Undrar lite regler angående krav hos fogden.
Det gäller min f.d privata hyresvärd som har skickat in ett krav till fogden. Det är en klumpsumma som innefattar dels hyra dels sanering+städning+utflytt av saker. Plus tecken mellan eftersom det är en klumpsumma på dessa.
Hyran är helt okey enligt mig, men det andra stämmer inte alls. Nu till frågorna.
Har en bunte SMS där hyresvärden skriver långt innan han sett lägenheten att han ska ta kostnad för sanering (bl.a anticimex (som aldrig behövdes)). Han skriver också att han ska "se till att vi hamnar hos fogden länge länge..." (ordagrant).
Vidare att han ska ta dit en neutral besiktningsman och sedan skicka faktura.
Fogden fick sen krav där hyran uppgick till XXXX kr och resten var för "Sanering, städning och utflytt av saker). Ingen specifika krav, eller summor för hur mycket t.ex sanering var på.
Fick råd att ringa till hyresvärden och fråga mer specifikt men han hade ännu mindre koll än KF. Han kan alltså inte alls säga något om varför det blev just den summan (förutom hyran då såklart).
Givetvis betyder detta att vi inte fått någon form av räkning hemskickad what so ever, och har då varken haft möjlighet att betala eller bestrida.
1) Kan kronofogden bara vara nöjda med ett så ospecifikt krav och inte kräva mer att sökanden?? Känns ju som det bara är att skicka in krav då och se glad ut....
2) Måste man inte fått hem en räkning innan det skickas till fogden. Hyresavi har man ju sen innan så den bestrider jag inte, men resten...
3) Kan man bevisa på något sätt att man inte fått någon räkning. Kanske så att han måste bevisa det???
4) Är man fortfarande tvungen att betala kravansökan om det nu visar sig att hans krav inte har någon grund??
EDIT: Morgontrötthet gjorde att jag glömde vissa viktiga detaljer. Dels hade han såklart inte dit någon besiktningsman öht, utan kollade själv lägenheten. Vissa orsaker gjorde att jag inte var med.
Sen dom som gjorde iordning lägenheten, finns det synnerligen starka skäl att tro var svartarbetare. Jag är nästan helt säker att så är fallet (och i andra fall). Vad händer om man skriver det och det visar sig inte vara sant?? Man vill ju inte bli anmäld för förtal, men tror nog att skattekontoret skulle vilja titta genom hans papper. Hyresvärden är nämligen en ganska känd hal lirare vad jag vet....