Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Vilka fonder är det? Väldigt få fonder har utdelning. Om de har det brukar man oftast få nya fondandelar istället för kontant utdelning.

I det här fallet är det SEB USA indexfond men har för mig att jag har sett det på flera.

Visste inte det om att man får nya fondandelar, men spelar det någon roll hur utdelningen sker? I grund och botten är väl utdelning pengar så att säga och återinvesteras dessa i en fond borde den väl gå bättre än en annan som ger ut dessa?

Vilken skulle du ha valt av dessa?
Citera
2015-11-06, 15:28
Medlem
Matärgotts avatar
Har precis börjat investera lite smått i aktier mest som en fritids-syssla. Känns som swing-trading är något jag vill ge mig in på men har lite svårt att hitta den information jag letar efter (speciellt på svenska om de finns).

Men först och främst vore de underbart om någon kunde tipsa mig något gratis aktieanalysprogram. De som Avanza erbjuder kostar ju skjortan för en småsparare som mig. Så något som är gratis eller som jag kan fixa på annat sätt vore nice om de fanns.

Sen undrar jag även om ni har någon bra youtubekanal, hemsida/forum eller övrigt som fokuserar mest på swingtrading. Behöver inte vara enbart swingtrading men gärna någon informationskälla som har gått om information kring det.

Mvh
Matärgott
Citera
2015-11-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exento
I det här fallet är det SEB USA indexfond men har för mig att jag har sett det på flera.

Visste inte det om att man får nya fondandelar, men spelar det någon roll hur utdelningen sker? I grund och botten är väl utdelning pengar så att säga och återinvesteras dessa i en fond borde den väl gå bättre än en annan som ger ut dessa?

Vilken skulle du ha valt av dessa?

Vilka fonder väljer du mellan?

Det här är den enda USA indexfond som jag hittar på SEBs hemsida:
http://web.msse.se/SEB/SGF/quicktake.aspx?six=SEB-NOAMCLA

Den här fonden ger inte utdelning. De utdelningar fonden får köper man nya aktier för så fondandelarna stiger motsvarande utdelningarna.

När det gäller indexfonder så gäller det att vara noga med vilket index som fonden följer.
Den här fonden investerar i USA:s 500 största företag, det indexet heter S&P 500 men i det indexet ingår inga utdelningar så fonden kommer alltid att gå bättre än det indexet. För att få en rättvisande bild följer man istället S&P 500 Net Total Return Index, ett återinvesterande amerikanskt aktieindex.

När det gäller indexfonder ska man i princip alltid välja den med lägst förvaltningsavgift för om fonderna sköts riktigt ska de ge lika avkastning och då är det bara förvaltningsavgiften som skiljer.

Den här fonden har 0,4% i förvaltningsavgift så jag hade inte valt den. Det finns amerikanska indexfonder med betydligt lägre avgift. T ex kostar Länsförsäkringars indexfond 0,2%.
Senast redigerad av AktieStrindberg 2015-11-06 kl. 15:46.
Citera
2015-11-06, 19:08
Medlem
Hört att "ränta-på-ränta" effekten gör att man får mer i plånboken om ens innehav först går upp i värde och sen ner i värde, jämfört om den hade gått ner och sen upp.
Tyvärr har jag svårt att få ihop det hela rent matematiskt.
upp 10% sen ner 10%: 100kr*1,1=110kr, 110kr*0,9=99kr
ner 10% sen upp 10%: 100kr*0,9=90kr, 90kr*1,1=99kr
Känner mig jättekorkad nu men vad är det jag missat?
Citera
2015-11-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Hört att "ränta-på-ränta" effekten gör att man får mer i plånboken om ens innehav först går upp i värde och sen ner i värde, jämfört om den hade gått ner och sen upp.

Var har du hört det?
Citera
2015-11-06, 21:02
Medlem
Citat:
Vilka fonder väljer du mellan?

Det här är den enda USA indexfond som jag hittar på SEBs hemsida:
http://web.msse.se/SEB/SGF/quicktake.aspx?six=SEB-NOAMCLA

Den här fonden ger inte utdelning. De utdelningar fonden får köper man nya aktier för så fondandelarna stiger motsvarande utdelningarna.

När det gäller indexfonder så gäller det att vara noga med vilket index som fonden följer.
Den här fonden investerar i USA:s 500 största företag, det indexet heter S&P 500 men i det indexet ingår inga utdelningar så fonden kommer alltid att gå bättre än det indexet. För att få en rättvisande bild följer man istället S&P 500 Net Total Return Index, ett återinvesterande amerikanskt aktieindex.

När det gäller indexfonder ska man i princip alltid välja den med lägst förvaltningsavgift för om fonderna sköts riktigt ska de ge lika avkastning och då är det bara förvaltningsavgiften som skiljer.

Den här fonden har 0,4% i förvaltningsavgift så jag hade inte valt den. Det finns amerikanska indexfonder med betydligt lägre avgift. T ex kostar Länsförsäkringars indexfond 0,2%.

Såg dessa två på Avanza, och nu ser jag även att det faktiskt är lite fler skillnader mellan dem (bland annat inköpspriset som jag inte förstår att jag missade förut och de olika indexen).

SEB USA Indexfond utd
SEB USA Indexfond

Kollade Länsförsäkringars och hittade även SPP Aktiefond USA som verkar vara liknande. Blir antaglingen någon av dem. Tack för hjälpen
Citera
2015-11-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Har precis börjat investera lite smått i aktier mest som en fritids-syssla. Känns som swing-trading är något jag vill ge mig in på men har lite svårt att hitta den information jag letar efter (speciellt på svenska om de finns).

Men först och främst vore de underbart om någon kunde tipsa mig något gratis aktieanalysprogram. De som Avanza erbjuder kostar ju skjortan för en småsparare som mig. Så något som är gratis eller som jag kan fixa på annat sätt vore nice om de fanns.

Sen undrar jag även om ni har någon bra youtubekanal, hemsida/forum eller övrigt som fokuserar mest på swingtrading. Behöver inte vara enbart swingtrading men gärna någon informationskälla som har gått om information kring det.

Mvh
Matärgott

Tyvärr vet jag inget gratisprogram men avanzas är dock väldigt bra. Avanza har även en bra youtubekanal och börspodden såklart. All info du behöver finns också på avanza och på respektive företags hemsida. Även Redeye är en bra hemsida att kolla på .. Och ja, jag använder avanza
Citera
2015-11-06, 21:33
Medlem
Citat:

Nej, det gäller inte, och precis som du visar så får du samma slutresultat.

Det jag tror personen menat är att om dina aktier går ner en viss procent så kräver det en större procentuell uppgång för att du ska vara tillbaka på +/- 0 igen. Om du först får en nedgång på 50% så måste aktien stiga 100% för att du ska vara tillbaka på samma värde från början. Kanske var någonting åt det hållet som menades.
Citera
2015-11-06, 23:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nej. Om du regelbundet sparar, tex månadssparar, så är det bättre om det först går ner. Kanske det du tänker på.
Citera
2015-11-08, 17:41
Medlem
Ifall ett bolag köps upp, är teckningsoptionernas värde samma som aktierna i sig då?
Citera
2015-11-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Ifall ett bolag köps upp, är teckningsoptionernas värde samma som aktierna i sig då?

Det brukar läggas ett särskilt bud på teckningsoptionerna. Jag har för mig att det brukar vara aktiebudet minus teckningskursen. Men historiskt har det även förekommit att man har fått viss ersättning även för teckningsoptioner med lösenpris över aktiebudet. Men du kan utgå ifrån att du får realvärdet men inte någon mer.
Teckningsoptionerna brukar som regel handlas långt över realvärdet, övervärdet är tidsvärde men någon ersättning för tidsvärdet lär du inte få.
Citera
2015-11-08, 20:19
Medlem
Citat:
Det brukar läggas ett särskilt bud på teckningsoptionerna. Jag har för mig att det brukar vara aktiebudet minus teckningskursen. Men historiskt har det även förekommit att man har fått viss ersättning även för teckningsoptioner med lösenpris över aktiebudet. Men du kan utgå ifrån att du får realvärdet men inte någon mer.
Teckningsoptionerna brukar som regel handlas långt över realvärdet, övervärdet är tidsvärde men någon ersättning för tidsvärdet lär du inte få.

Tack för det utförliga svaret, fick reda på allt jag ville!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in