2015-09-23, 14:30
Medlem
Kungörelse är ett alternativ för delgivning.

https://www.kronofogden.se/download/18.3d26852213302b621f780008858/1371144354790/16_08_SUPRO_Kungorelsedelgivning.pdf
Citera
2015-09-26, 12:12
Medlem
svengörans avatar
Har hon ett arbete så kan Kronofogden ta henne på arbetsplatsen, Förra årets deklaration berättar var hon arbetar om hon fortfarande är på samma arbetsplats.
Deklarationen är väl offentlig handling.

Brukar vara svårt att hålla sig undan på arbetsplatsen då Kronofogden först samtalar med den eftersöktas chef.
Senast redigerad av svengöran 2015-09-26 kl. 12:17.
Citera
2015-09-26, 22:02
Medlem
Tingsrätt kan uppdra åt polisen att delge, eller en delgivningsfirma, dom brukar kunna vara lite kreativa..

Låter lite märkligt att delgivarna inte vill söka på den adressen du verkar hittat att hon bor på..
Citera
2015-09-28, 10:35
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Ok tack för tipsen.

Ringde till fogden och kvinnan jag pratade med verkade väldigt negativt inställd till mina chanser att få in pengarna via dem.

Nej, de kunde inte ägna sig åt "privatspaning" på annan adress än den som hon är folkbokförd på påstod hon samt att de inte kunde kolla arbetsgivare med skatteverket före beslut om att dra pengar på lönen fattade jag det som när hon förklarade det hela. Och då blir det väl ett moment 22, dvs beslut om att ta från lön kan inte tas före delgivning och delgivning kan inte ske då de inte vet var hon jobbar..!? Men jag ska ringa till skatteverket o se om jag kan få ut uppgifterna själv så kan jag ge dem till delgivningsmannen.

Ska läsa på lite om kungörelse, men det borde väl vara fogdens uppgift att ombesörja för? Skulden kanske är för liten för att de ska engagera sig, men för min del är det ändå pengar jag vill ha tillbaks.
Senast redigerad av Frank Shamrock 2015-09-28 kl. 10:42.
Citera
2015-09-28, 19:51
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Shamrock
Nej, de kunde inte ägna sig åt "privatspaning" på annan adress än den som hon är folkbokförd på påstod hon samt att de inte kunde kolla arbetsgivare med skatteverket före beslut om att dra pengar på lönen fattade jag det som när hon förklarade det hela

Ta reda på själv var hon jobbar och så lämnar du uppgifterna till Kronofogden.

Att söka personen på arbetsplatsen är inga problem, När dom inte öppnar dörren hemma så får dom en orange lapp i brevlådan där det står ett telefonnummer dom ska ringa och att dom kommer att sökas på arbetsplatsen om dom inte hör av sig.

Vi har säkert gäldenärer här på FB som har en sån lapp och kan posta en bild på den.
Citera
2015-10-08, 12:04
Medlem
Kronofogden och spel

Hej

Jag kan börja med att säga att jag både har anmärkningar, skuldsaldo och utmätning på lönen.
Det var det.
Sedan har jag ett spelkonto på nätet sedan innan. Jag har lite pengar där, men långt ifrån för att täcka någon av mina skulder, då hade jag gjort det så klart.
Hur blir det om man tar ut någon hundring ibland, säg 500kr? Har KFM någon sorts live-koll på ens bankkonto, eller samarbete med banken, eller gör de bara kontroller av
ens konto då och då, varje månad, varje vecka, eller hur fungerar det? Har någon koll på detta? Skulle vara skönt att kunna dryga ut lönen ibland.

Mycket tacksam för svar!
Citera
2015-10-08, 12:08
Avstängd
Beroende på skulden storlek, så brukar man behöva skicka in utdrag från banken, eller fullmakt att KF får tillgång till dina banksaldon. Detta är som regel var 6:e eller 12:e månad. Sen är väl mitt tips, att spel är inte det bästa att hålla på med, om du redan har skulder överallt annars.
Citera
2015-10-08, 12:17
Medlem
Okej!
Nej det gör jag inte heller, har bara haft de pengarna där ett tag, och hade det varit så pass mycket att täcka skulder med så hade jag gjort det så klart som sagt. Nu gör det varken till eller från om jag skulle betala av 300 spänn på någon skuld genom att ta därifrån, då drygar jag hellre ut lönen någon månad det behövs. Frågan var om KFM liksom märker det på en gång att det råkar vara några hundra mer på kontot någon månad.
Citera
2015-10-08, 12:18
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sen är väl mitt tips, att spel är inte det bästa att hålla på med, om du redan har skulder överallt annars.

Dagens underdrift här på flashback! Men tröttnar du på ditt ord.arbete kan du alltid bli en skicklig diplomat.

Spel är väl snarare alltid skit, såvida man inte äger spelbolaget och samtidigt saknar moral och därför gärna utnyttjar mentalt svaga människor så de kan förstöra sina liv mot att man själv får lite mer pengar i sin egen plånbok.

TS borde onekligen söka hjälp för sitt spelmissbruk, och ta till sig att skulder ska man erkänna och göra vad man kan för att återbetala, och att den som fortsätter ljuga och bedra kommer fortsätta raka vägen mot ett fortsatt fattigt miserabelt skitliv. Har man grävt ned sig i en grop brukar det vara en bra ide att sluta gräva om man inte vill hamna ännu djupare ned i skiten.
Citera
2015-10-08, 12:27
Medlem
Spelmissbruk, vad pratar du om? Du vet väl inget om mina skulder? Tycker du att du kom med ett vettigt svar på min fråga?
Citera
2015-10-08, 12:32
Medlem
RoyJoness avatar
De kommer inte ta någon notis om det.
Citera
2015-10-08, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dikert
Spelmissbruk, vad pratar du om? Du vet väl inget om mina skulder? Tycker du att du kom med ett vettigt svar på min fråga?
Var det pga spelet du hamnade hos kronofogdemyndigheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in