2015-05-18, 11:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det är så alltså, dom har dom befogenheterna? Vet du om det finns någonstans man kan läsa på lite om detta? Ämne?

Ja, de har de befogenheterna. Att "flytta om" i i det man äger när man redan finns på KFM's radar är som regel dumt.

Du hittar det mesta i http://www.kronofogden.se/download/18.3d26852213302b621f780008792/Handbok_Utmatning.pdf
Citera
2015-05-20, 20:10
Bannlyst
Skulder hos kronofogden - Skaffa egen lägenhet?

Jag hade en deppig period för ett tag sedan där jag gjorde en massa misstag. Bland dessa misstag fanns det en drös SMS-lån. Lånen har återbetalats helt och hållet nu, men de hann gå till kronofogden först, och jag har 4 punkter (?) på ca 1000:- styck.

Nu är jag såklart ångerfull över detta och vill ut i vuxenlivet jag med och faktiskt ge det en chans, men hur stor chans har jag att hitta ett eget boende när jag har dessa punkter/prickar? Är det ett automatiskt nej överallt eller varierar det?

Vi utgår från att jag har en anställning och att jag ej är i skuld just nu.
Citera
2015-05-20, 20:17
Medlem
"Tre års mardröm för tre obetalda räkningar

Drabbades av depression.

Mikael missade att betala sina räkningar. Att skaffa en ny bostad, hyra bil, skaffa fler tv-kanaler eller betala med kort blev plötsligt omöjligt."

SR-Plånboken

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6169241
Citera
2015-05-20, 20:20
Medlem
Megadeths avatar
Kan fungera i framtiden. Men först måste du se till att all historik försvinner. Det brukar väl vara 3 alt. 5 år som sådant ligger kvar. Spelar ingen roll om du vart skyldig 1 krona eller 4 miljoner. Det tas ingen hänsyn till sådant. Så ring skatteverket och fråga hur det står till i ditt fall och hur lång tid du har kvar.
Citera
2015-05-20, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cc123
"Tre års mardröm för tre obetalda räkningar

Drabbades av depression.

Mikael missade att betala sina räkningar. Att skaffa en ny bostad, hyra bil, skaffa fler tv-kanaler eller betala med kort blev plötsligt omöjligt."

SR-Plånboken

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6169241
Men fy fan...

Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
Kan fungera i framtiden. Men först måste du se till att all historik försvinner. Det brukar väl vara 3 alt. 5 år som sådant ligger kvar. Spelar ingen roll om du vart skyldig 1 krona eller 4 miljoner. Det tas ingen hänsyn till sådant. Så ring skatteverket och fråga hur det står till i ditt fall och hur lång tid du har kvar.
Tja det är ju någon månad gammalt så..
Citera
2015-05-20, 20:28
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonsj
Men fy fan...

Tja det är ju någon månad gammalt så..

Då lär du få vänta bra länge.
Citera
2015-05-20, 20:36
Medlem
Jag har också tänkt på det där. När jag var sjuk så blev räkningar sena med några mellanrum. Har aldrig gått till någon anmärkning dock, men det har blivit nära. Endast räntor, påminnelseavgifter och dylikt.

Vad gör man egentligen när man blir sjuk? Det måste väl gå att typ överklaga?
Citera
2015-05-20, 20:54
Bannlyst
Det brukar inte vara några större problem med de större bolagen. De små privata fastighetsägarna är dock i allmänhet snåla små fittor som oftast bara vill ha ''ordentliga'' medborgare som de kan suga ut pengar från, ofta via ockerpriser och ständiga höjningar.

Varför sitter ni och skrämmer upp TS? Jag bor i en av Sveriges största städer, jag vet vad jag talar om.
Citera
2015-05-20, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Det brukar inte vara några större problem med de större bolagen. De små privata fastighetsägarna är dock i allmänhet snåla små fittor som oftast bara vill ha ''ordentliga'' medborgare som de kan suga ut pengar från, ofta via ockerpriser och ständiga höjningar.

Varför sitter ni och skrämmer upp TS? Jag bor i en av Sveriges största städer, jag vet vad jag talar om.
Tunabyggen eller Kopparstaden tror jag jag kommer bli kund hos, dom hör nog till de mindre bolagen.
Citera
2015-05-20, 21:57
Medlem
Kaustis avatar
Två alternativ:

1. Flytta utomlands. Då får du lägenhet inom två veckor.

2. Prata med hyresvärden. Förklara läget och erbjud dig att lägga två-tre månaders hyra i deposition. Då lär det inte vara några problem.
Citera
2015-05-30, 11:28
Medlem
Klarabella79s avatar
Frågar er kunniga i denna tråd. Om man ansöker om skuldsanering, hur lång tid tar det tills man får veta om man beviljas eller inte? Jag har nämligen en äldre farbror till granne, som jag hjälper med ekonomin och myndighetspapper. Han tog för flera år sen ett större lån för sin ena sons del. Sonen kunde inte själv ta lån pga trasslig ekonomi och övertalade sin pappa till det.

Farbrorn tog lånet i sitt namn för att hjälpa sonen "skapa sin dröm". Man tänker ju inte att ens eget barn ska vara en skitstövel o sätta sin förälder på pottan. Hans övriga barn vet inte om detta, då den skyldige sonen och övriga barn inte talar med varandra.

Nu har sonen dragit sen ett tag och farbrorn hamnat hos fogden med ett större lån som han haft utmätning på i ett par år. Det dras en liten struntsumma i månaden och skulden minskar inte pga räntorna osv. Det dras inte heller varje månad beroende på summan han får ut och andra kostnader osv.. Skulden kommer inte kunna betalas helt inom en överskådlig tid.

Hur går man då tillväga? Ringa KFM och begära det? Kan man få papper av kfm om hur stor skulden är idag? Vad ska man formulera om varför man söker om skuldsanering?

Tack
Citera
2015-06-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du kan lika kallt räkna med att de kommer att söka dig på de adresser du har varit skriven på, och tänk på att om du "skriver över" bostadsrätten så har KFM rätt att häva det genom att säga att de misstänker att du enbart gjort det för att ducka skulderna.

KFM har inte helt lätt att hitta igen bostadsrätter efter förmögenhetsskatten försvann och det inte längre syns på deklarationernas kontrolluppgifter.
Skriver man över en egendom har inte kronofogden rätt att häva det. Däremot kan en borgenär som märker det på nåt vis begära den som skrivit över grejjer till någon annan i konkurs och använda återvinningsreglerna i konkurslagstiftningen, och då återvinna lägenheten och sedan sälja den för att täcka skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in