2015-09-25, 19:16
Medlem
Isnatts avatar
Vad falls!

Jag hade pengar i Swedbank Robur Indexfond Asien och fick ett meddelande på Avanza att:

Citat:
Hej!
Swedbank Robur har beslutat att slå samman Swedbank Robur Indexfond Asien med en ny fond, Swedbank Robur Access Asien, den 24 september 2015.

Fonden har stängts för handel idag den 21 september 2015. Order som är registrerad efter kl 13:00 den 21 september kommer inte att utföras.

Fonden är en aktiefond som placerar i företag inom olika branscher i Asien. Förvaltningen av fonden är indexnära och målsättningen är att så långt som möjligt efterlikna utvecklingen av indexet MSCI AC Asia Ex Japan Net. Indexet är ett marknadsvärdeindex som följer utvecklingen av stora och medelstora bolag på de asiatiska aktiemarknaderna, exklusive Japan.

Fonden följer dessutom Swedbank Roburs policy för ansvarsfulla investeringar. Detta innebär att fonden inte placerar i klusterbomber, personminor, kemiska och biologiska vapen samt kärnvapen. Fonden placerar heller inte i bolag som gör sig skyldig till allvarliga och systematiska hållbarhetskränkningar utan att visa förändringsvilja. Med hållbarhet avses miljö & klimat, mänskliga rättigheter, anställdas rättigheter och affärsetik.

Aktier som ingår i indexet kan därför komma att uteslutas på grund av att de inte uppfyller kraven enligt policyn, vilket innebär att det kan uppstå skillnader i avkastningen mellan fonden och index.

Du som sparar i Swedbank Robur Indexfond Asien får ingen förändring avseende årlig avgift. Den högsta förvaltningsavgiften som fondbolaget kan ta ut blir däremot lägre. Faktisk förvaltningsavgift för Swedbank Robur Access Asien blir 0,2 %.

Nedan har vi sammanfattat vad sammanslagningen betyder för dig som andelsägare:

• Du behöver inte göra någonting i och med sammanslagningen. Du får automatiskt motsvarande andelar i den nya fonden.
• Du påverkas inte av några skattekonsekvenser.
• Eventuellt månadssparande kommer att avslutas i den gamla fonden och automatiskt registreras i den nya.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss genom att besvara detta meddelande. Du kan även ringa oss på telefon: 08-562 250 00.

Med vänliga hälsningar
Avanza
Mina pengar som låg i fonden är utom min kontroll och jag vet inte när den nya fonden ska 'sättas igång' så mina pengar börja arbeta igen. Känns verkligen inte helt okey att inte komma åt mina pengar! Raden med den gamla rebour-fonden är liksom gråmarkerad på mitt konto.
Citera
2015-09-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Edit 2. Om information har läckt som påverkar kursen, vad är det då som säger att det är fel? Reagerar inte marknaden "rätt" utifrån den information de har?
Vem vet bättre???

Det handlar väl om att informationen bara har läckt ut till vissa personer, och inte till hela marknaden samtidigt. Vissa får alltså ett informationsövertag över de andra.
Citera
2015-09-25, 20:19
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det handlar väl om att informationen bara har läckt ut till vissa personer, och inte till hela marknaden samtidigt. Vissa får alltså ett informationsövertag över de andra.

Sant... Det tänkte jag inte på. Tack för rättelsen.
Citera
2015-09-25, 20:35
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Finns det något samlingsnamn för kapitalförsäkringar, VP-konton och investeringssparkonton? Typ aktiekonton? Namnet känns inte passande då man kan använda dessa konton för att investera i många olika typer av värdepapper och inte bara aktier. Kan någon hjälpa mig?
Citera
2015-09-25, 20:44
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Skattesats på VP-konto

Hej! Är skattesatsen 25% eller 28% på ett VP-konto? Jag har läst om detta på två sidor och den ena påstår att det är ca 25% och på den andra sidan så står det att det är ca 28%. Nu blir man lite förvirrad..
Citera
2015-09-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Skattesats på VP-konto

Hej! Är skattesatsen 25% eller 28% på ett VP-konto? Jag har läst om detta på två sidor och den ena påstår att det är ca 25% och på den andra sidan så står det att det är ca 28%. Nu blir man lite förvirrad..

Du får gärna länka till sidorna för de har noll koll för skatten är 30%.
Citera
2015-09-25, 21:23
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du får gärna länka till sidorna för de har noll koll för skatten är 30%.

Tack så mycket! Så skattesatsen är alltså alltid 30%? Aktiekunskap.nu var sidan i alla fall.
Citera
2015-09-25, 21:40
Medlem
Citat:
Tack så mycket! Så skattesatsen är alltså alltid 30%? Aktiekunskap.nu var sidan i alla fall.

Jag hittade följande på hemsidan "Allt detta redovisar du sedan i samband med din deklaration och betalar reavinstskatt på som ligger på cirka 28%. Om du inte har tid eller kunskapen själv kan du låta en redovisningsbyrå ta hand om om din deklaration av aktieförsäljningen".

Killen har ingen koll. Han har förmodligen ordnat en hemsida för att kunna tjäna pengar på reklam och sponsrade länkar.

Om din aktie har stigit med minst 400% bör du använda något som kallas för schablonmetoden. Mer om den och hur man deklarerar aktievinster i vanliga depåer kan du läsa i följande broschyr.
http://www.skatteverket.se/privat/sj...680007461.html
Citera
2015-09-25, 21:44
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Jag hittade följande på hemsidan "Allt detta redovisar du sedan i samband med din deklaration och betalar reavinstskatt på som ligger på cirka 28%. Om du inte har tid eller kunskapen själv kan du låta en redovisningsbyrå ta hand om om din deklaration av aktieförsäljningen".

Killen har ingen koll. Han har förmodligen ordnat en hemsida för att kunna tjäna pengar på reklam och sponsrade länkar.

Om din aktie har stigit med minst 400% bör du använda något som kallas för schablonmetoden. Mer om den och hur man deklarerar aktievinster i vanliga depåer kan du läsa i följande broschyr.
http://www.skatteverket.se/privat/sj...680007461.html

Noterat, hemsidan bör undvikas. Tack för länken förresten
Citera
2015-09-25, 21:58
Medlem
Citat:
Noterat, hemsidan bör undvikas. Tack för länken förresten

Men jag skulle rekommendera att du väljer en kapitalförsäkring eller ISK hos Avanza eller Nordnet så slipper du allt strul med att deklarera och du behöver inte betala särskilt mycket i skatt heller.
Om läget skulle bli annorlunda om några år så kan man alltid avsluta sin kapitalförsäkring/ISK och välja ett vanligt aktiekonto och betala 30% skatt om man tycker att det skulle vara förmånligare.
Men i dagsläget bör man välja kf/ISK.
Citera
2015-09-25, 22:16
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Men jag skulle rekommendera att du väljer en kapitalförsäkring eller ISK hos Avanza eller Nordnet så slipper du allt strul med att deklarera och du behöver inte betala särskilt mycket i skatt heller.
Om läget skulle bli annorlunda om några år så kan man alltid avsluta sin kapitalförsäkring/ISK och välja ett vanligt aktiekonto och betala 30% skatt om man tycker att det skulle vara förmånligare.
Men i dagsläget bör man välja kf/ISK.

Jag har redan ett ISK hos Avanza, dock så är jag intresserad av allt som har med aktier att göra och vill lära mig precis allting

Tack för lärdomen AktieStrindberg
Citera
2015-09-26, 22:28
Bannlyst
Jag har en fråga på hur man ska invänta en god entry för en framgångsaktie, eller om man ska vänta alls (buy and hold)? Om aktien går rätt uppåt, bör man vänta tills den sjunker igen(vilket den kanske inte gör)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in