Citat:
Ursprungligen postat av
Exento
I det här fallet är det SEB USA indexfond men har för mig att jag har sett det på flera.
Visste inte det om att man får nya fondandelar, men spelar det någon roll hur utdelningen sker? I grund och botten är väl utdelning pengar så att säga och återinvesteras dessa i en fond borde den väl gå bättre än en annan som ger ut dessa?
Vilken skulle du ha valt av dessa?
Vilka fonder väljer du mellan?
Det här är den enda USA indexfond som jag hittar på SEBs hemsida:
http://web.msse.se/SEB/SGF/quicktake.aspx?six=SEB-NOAMCLA
Den här fonden ger inte utdelning. De utdelningar fonden får köper man nya aktier för så fondandelarna stiger motsvarande utdelningarna.
När det gäller indexfonder så gäller det att vara noga med vilket index som fonden följer.
Den här fonden investerar i USA:s 500 största företag, det indexet heter S&P 500 men i det indexet ingår inga utdelningar så fonden kommer alltid att gå bättre än det indexet. För att få en rättvisande bild följer man istället S&P 500 Net Total Return Index, ett återinvesterande amerikanskt aktieindex.
När det gäller indexfonder ska man i princip alltid välja den med lägst förvaltningsavgift för om fonderna sköts riktigt ska de ge lika avkastning och då är det bara förvaltningsavgiften som skiljer.
Den här fonden har 0,4% i förvaltningsavgift så jag hade inte valt den. Det finns amerikanska indexfonder med betydligt lägre avgift. T ex kostar Länsförsäkringars indexfond 0,2%.