2012-04-20, 20:24
  #205
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du 3 hål i väggen borde du kunna få comhem, de har "tillsvidare".
Citera
2012-04-21, 00:20
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Utreder din ekonomi och mäter först och främst ut dina inkomster. Utmätning i och av hemmet kan också förekomma. Sådan bevakning kan pågå under låååång tid, då borgenären kan förnya sin ansökan hos KFM varje år. Många är fast i detta under hela sitt liv, mitt råd till dig blir att försöka betala och reda upp situationen. Bättre att ha det lite surt under några år, än resten av ditt liv..
Men tyvärr meande jag det verkligen när jag sa att jag inte alls kan betala, tyvärr. Har inget jobb, och bor hos föräldrarna. Dom kan väl inte ta mina föräldrars grejer / lön?

Har fått jobb till i sommar, men det lär ta 3-4 månader innan jag får pengar. Handlar bara om 10 000, men kan ändå inte alls betala den.
Citera
2012-04-22, 16:08
  #207
Medlem
Vilka saker tycker kronofogden att man ska göra så att man inte får en betalningsanmärkning?
Citera
2012-04-22, 16:25
  #208
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amina95
Vilka saker tycker kronofogden att man ska göra så att man inte får en betalningsanmärkning?
Betala sina lån och räkningar...?
Citera
2012-04-22, 17:20
  #209
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Betala sina lån och räkningar...?

Vanligt vett, dvs man har koll på inkomster och utgifter. Att man inte sätter sig i skuld för lyxkonsumtion. En planerad ekonomi och ett visst sparande gör att man klarar sig fint. Tex så kan ett vanligt mobilabonnemang bli en källa till bekymmer om man inte har ett långsiktigt ekonomiskt tänkande, för att inte tala om sms lån som är ett big no-no.

Finns bra råd på KFM;s hemsida hur man gör för att undvika skuldsättning, samt vad som händer om man blir skuldsatt.
Citera
2012-04-24, 13:11
  #210
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill.biceps
Men tyvärr meande jag det verkligen när jag sa att jag inte alls kan betala, tyvärr. Har inget jobb, och bor hos föräldrarna. Dom kan väl inte ta mina föräldrars grejer / lön?

Har fått jobb till i sommar, men det lär ta 3-4 månader innan jag får pengar. Handlar bara om 10 000, men kan ändå inte alls betala den.

Om du verkligen verkligen verkligen inte kan betala en skuld ansöker du om skuldsanering: http://www.kronofogden.se/4.3d26852213302b621f7800010997.html dock gör detta att du exemelvis inte får äga en bil, bostad, båt etc och kommer få leva på existensminimum. Efter du är fri från skulder kan det bli bökigt att exempelvis hyra en bostad eller ta ett lån då de inte ser så positivt på att du haft skuldsanering.
Citera
2012-04-24, 20:55
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjinc
Om du verkligen verkligen verkligen inte kan betala en skuld ansöker du om skuldsanering: http://www.kronofogden.se/4.3d26852213302b621f7800010997.html dock gör detta att du exemelvis inte får äga en bil, bostad, båt etc och kommer få leva på existensminimum. Efter du är fri från skulder kan det bli bökigt att exempelvis hyra en bostad eller ta ett lån då de inte ser så positivt på att du haft skuldsanering.

Man ska väl rimligen inte kunna få skuldsanering för en skuld på 10k när man till på köpet har jobb? Då är ju något helt rubbat!
Citera
2012-04-25, 09:29
  #212
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjinc
Om du verkligen verkligen verkligen inte kan betala en skuld ansöker du om skuldsanering: http://www.kronofogden.se/4.3d26852213302b621f7800010997.html dock gör detta att du exemelvis inte får äga en bil, bostad, båt etc och kommer få leva på existensminimum. Efter du är fri från skulder kan det bli bökigt att exempelvis hyra en bostad eller ta ett lån då de inte ser så positivt på att du haft skuldsanering.

Klart man inte kan få skuldsanering på 10 000 kr. För att få det ska man vara kvalificerat insolvent och ha varit det under lång tid, samt ha så stora skulder att man inte kan betala dessa på överskådlig tid.
Citera
2012-04-25, 22:01
  #213
Medlem
anre24s avatar
Någon som vet när löneutmätningen kommer igång? dvs tar det ett år innan den kommer igång om de precis har kollat med skatteregister, bilregister utan att ha hittat några utmätningstillbara tillgångar. De gör ju undersökningen en gång per år.
Citera
2012-04-26, 07:16
  #214
Medlem
elimicmats avatar
Undrar lite regler angående krav hos fogden.

Det gäller min f.d privata hyresvärd som har skickat in ett krav till fogden. Det är en klumpsumma som innefattar dels hyra dels sanering+städning+utflytt av saker. Plus tecken mellan eftersom det är en klumpsumma på dessa.

Hyran är helt okey enligt mig, men det andra stämmer inte alls. Nu till frågorna.

Har en bunte SMS där hyresvärden skriver långt innan han sett lägenheten att han ska ta kostnad för sanering (bl.a anticimex (som aldrig behövdes)). Han skriver också att han ska "se till att vi hamnar hos fogden länge länge..." (ordagrant).

Vidare att han ska ta dit en neutral besiktningsman och sedan skicka faktura.

Fogden fick sen krav där hyran uppgick till XXXX kr och resten var för "Sanering, städning och utflytt av saker). Ingen specifika krav, eller summor för hur mycket t.ex sanering var på.

Fick råd att ringa till hyresvärden och fråga mer specifikt men han hade ännu mindre koll än KF. Han kan alltså inte alls säga något om varför det blev just den summan (förutom hyran då såklart).

Givetvis betyder detta att vi inte fått någon form av räkning hemskickad what so ever, och har då varken haft möjlighet att betala eller bestrida.

1) Kan kronofogden bara vara nöjda med ett så ospecifikt krav och inte kräva mer att sökanden?? Känns ju som det bara är att skicka in krav då och se glad ut....

2) Måste man inte fått hem en räkning innan det skickas till fogden. Hyresavi har man ju sen innan så den bestrider jag inte, men resten...

3) Kan man bevisa på något sätt att man inte fått någon räkning. Kanske så att han måste bevisa det???

4) Är man fortfarande tvungen att betala kravansökan om det nu visar sig att hans krav inte har någon grund??


EDIT: Morgontrötthet gjorde att jag glömde vissa viktiga detaljer. Dels hade han såklart inte dit någon besiktningsman öht, utan kollade själv lägenheten. Vissa orsaker gjorde att jag inte var med.

Sen dom som gjorde iordning lägenheten, finns det synnerligen starka skäl att tro var svartarbetare. Jag är nästan helt säker att så är fallet (och i andra fall). Vad händer om man skriver det och det visar sig inte vara sant?? Man vill ju inte bli anmäld för förtal, men tror nog att skattekontoret skulle vilja titta genom hans papper. Hyresvärden är nämligen en ganska känd hal lirare vad jag vet....
__________________
Senast redigerad av elimicmat 2012-04-26 kl. 07:27.
Citera
2012-04-26, 07:57
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Undrar lite regler angående krav hos fogden.

Det gäller min f.d privata hyresvärd som har skickat in ett krav till fogden. Det är en klumpsumma som innefattar dels hyra dels sanering+städning+utflytt av saker. Plus tecken mellan eftersom det är en klumpsumma på dessa.

Hyran är helt okey enligt mig, men det andra stämmer inte alls. Nu till frågorna.

Har en bunte SMS där hyresvärden skriver långt innan han sett lägenheten att han ska ta kostnad för sanering (bl.a anticimex (som aldrig behövdes)). Han skriver också att han ska "se till att vi hamnar hos fogden länge länge..." (ordagrant).

Vidare att han ska ta dit en neutral besiktningsman och sedan skicka faktura.

Fogden fick sen krav där hyran uppgick till XXXX kr och resten var för "Sanering, städning och utflytt av saker). Ingen specifika krav, eller summor för hur mycket t.ex sanering var på.

Fick råd att ringa till hyresvärden och fråga mer specifikt men han hade ännu mindre koll än KF. Han kan alltså inte alls säga något om varför det blev just den summan (förutom hyran då såklart).

Givetvis betyder detta att vi inte fått någon form av räkning hemskickad what so ever, och har då varken haft möjlighet att betala eller bestrida.

1) Kan kronofogden bara vara nöjda med ett så ospecifikt krav och inte kräva mer att sökanden?? Känns ju som det bara är att skicka in krav då och se glad ut....

2) Måste man inte fått hem en räkning innan det skickas till fogden. Hyresavi har man ju sen innan så den bestrider jag inte, men resten...

3) Kan man bevisa på något sätt att man inte fått någon räkning. Kanske så att han måste bevisa det???

4) Är man fortfarande tvungen att betala kravansökan om det nu visar sig att hans krav inte har någon grund??


EDIT: Morgontrötthet gjorde att jag glömde vissa viktiga detaljer. Dels hade han såklart inte dit någon besiktningsman öht, utan kollade själv lägenheten. Vissa orsaker gjorde att jag inte var med.

Sen dom som gjorde iordning lägenheten, finns det synnerligen starka skäl att tro var svartarbetare. Jag är nästan helt säker att så är fallet (och i andra fall). Vad händer om man skriver det och det visar sig inte vara sant?? Man vill ju inte bli anmäld för förtal, men tror nog att skattekontoret skulle vilja titta genom hans papper. Hyresvärden är nämligen en ganska känd hal lirare vad jag vet....

Och du verkar vara en hal lirarare med som skiter att betala hyra och sen bara drar och lämnar bohag kvar.

Och du inte själv va med på besiktningen eller har andra bevis på att det inte stämmer så blir det väldigt svårt att bestrida. Han kan efterkonstruera hur mycket bevis som helst. Vad glad att allt ligger som ett ärende. Hade han vart som dom flesta andra så hade du fått 3 olika krav med KFs avgift x3.

Men bestrida till KF har du alltid rätt till. Och det finns ju en liten chans att du vinner lite på att gå upp i rätten.
Citera
2012-04-26, 08:14
  #216
Medlem
elimicmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Och du verkar vara en hal lirarare med som skiter att betala hyra och sen bara drar och lämnar bohag kvar.

Och du inte själv va med på besiktningen eller har andra bevis på att det inte stämmer så blir det väldigt svårt att bestrida. Han kan efterkonstruera hur mycket bevis som helst. Vad glad att allt ligger som ett ärende. Hade han vart som dom flesta andra så hade du fått 3 olika krav med KFs avgift x3.

Men bestrida till KF har du alltid rätt till. Och det finns ju en liten chans att du vinner lite på att gå upp i rätten.


Mja, nu stämmer inte ovanstående. Ska utöka historien lite till. Tyvärr hamnade jag med dubbel hyra pga att den andra lägenheten inte kunde vänta, och visst, totalt mitt ansvar att se till att man kan betala. Nu hade jag inte till dubbel hyra, och därför tar smällen för den hyran, som jag skrev ovan. Tänker ju inte bestrida den så varför gnäller du över det???

Sen lämnade jag inte bohag kvar. Dock hade jag lägenhet till den siste men redan den 20:e KRÄVDE han att få nycklarna. Sa först nej såklart, men efter diverse hot i telefon, fann räddharen i mig det bäst att ge honom nycklarna. Skamligt av mig men så är det.... Dock var mina möbler och saker ute samt det mesta kastat.... Dessutom lovade han att stå för städkostnader om han fick nyckel innan (och han visste jag inte börjat slutstädningen).

Hade föredragit tre olika krav för då hade jag vetat vad som gällde. Som det är nu, är det bara bullshit krav han kommer med. Att jag kan överklaga hos KF, det vet väl jag också. Det kommer med som information tillsammans med kravet, men det var ju inte det frågorna gällde....

Så någon som har mer info angående frågorna jag faktiskt ställde ovan???

EDIT: Har SMS där det står att det enda han kräver var att jag städade kyl, frys, spis samt toan. Resten stod han för eftersom det ändå var tänkt att dels lägga nytt golv (länge sedan sist) samt han har en fix ide att alla ska ha vita väggar överallt.....
__________________
Senast redigerad av elimicmat 2012-04-26 kl. 08:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in