2015-05-18, 21:17
Medlem
Netflixs avatar
Är någon av dessa fördelaktiga framöver?

Vad skall man ha för obligationsfond när räntan ser ut som den gör?
Citera
2015-05-18, 21:41
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netflix
Är någon av dessa fördelaktiga framöver?

Vad skall man ha för obligationsfond när räntan ser ut som den gör?

Så som jag har förstått det är långa räntefonder bara bra när Ingves drar ner räntan, så det är väl inget du ska hålla på sikt tror jag, eftersom han lär höja den nån gång inom kanske ett år...
Citera
2015-05-18, 22:54
Medlem
Netflixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Så som jag har förstått det är långa räntefonder bara bra när Ingves drar ner räntan, så det är väl inget du ska hålla på sikt tror jag, eftersom han lär höja den nån gång inom kanske ett år...

Tänkte väl det! Jag startar ett nytt sparande i ett ISK och vill fördela så nära "reglerna" som möjligt. Antar att Korträntefonden är att föredra då?
Citera
2015-05-18, 23:10
Medlem
Hej,

Gjorde idag mitt allra första köp av fonder. Köpte DNB global Indeks och Länsförsäkringar tillväxt index.

Länsförsäkringar tillväxt Index som köptes idag , står det att de ska synas den 20 Maj medan DNB Global Indeks syns 22 Maj.

Köpte de ca 22 tiden ikväll. När fonderna syns på kontot, kommer fonderna vara sålda för det priset jag köpte dessa för ikväll eller för det pris när fonderna syns på mitt konto?
Citera
2015-05-19, 00:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Hej,

Gjorde idag mitt allra första köp av fonder. Köpte DNB global Indeks och Länsförsäkringar tillväxt index.

Länsförsäkringar tillväxt Index som köptes idag , står det att de ska synas den 20 Maj medan DNB Global Indeks syns 22 Maj.

Köpte de ca 22 tiden ikväll. När fonderna syns på kontot, kommer fonderna vara sålda för det priset jag köpte dessa för ikväll eller för det pris när fonderna syns på mitt konto?
Länsförsäkringars får du tisdagens kurs och DNB torsdagens. Titta på fondernas affärsdag och stopptiden.
Citera
2015-05-19, 07:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bickdig
Inte riktigt - utan det är den procentuella förändringen som avgör hur mycket du tjänar. Exempel:

Du ligger lång på OMX30 med en hävstång på 10 och under den tiden du har ägt certifikatet så har börsen gått upp 5%. Din ursprungliga investering X har då ökat med 50% eftersom att alla förändringar multipliceras med 10 om hävstången är 10. Samma sak gäller om du har hävstången 150 och kursen ökar med 2% - då är din investering värd 300x pengarna.

Detsamma gäller såklart åt andra hållet också där du kan förlora pengar om kursen går åt fel håll.

Så om jag sätter in 500 kr och aktien stiger 2%, har ja tjänat 150 000 då? Låter ju helt stört.
Citera
2015-05-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Så om jag sätter in 500 kr och aktien stiger 2%, har ja tjänat 150 000 då? Låter ju helt stört.

Med en hävstång på 150 så japp. Däremot så är den största hävstången som jag känner till 18 så det är ju inte realistiskt.
Citera
2015-05-19, 13:58
Medlem
Jag har ett konto på avanza och jag vill köpa lite aktier. När man ska köpa kan man välja till vilken kurs.
Jag gissar att det är för att köpet inte går igenom direkt, och att man då säkrar upp sig eftersom den kan hinna stiga. Stämmer det? Får man isf tillbaka pengarna man betalat övrigt?
En aktie låg på 57, 25kr. Jag skrev in att jag kan betala 59, och den köpte för 57,75. Är mellanskillnaden på 50 öre någon avgift?
Citera
2015-05-19, 14:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praktikanten
Jag har ett konto på avanza och jag vill köpa lite aktier. När man ska köpa kan man välja till vilken kurs.
Jag gissar att det är för att köpet inte går igenom direkt, och att man då säkrar upp sig eftersom den kan hinna stiga. Stämmer det? Får man isf tillbaka pengarna man betalat övrigt?
En aktie låg på 57, 25kr. Jag skrev in att jag kan betala 59, och den köpte för 57,75. Är mellanskillnaden på 50 öre någon avgift?
Om du lägger ett köppris som är högre än högsta säljpris så får du den till högsta säljpris, i ditt fall 57,75.

Du hade fått den för 57,75 även om du skrivit 65 kronor.

Du får inte tillbaks några pengar, du har inte betalt för mycket. Det är ingen avgift förutom courtaget. Courtaget läggs på efter handelsdagens slut.

Att aktien "låg" på 57,25 tidigare betyder bara att förra avslutet var på 57,25. Det betyder inte tvunget att det fortfarande finns säljare som vill sälja för 57,25.
Citera
2015-05-19, 14:10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praktikanten
Här kan du förresten läsa utförligt om orderläggning på Avanza:

https://www.avanza.se/kundservice/ku...de-aktier.html
Citera
2015-05-19, 15:13
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netflix
Tänkte väl det! Jag startar ett nytt sparande i ett ISK och vill fördela så nära "reglerna" som möjligt. Antar att Korträntefonden är att föredra då?

Korträntor har mindre risk än långräntor. Vad som är bäst är svårt att svara på. Korträntor påverkas mer av centralbankerna eller snarare tron på vad centralbankerna hittar på. Långräntor påverkas i större utsträckning av mer långsiktiga makrofaktorer. Ungefär.
Citera
2015-05-19, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bickdig
Med en hävstång på 150 så japp. Däremot så är den största hävstången som jag känner till 18 så det är ju inte realistiskt.

Nu har jag demokonto på plus500, men där är hävstängerna kring 150-200 på många. Kanske är annorlunda när man kör med riktiga pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in