2015-08-09, 22:32
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Och det är för att en ISK i princip är en kombination av ett VP-konto och en KF? Jag har för mig att jag läste det någonstans, att man hade kombinerat fördelarna med bägge aktiekontona. Man tog äganderätten av aktierna från VP-kontot, men uteslöt det krångliga tvånget av deklaration med K4-blanketten. Kan det stämma?

Ja, det är inte så stor skillnad på KF och ISK egentligen. VP-konto måste man, som du säger, deklarera enligt K4-blanketten och skattereglerna ser annorlunda ut, som du säkert vet (till det sämre om du frågar mig).

Vad beträffar ISK och KF så är de hyfsat lika, skillnaden är väl i stora drag dessa:

KF:

- Ej rösträtt
- Företag kan också äga en KF
- Du kan välja förmånstagare själv

ISK:

- Rösträtt
- Endast privata personer kan äga ett ISK
- Du kan inte välja förmånstagare själv, arvsreglerna styr

Som du ser är det bagateller, det är i princip samma sak då de få skillnader som finns inte påverkar ditt resultat på aktiemarknaden. Personligen anser jag att KF är förlegat och ISK är mer modernt.
Citera
2015-08-09, 22:42
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Ja, det är inte så stor skillnad på KF och ISK egentligen. VP-konto måste man, som du säger, deklarera enligt K4-blanketten och skattereglerna ser annorlunda ut, som du säkert vet (till det sämre om du frågar mig).

Vad beträffar ISK och KF så är de hyfsat lika, skillnaden är väl i stora drag dessa:

KF:

- Ej rösträtt
- Företag kan också äga en KF
- Du kan välja förmånstagare själv

ISK:

- Rösträtt
- Endast privata personer kan äga ett ISK
- Du kan inte välja förmånstagare själv, arvsreglerna styr

Som du ser är det bagateller, det är i princip samma sak då de få skillnader som finns inte påverkar ditt resultat på aktiemarknaden. Personligen anser jag att KF är förlegat och ISK är mer modernt.

Vad menas med förmånstagare? Vem som får ta över aktiekapitalet om man dör? KF kanske är vanligare om man har investeringsbolag eller dylikt, då de är betydligt bättre än VP-konton samt att ISK inte är tillgängliga för företag.

Hur ser det ut på beskattningen då? Är den densamma för KF och ISK? Jag vet i alla fall att för VP-konton så beskattar man 25% av realisationsvinsten, men det blir ju ändå knepigt om man gör många affärer då man måste skriva ned allting i deklarationen.
Citera
2015-08-09, 23:10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Jag vet i alla fall att för VP-konton så beskattar man 25% av realisationsvinsten
Nej.

Välj isk och fundera inte mer över det. Fundera över andra saker i stället.
Citera
2015-08-10, 02:43
Medlem
På Nordnet kan man bara köpa aktier från OTC marknaden på en KF och inte en ISK, men hur är det med nyemissioner?
Citera
2015-08-10, 06:28
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej.

Välj isk och fundera inte mer över det. Fundera över andra saker i stället.

Men om jag nu ska välja en ISK så är det väl klart att jag vill veta hur vinsten/innehavet beskattas ? Jag är intresserad, därav frågorna.
Citera
2015-08-10, 07:02
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Men om jag nu ska välja en ISK så är det väl klart att jag vill veta hur vinsten/innehavet beskattas ? Jag är intresserad, därav frågorna.

Här kan du läsa mer om hur ISK beskattas.
http://www.skatteverket.se/privat/sk...800037851.html
Citera
2015-08-10, 11:01
Medlem
Min sambo har pengar i en fond på ett vanligt konto, alltså inte isk. Hon vill nu flytta över pengarna till ett isk och köpa andra billigare fonder. Det kommer självklart bli skatt på ungefär hälften av pengarna då detta är vinsten. Kan man skatta direkt eller måste man vänta tills nästa deklaration?
Citera
2015-08-10, 12:42
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubba-bubba
Kan man skatta direkt eller måste man vänta tills nästa deklaration?
Du kan när som helst göra fyllnadsinbetalning till ditt skattekonto.

https://www.skatteverket.se/privat/s...c80005111.html
Citera
2015-08-11, 08:47
Medlem
Brmcs avatar
Är hävstång dagsrelaterat?

Ponera att jag lägger in hävstång på dax bull. Kan man låta den ligga en vecka, eller släpper den automatiskt vid typ sista callen?
Citera
2015-08-11, 12:44
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Är hävstång dagsrelaterat?

Ponera att jag lägger in hävstång på dax bull. Kan man låta den ligga en vecka, eller släpper den automatiskt vid typ sista callen?

Instrumentet ombalanseras dag till dag. Med det sagt föreligger inget hinder att ligga kvar, ingen form av tvångsförsäljning sker om det var det du syftade på.
Citera
2015-08-12, 13:32
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Instrumentet ombalanseras dag till dag. Med det sagt föreligger inget hinder att ligga kvar, ingen form av tvångsförsäljning sker om det var det du syftade på.

Så det är i princip bara att köpa ett certifikat och sen släppa när man vill? Lägger man ut det på samma sätt som en vanlig order?
Citera
2015-08-12, 20:55
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Så det är i princip bara att köpa ett certifikat och sen släppa när man vill? Lägger man ut det på samma sätt som en vanlig order?

Jag har bara handlat med minifutures, men där håller du din position så länge du själv vill. Bear/Bull lämpar sig emellertid bäst för intradag, så om du tänkt hålla positioner över en längre tid, typ flera dagar eller någon vecka, så föreslår jag att du handlar med minifutures (warranter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in