2011-12-11, 15:52
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Balsamvinägern jag använde sist var ettrig... Hoppas vitvinsvinägern är lite snällare. Man är ju i halvdvala vid frukosten.
Hade datumet gått ut, eller hade flaskan stått öppen länge?
Balsamvinäger är ju som regle, mjukare, mildare, rundare och sötare än vanlig vinäger. Om den du provade var "ettrig" så var det något fel på den eller så var den någon riktig skitsort.
Citera
2011-12-11, 16:26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Hade datumet gått ut, eller hade flaskan stått öppen länge?
Balsamvinäger är ju som regle, mjukare, mildare, rundare och sötare än vanlig vinäger. Om den du provade var "ettrig" så var det något fel på den eller så var den någon riktig skitsort.

Jo, det var därför jag köpte den till sallad samt att bada paramesan ost i. Låter skumt, men det borde ha funkat.
Ska kolla datum, kan vara så att jag är den enda som köper balsamvinäger i kommunen.

Men en 6 stelle (är väl lagrad över ett år), det är nog så att det har kommit nåt skit i flarran.
Äkta har jag inte råd att köpa. Hade varit fränt att testa en 25 taggare...
Senast redigerad av christery 2011-12-11 kl. 16:33.
Citera
2011-12-11, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Sätt in köttet långt i förväg nästa gång - har du ugnen på 60 grader kan det aldrig bli överstekt, förutsatt att du har varmluftsugn. Du kan med gott samvete sätta in det på morgonen. De sista graderna tar otroligt lång tid - räkna med att det tar >6 timmar att komma från 58 till 60 grader.

I kväll körde jag en vildsvinsstek på 650 g i 70 graders ugnstemperatur. Det tog tre och en halv timme för köttet att nå 68 grader och jag tycker att resultatet var helt ok!

Utgångstemperaturen var 3 grader. Efter en timme hade köttet nått en temperatur av 29 grader, därefter antecknade jag temperaturen med 30 minuters intervall: 45°C, 52°C, 59°C, 64°C, 68°C.

Med utgångspukt från dessa iakttagelser ställer jag mig därför tvivlande till att det skulle ta hela 6 timmar för en ren- eller rådjursstek på 1 kilo att gå från 58 till 60 grader.
Citera
2011-12-11, 23:00
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Ok, jag har aningen idétorka. Jag har några skivor bündnerfleisch av bästa sort som jag tänkte göra någon form av förrätt av. Någon som har någon idé?
Citera
2011-12-11, 23:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Ok, jag har aningen idétorka. Jag har några skivor bündnerfleisch av bästa sort som jag tänkte göra någon form av förrätt av. Någon som har någon idé?
Själv är jag barnsligt förtjust i kombinationen lufttorkad skinka, getost, valnötter och honung eller om man har råd sådan där riktig långlagrad balsamic som är som sirap. Placera det lite snyggt på en bädd av ruccola, och du har en av världens godaste och enklaste förrätter.
Citera
2011-12-12, 16:30
Medlem
Ratis avatar
Vad är best enligt er att grava laxen med, finsalt eller grovsalt?
Citera
2011-12-12, 16:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad är best enligt er att grava laxen med, finsalt eller grovsalt?
Jag har gravat lax, och annan fisk för den delen, med både fint salt och grovsalt, beroende på vad jag haft hemma. Ärligt talat så kan jag inte säga att jag känner någon skillnad på smaken.
Det enda jag brukar se till, är att jag använder salt utan jod, då salt spetsat med jod har en tydlig bismak.
Citera
2011-12-12, 17:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det enda jag brukar se till, är att jag använder salt utan jod, då salt spetsat med jod har en tydlig bismak.

Du måste ha smaklökar som en gourmand. Jag känner ingen bismak i alla fall, mer intresssant är fördelningen vanligt salt(med eller utan jod, det lägger jag min inte i)/socker
Vit eller svartpeppar? dill eller inte osv... 1 eller 2 dagar. I eller utan påse... Här finns det att gräva i.

Man kan trösta sig med att det för det mesta blir gott, blir det inte det så tar man laxen senare på kvällen till vickingmackan. Då går allt ner
Citera
2011-12-12, 17:59
Medlem
Evilyns avatar
Får besök imorgon, av en polare som är vegetarian. Eftersom det är soppväder tänkte jag göra spenatsoppa, men hur pimpar man en sån? Det är ju lite trist i sig, så jag tänkte ha i lite purjo och kanske lite vitlök och fräsa det, sedan spenaten, ha i buljong och kanske en potatis eller två (i små tärningar) för att få det lite matigare. Toppar med ett traditionellt ägg, för det käkar hon.
Hon äter varken kött eller fisk, tyvärr.
Citera
2011-12-12, 18:04
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Får besök imorgon, av en polare som är vegetarian. Eftersom det är soppväder tänkte jag göra spenatsoppa, men hur pimpar man en sån? Det är ju lite trist i sig, så jag tänkte ha i lite purjo och kanske lite vitlök och fräsa det, sedan spenaten, ha i buljong och kanske en potatis eller två (i små tärningar) för att få det lite matigare. Toppar med ett traditionellt ägg, för det käkar hon.
Låter gott. Mitt enda förslag är att använda stora förkokta limabönor (från burk eller tetra) istället för potatis. Limabönor är jättemumsigt i alla sorters soppor, och vegetarianer brukar uppskatta bönor av de alla slag. Sedan så kan du ju finessa till det lite ytterligare om du vill, med att pochera äggen och låta dem glida ner i soppan.
Citera
2011-12-12, 18:05
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn

Inte skaldjur heller? Annars e det nice med ett gäng handpillade ishavsräkor på toppen samt lite gräddfil och lite hackad gräslök
Senast redigerad av Formsvacka 2011-12-12 kl. 18:08.
Citera
2011-12-12, 18:08
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Inte skaldjur heller? Annars e det nice med ett gäng handpillade ishavsräkor på toppen samt lite gräddfil!

Nej, inga skaldjur heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in