Citat:
Ursprungligen postat av
Litetmongobarn
Var extrapris på Högrev samt nötbog på den lokala mataffären, 49kr/kg. Åkte dit för att köpa högrev, men det fanns inga bra bitar högrev kvar, så tog en bit nötbog istället. Hade tänkt göra en gulasch eller en chilli, går nötbog lika bra att använda? Om inte vad kan jag göra istället med nötbogen?
Det fungerar utmärkt faktiskt. Personligen skulle jag köra ett långkok med en rödvinsbas och lite märgben. Ta rödvin, oxfond, lagerblad, salvia och lite annat götte och koka ett par timmar och sen plockar du upp, låter vila och sen trancherar. Det är rätt smidigt med för får du massor över kan bara värma på köttet dagen efter och slänga ned i en pepparrotspasta och go nuts. Succémat 2 dagar i rad.
Nu till min fråga
Vilken fisk ersätter bäst tonfisk? Tycker det är svingott, men tycker det är i en alldeles för hög prisklass för min plånbok. Har kollat på fryst, men den verkar också skitdyr. Den frysta jag har hittat verkar kosta drygt 180-200 per kilo.
Runt 100 per kilo känner jag är mer rimligt, men det kanske är omöjligt. Därför tänker att det kanske finns en fisk som är lite lik i kött-texturen, men kanske i den undre prisklassen.
Har givetvis testat de vanliga, d.v.s torsk, lax, alaskan pollock, sej, strömming och hoki. Har lite svårt för de vanliga vita fiskarna då jag tycker de är rätt tråkiga.