Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 23:45
  #529
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Skandal? Vad då skandal - VW säljer ju som fan här, Svensson har då fan inte märkt av någon skandal här inte!

Polo, golf, passat, audi skoda strulande dsg lådor dyra verkstäder, vad då skandal går ju kanoners här!
Det kan väl vara precis lika mycket skandal alldeles oavsett hur mycket de säljer
Citera
2017-04-19, 23:54
  #530
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Någonstans i denna skandalen, vilket det faktiskt är, så borde det finnas någon form av bevis på beställningen som VW gjorde till Bosch. Typ "vi vill ha en dator i bilen som visar fel värde när man kopplar på kontrollprylar" och liknande. Det finns inte på kartan att Bosch har gjort detta på eget initiativ, någonstans finns en beställning från VW.

Bosch -invented for life...och jag tänker på det varje gång.
Citera
2017-04-20, 00:11
  #531
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Någonstans i denna skandalen, vilket det faktiskt är, så borde det finnas någon form av bevis på beställningen som VW gjorde till Bosch. Typ "vi vill ha en dator i bilen som visar fel värde när man kopplar på kontrollprylar" och liknande. Det finns inte på kartan att Bosch har gjort detta på eget initiativ, någonstans finns en beställning från VW.

Bosch -invented for life...och jag tänker på det varje gång.
En jättefirma som VW borde ha eget folk som kan programmera Boschs styrsystem tycker jag så de kan göra ändringar utan hjälp från Bosch.

För övrigt, innan vi skriver sånt som redan sagts hundra gånger så finns det ju en fetingtråd om detta redan.
Citera
2017-04-20, 00:14
  #532
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En jättefirma som VW borde ha eget folk som kan programmera Boschs styrsystem tycker jag så de kan göra ändringar utan hjälp från Bosch.

För övrigt, innan vi skriver sånt som redan sagts hundra gånger så finns det ju en fetingtråd om detta redan.
Du tänker sååå...ja, det borde ju vara det troligaste.
Min teori är sabbad.
Citera
2017-04-21, 23:51
  #533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Du tänker sååå...ja, det borde ju vara det troligaste.
Min teori är sabbad.

Ja fet tråd, att Volk och Bosch inte vetat vad som händer vid olika tillfällen i deras sk styrprogram är nonsens, de är liksom en gemensam enhet som arbetar med motorstyrning.
Citera
2017-04-27, 23:08
  #534
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Trots att VW går bättre än någonsin i Sverige så kommer det iaf en konsekvens av skandalen här:

http://teknikensvarld.se/audi-saljer-ducati-475034/

Citat:
Volkswagen-koncernen är nära att sälja motorcykeltillverkaren Ducati. Detta som en effekt av dieslgateskandalen, menar Autocar. Märket blir därmed det första att falla ur koncernens portfolio som växt sedan 1990-talet.

Volkswagen-koncernen ska även har konsulterat investmentbanken Evercore för att se över sina finanser. Att koncernen har lagt ner sina motorsportsatsningar inom WRC, WEC och Le Mans och i stället satsar på Formel E är också en följd av avgasskandalen.
Citera
2017-04-27, 23:34
  #535
Medlem
gersmans avatar
Handlar inte skandalen om att VW gjort dieselmotorer som är mycket miljövänliga men fett dödliga för människor?
Citera
2018-01-04, 14:20
  #536
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Nu har det ringt ungefär varannan dag sen 20 december från VW. Svarade första gången och dom ville att min bil skulle göra denna åtgärd. Berättade att jag inte befinner mig hemma än utan kommer tillbaka 8 januari. Men det gick tydligen inte in...

Har ignorerat deras samtal.

Vad händer om man skiter i att uppgradera?

Om man googlar lite så verkar bilarna gå sämre...
Citera
2018-01-04, 23:10
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Nu har det ringt ungefär varannan dag sen 20 december från VW. Svarade första gången och dom ville att min bil skulle göra denna åtgärd. Berättade att jag inte befinner mig hemma än utan kommer tillbaka 8 januari. Men det gick tydligen inte in...

Har ignorerat deras samtal.

Vad händer om man skiter i att uppgradera?

Om man googlar lite så verkar bilarna gå sämre...
Inte behöver du uppdatera, händer ingenting.
Men du kan inte serva på VW då lär dom utföra "neddateringen vare sig du vill eller inte.
Citera
2019-09-30, 21:06
  #538
Medlem
Nu har det visat sig att VW inte bara manipulerat motorerna utan även DSG-lådor.

Citat:
Ob Diesel- oder Benzinermotor: Je nach Schaltverhalten ließen sich auf dem Prüfstand bessere CO2- und Stickoxidwerte präsentieren – und zusätzlich konnte sogar der Verbrauch der Fahrzeuge geschönt werden. Eine Software ermöglichte es, bei den Benzinern einfach möglichst schnell in einen möglichst hohen Gang zu gelangen, erklärte Eichler freimütig. Beim Diesel funktionierte der Trick umgekehrt. So habe man den Spritverbrauch und auch die Abgase niedrig gehalten.

https://www.handelsblatt.com/unterne...C66zVRy3nI-ap1

Oavsett om det är diesel- eller bensinmotor: Beroende på växellådans beteende kan bättre koldioxid- och kväveoxidnivåer presenteras på testbänken - och dessutom kunde även bränsleförbrukningen förbättras. Mjukvaran gjorde det möjligt att lägga i högsta växeln så snabbt som möjligt i bensinmotorer, sa Eichler. Tricket fungerade tvärtom för diesel (dra ut på växlarna så¨att allting kommer upp i temperatur tidigare). På så sätt har bilarna fått lägre bränsleförbrukning och utsläpp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback