka köttet vet jag faktiskt inte.

Jag har ju torkat kött (ute, på våren) som saltats in innan. Och då får man ju ganska bra hållbarhet på köttet. Blir det för torrt så passar den perfekt att koka soppa på istället för att ätas direkt.
Tack för detta! Handlar det om att skapa en miljö vari bakterierna ej vill leva? Radioaktivitet månne? Vanlig Kavli mjukost använder sig av radioaktivitet, de askarna står ju också i rumstemperatur inne i butiken.

Jag vet att parmaskinka hängs upp i krokar i rumstemperatur (efter att ha blivit rejält saltade) i många fall i 24 månader. Den kan hänga längre också, det blir bara bättre. De har nada konserveringsmedel (bortsett från salt då).

En köttbit i brännvin då? Funkar det?

Förr i tiden hade man ju inga kylskåp och så vitt jag har förstått så kan man ju inte bara skära loss ett stycke kött från ett djur och slänga i pannan. Det skulle vara omöjligt att tugga hur mycket man än stekte. Det måste möras först. Under mörningen så kan ju inte köttet ha blivit dåligt och kylskåp hade man ju inte.

Är det här rökningen kommer in? Rök gör ju att allt dör (fråga Anticimex).

Salt är ju ingen favvo för bakterierna heller. Att torka köttet bör väl också vara bra då bakterierna nog behöver vatten för att frodas.

Jag planerar att importera en hel jävla skinka från Italien: http://www.parmashop.com/svenska/parmaskinka.html

Det kostar 250 kr/kilot inklusive frakt för en 24-månaderspjäs på 8 kilo. Det är förbannat billigt och då är det superbt kött.

Min enkla fråga: Måste jag ha stycket i kylen? Tror nästan inte det. Jag förstår att det "rekommenderas" att man har det (vad ska dom säga liksom?).
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2015-11-06 kl. 18:13.
Citera
2015-11-06, 19:08
Medlem
Citat:

Det kostar 250 kr/kilot inklusive frakt för en 24-månaderspjäs på 8 kilo. Det är förbannat billigt och då är det superbt kött.

Min enkla fråga: Måste jag ha stycket i kylen? Tror nästan inte det. Jag förstår att det "rekommenderas" att man har det (vad ska dom säga liksom?).

Var hövlig och trevlig i ett mail som skickas till individer som sysslar med laboratorieverksamhet, provtagning och analys av den typen av (importerade) varor i Sverige, så kan de direkt svara eller länka till relevant information som ger riktigt bra och specifikt svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar
Citera
2015-11-08, 14:16
Medlem
klybans avatar
Denna måste helt enkelt jag dela med mig.
En Salamander, surströmming och Chili(trinida scorpion moroga blend), en utmaning att äta dessa.
http://www.vice.com/en_se/video/feeding-salamanders-and-hot-peppers-to-a-japanese-youtube-superstar-014
Citera
2015-11-09, 21:07
Medlem
http://www.brooklynsupper.net/2015/11/tomato-and-cauliflower-curry/
har ni något tips på vad man kan byta ut blomkålen mot i detta recept?
Citera
2015-11-09, 22:02
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Jag vet att parmaskinka hängs upp i krokar i rumstemperatur (efter att ha blivit rejält saltade) i många fall i 24 månader. Den kan hänga längre också, det blir bara bättre. De har nada konserveringsmedel (bortsett från salt då).
Nu var det längesen jag hade med salt och lägga in och så och minns inte, det var kallskänkschefen som var vass på det där, men jag har för mig att nitritsalt användes.
Citera
2015-11-09, 22:23
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nu var det längesen jag hade med salt och lägga in och så och minns inte, det var kallskänkschefen som var vass på det där, men jag har för mig att nitritsalt användes.
Ja, nitriter funkar nog. Inte så kul att äta köttet själv sen bara.

Det fungerar faktiskt om man har köttet i silverkärl har jag läst mig till.

Sådana här frågor borde väl ha fått sin renässans inom survivaliströrelsen.
Citera
2015-11-10, 17:05
Medlem
Litetmongobarns avatar
Var extrapris på Högrev samt nötbog på den lokala mataffären, 49kr/kg. Åkte dit för att köpa högrev, men det fanns inga bra bitar högrev kvar, så tog en bit nötbog istället. Hade tänkt göra en gulasch eller en chilli, går nötbog lika bra att använda? Om inte vad kan jag göra istället med nötbogen?
Citera
2015-11-10, 20:58
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Var extrapris på Högrev samt nötbog på den lokala mataffären, 49kr/kg. Åkte dit för att köpa högrev, men det fanns inga bra bitar högrev kvar, så tog en bit nötbog istället. Hade tänkt göra en gulasch eller en chilli, går nötbog lika bra att använda? Om inte vad kan jag göra istället med nötbogen?

Det fungerar utmärkt faktiskt. Personligen skulle jag köra ett långkok med en rödvinsbas och lite märgben. Ta rödvin, oxfond, lagerblad, salvia och lite annat götte och koka ett par timmar och sen plockar du upp, låter vila och sen trancherar. Det är rätt smidigt med för får du massor över kan bara värma på köttet dagen efter och slänga ned i en pepparrotspasta och go nuts. Succémat 2 dagar i rad.

Nu till min fråga

Vilken fisk ersätter bäst tonfisk? Tycker det är svingott, men tycker det är i en alldeles för hög prisklass för min plånbok. Har kollat på fryst, men den verkar också skitdyr. Den frysta jag har hittat verkar kosta drygt 180-200 per kilo.

Runt 100 per kilo känner jag är mer rimligt, men det kanske är omöjligt. Därför tänker att det kanske finns en fisk som är lite lik i kött-texturen, men kanske i den undre prisklassen.

Har givetvis testat de vanliga, d.v.s torsk, lax, alaskan pollock, sej, strömming och hoki. Har lite svårt för de vanliga vita fiskarna då jag tycker de är rätt tråkiga.
Senast redigerad av Brmc 2015-11-10 kl. 21:06.
Citera
2015-11-11, 08:32
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Det fungerar utmärkt faktiskt. Personligen skulle jag köra ett långkok med en rödvinsbas och lite märgben. Ta rödvin, oxfond, lagerblad, salvia och lite annat götte och koka ett par timmar och sen plockar du upp, låter vila och sen trancherar. Det är rätt smidigt med för får du massor över kan bara värma på köttet dagen efter och slänga ned i en pepparrotspasta och go nuts. Succémat 2 dagar i rad.

Nu till min fråga

Vilken fisk ersätter bäst tonfisk? Tycker det är svingott, men tycker det är i en alldeles för hög prisklass för min plånbok. Har kollat på fryst, men den verkar också skitdyr. Den frysta jag har hittat verkar kosta drygt 180-200 per kilo.

Runt 100 per kilo känner jag är mer rimligt, men det kanske är omöjligt. Därför tänker att det kanske finns en fisk som är lite lik i kött-texturen, men kanske i den undre prisklassen.

Har givetvis testat de vanliga, d.v.s torsk, lax, alaskan pollock, sej, strömming och hoki. Har lite svårt för de vanliga vita fiskarna då jag tycker de är rätt tråkiga.

Det finns en anledning till att tonfisk kostar mycket och det finns ingen fisk som ersätter. Ät den vid speciella tillfällen då det är värt att betala kanske 70-80 kronor per portion, vilket faktiskt är helt överkomligt.
Citera
2015-11-11, 09:04
Medlem
MeanMEs avatar
Makrill påminner lite om tonfisk i smak då båda har en liten metallist bismak i sig imho.
Citera
2015-11-11, 19:25
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det finns en anledning till att tonfisk kostar mycket och det finns ingen fisk som ersätter. Ät den vid speciella tillfällen då det är värt att betala kanske 70-80 kronor per portion, vilket faktiskt är helt överkomligt.

Det är så jäkligt? Ja klart man kan unna sig så, men färsk tonfisk i fiskvagnarna ner på västkusten gick på drygt 400/ kilo, vilket känns enormt mustigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in