1. Jag håller med om att man lär sig snabbt genom att göra själv. Jag läste om derivat och matematiken bakom dem innan jag började men lärde mig mest genom att handla. Jag började med att handla med fake pengar. Detta kan göras på
thinkorswim.com. Där får man 100000 $ att leka rundor med.
2. Har inte så bra koll på cert/mini futures då jag inte ser någon fördel med dem om man kan optioner eller terminer. De fördelar jag kan förstå är att om man har mindre mängd pengar så är de behjälpliga då de inte kräver lika mycket pengar på kontot för att handlas med.
3. Terminer är ett kostnadseffektivt sätt att få tillgång till en underliggande. Många varor handlas främst på termin så som grisar, kossor, vete, havre och andra råvaror. Som ett exempel så krävs det ungefär 500 aktier SPY (SPDR S&P 500 ETF) för att få samma nominella exponering som 1 /ES-kontrakt (E-mini S&P 500). Detta samtidigt som man "bara" behöver lägga upp ungefär 4500 $ i margin, alltså man låser 4500 $ från sitt konto. Detta gör att man får betydligt mer pengar över att göra andra saker med vilket är bra.
En annan sak som är bra är att de flesta terminer är väldigt populära att handla med vilket betyder att skillnaden mellan köp och sälj oftast är 1 tick som medför att man får rättvisa priser var och närsomhelst.
4. Jag brukar aldrig blanka aktier utan använder andra produkter för att kapitalisera på en nedgång. Jag gillar inte kostnaden för aktielånet och att man kan ha svårigheter att låna ibland. Det är så klart bra att ha tillgång till alla typer av metoder och produkter på sitt konto om man någon gång skulle behöva blanka en aktie så jag tycker du ska ansöka om det.
5. I terminer är det alltid likviditet, om man köper populära kontrakt, men vissa cert kan market makern stoppa handeln när det är volatilt. Terminsbörser brukar ha gränsvärden som en termin får röra sig som max under en dag. Jag hade t.ex. sålt en /ES som jag hade under Brexit och då stoppade CME group handeln för att S&P 500 sjönk som en sten under väldigt kort tid.
Jag brukar aldrig köra med stoploss.
6. Jag kör också på en laptop med 13" skärm. Det funkar bra. Thinkorswim är ett bra program och är gratis, så länge man är kund hos TD Ameritrade eller har ett aktivt papermoney-konto. Det fungerar bra om man handlar på amerikanska börser men fungerar inte för OMX. Man behöver inte femtielva skärmar men det är skönt att ha 2 i varje fall för det är skönt att ha i allmänhet men är inget essentiellt för att handla med derivat.