2015-09-12, 16:39
Medlem
mrtowlies avatar
Två veckor nykter idag!! Efter en period av märkliga ångestattacker och allmän oro samt en mindre alkoholfri fest avklarad börjar mitt psyke stabiliseras och jag känner mig jävligt bra! Helt sjukt underbart att slippa vakna bakis på helgen. Vet knappt vad jag ska göra av all extra energi och tid jag nu har. Har börjat träna igen.

Kände ett fruktansvärt ölsug idag då det är lördag och sol o fint. Då hällde jag upp mig själv en iskall alkoholfri öl i ett pint-glas. Det botade det värsta ölsuget och gav mig dessutom en välkommen placebo-effekt, kände mig lite "skön" efter biran

Alkoholfri öl är en räddare i nöden.
Citera
2015-09-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Är väl generellt rätt normalt för en 22-åring att kröka varje helg. Däremot skadar det inte att ta en vit helg emellanåt.

Mängden spelar egentligen ingen roll utan om du upplever fysiska/sociala problem på grund av ditt drickande, då är det ett problem.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Har du bara tänkt att dricka lite, men ändå blir snorfull så kanske du ska ta en paus. Detsamma ifall det tenderar att hända saker när du är packad.

Själv träffade man en tjej som tyvärr hade lite alkoholproblem, sedan blev det fylla på helgen för mig och för att dämpa rastlöshet, och en helg till, och vips hade man pajat den relationen. Tillbaka till ruta 1. Ibland tror man att man ska kunna ta en normal fylla, men tydligen inte. Alltid händer det något. *suck*

Okej, är väl ingen fara då! Man får väl vara lite vaksam bara tråkigt med tjejen där..
Citera
2015-09-13, 19:57
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Två veckor nykter idag!! Efter en period av märkliga ångestattacker och allmän oro samt en mindre alkoholfri fest avklarad börjar mitt psyke stabiliseras och jag känner mig jävligt bra! Helt sjukt underbart att slippa vakna bakis på helgen. Vet knappt vad jag ska göra av all extra energi och tid jag nu har. Har börjat träna igen.

Kände ett fruktansvärt ölsug idag då det är lördag och sol o fint. Då hällde jag upp mig själv en iskall alkoholfri öl i ett pint-glas. Det botade det värsta ölsuget och gav mig dessutom en välkommen placebo-effekt, kände mig lite "skön" efter biran

Bra jobbat! Kämpa på och lycka till i framtiden.
Citera
2015-09-17, 09:15
Medlem
Laroque32s avatar
Bra kämpat 2 veckor utan alkohol är ju jätte bra. Träna gör jag också när jag får abstinens eller för mycket energi helt enkelt. Det jag däremot inte klarar av som du verkar göra är att dricka alkoholfri öl ... Det triggar igång mitt öl sug satt jag trillar dit igen garanterat. kan ju tillägga att jag nu varit nykter i 5 månader 2 veckor och 3 dagar idag

Fortsätt kämpa på

Citat:

Citera
2015-09-17, 09:34
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laroque32
Bra kämpat 2 veckor utan alkohol är ju jätte bra. Träna gör jag också när jag får abstinens eller för mycket energi helt enkelt. Det jag däremot inte klarar av som du verkar göra är att dricka alkoholfri öl ... Det triggar igång mitt öl sug satt jag trillar dit igen garanterat. kan ju tillägga att jag nu varit nykter i 5 månader 2 veckor och 3 dagar idag

Fortsätt kämpa på
5 månader, grattis! Bara fortsätta så.

Jag är drogfri nu sedan nästan 3 år. Har aldrig provat alkoholfritt och tänker inte göra det heller. Finns ingen anledning för mig, skulle bara bli besviken; inget händer liksom...

Visst var en öl gott, men för mig var effekten det viktiga.
Citera
2015-09-17, 09:53
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Fortsätt kämpa på

Tackar Och bra kämpat själv, snart ett halvår!!

Det där med alkoholfri öl är så klart väldigt individuellt. Jag kan helt klart förstå att det kan trigga igång ett sug hos vissa, men för mig dämpar det snarare suget. Det tillfredsställer min lust för smaken och känslan av öl och känner mig nöjd efteråt att jag slipper känna alkoholens onda effekter.

Tidigare "belönade" jag mig själv med en starköl efter minsta ansträngning och att ej dricka öl till en bra middag med kött och potatis är uteslutet. Samtliga dessa tillfällen ledde till att jag drack mig full på grund av den där jävla starkölen. Alkoholfri öl blir ett bra substitut där.

Däremot håller jag mig borta från 2.8 / 3.5. Där känner jag effekt och två 2.8: or är ju samma alkoholmängd som en starköl.
Senast redigerad av mrtowlie 2015-09-17 kl. 09:56.
Citera
2015-09-18, 07:23
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:

Citat:

Fortsätt kämpa på

Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
5 månader, grattis! Bara fortsätta så.

Jag är drogfri nu sedan nästan 3 år. Har aldrig provat alkoholfritt och tänker inte göra det heller. Finns ingen anledning för mig, skulle bara bli besviken; inget händer liksom...

Visst var en öl gott, men för mig var effekten det viktiga.

Gratulerar er alla! Riktigt gott att läsa era inlägg. Efter lite räknande kom jag fram till att jag själv varit nykter i 4 år, 8 månader och några dagar...

Tänk om jag för 5 år sedan hade vetat vart nykterheten skulle leda till och vart jag är i livet idag. Ett mirakel är de ord som närmast kommer till hands om jag ska vara ärlig.

Jag fick höra tidigt, redan i behandling, av en herre med ett sjuhelvetes bagage och nu över 10 år som nykter något som jag aldrig kommer kommer glömma och som var mitt uppvaknande;

"-Det här programmet handlar egentligen ingenting om att sluta supa och knarka, det ska få oss att börja leva!"

Jag började med att få ut drogerna ur kroppen och sedan arbetade jag hårt för att som han sa, börja leva. Det är det bästa jag har gjort i mitt liv.
Citera
2015-09-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Gratulerar er alla! Riktigt gott att läsa era inlägg. Efter lite räknande kom jag fram till att jag själv varit nykter i 4 år, 8 månader och några dagar...

Tänk om jag för 5 år sedan hade vetat vart nykterheten skulle leda till och vart jag är i livet idag. Ett mirakel är de ord som närmast kommer till hands om jag ska vara ärlig.

Jag fick höra tidigt, redan i behandling, av en herre med ett sjuhelvetes bagage och nu över 10 år som nykter något som jag aldrig kommer kommer glömma och som var mitt uppvaknande;

"-Det här programmet handlar egentligen ingenting om att sluta supa och knarka, det ska få oss att börja leva!"

Jag började med att få ut drogerna ur kroppen och sedan arbetade jag hårt för att som han sa, börja leva. Det är det bästa jag har gjort i mitt liv.

Precis så, att börja leva, det handlar faktiskt till slut om liv och död, om inte alkoholen tar livet av en så gör konsekvenserna det.
För mej har väldigt mycket handlat om att våga leva med känslor. Ångest, rädslor och känslor gjorde jag allt för att undvika och då hällde jag i mej lösningsmedel. Resultatet blev istället det motsatta.

Det är inte lätt att våga leva, att möta livet nyktert, men belöningarna är som Mopa säger rena mirakel.
Citera
2015-09-22, 05:27
Avslutad
Jag kan tycka att en stor bov i dramat är bristen på idéer att göra en helg. "Äh fan, tar mig en pinne, har ändå inget annat för mig." Sen sju pinnar senare så är man så seg och måste äta, sen sova. Trist blir det i längden.
Citera
2015-09-24, 14:01
Medlem
Fan, jag har etablerat en vana av att dricka en gång i veckan under sommaren. Och den vanan har visat sig vara svårare att bryta än vad jag trodde. Det blir oftast mer än jag räknat med och jag har blivit lob:ad en gång.
I går blev det för många öl på ett av Stockholms riktiga sunkhak.
Nu SKA jag dock sluta.
Citera
2015-09-26, 11:14
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Pratade igår med min bekant som för något halvår sedan trodde att han skulle kunna hantera att dricka några öl efter femton (15!) års nykterhet. Sedan dess har det varit en resa med fyllor, LOB:ar, blackouter, dödsångest, ambulansresor, piller, avgiftningar och självmordsförsök. Behöver jag nämna att han har förlorat jobbet?

Jag vill att han ska tillbaka i behandling men har varit väldigt försiktig med att föreslå det, jag vet att det sista en aktiv alkoholist vill höra är vad han ska göra. Han behöver komma till det själv där han inser vad han måste göra och verkligen vilja det.
Igår hörde han av sig via sms. Han satt på låst avdelning på psyk.
Jag är bara glad att han lever.

Låter det lockande? Tycker att du ska fortsätta din nykterhet om den får dig att må bra, och bättre kommer det att bli.
Det är ytterst, ytterst få om ens någon alkoholist som "lär" sig att dricka normalt igen. Det är bara att acceptera faktum.

Jag skriver igen som jag har skrivit åtskilliga gånger i denna tråd; Vissa tål alkohol och vissa gör det inte! Jag vet att jag inte gör det iallafall och därför tänker jag inte dricka eller använda någon annan drog heller idag. Jag väljer livet istället, alla gånger.

Bårhus eller dårhus. Nope...

Det var bland det bästa jag har läst här på FB, det inlägget ska jag läsa igen när det känns motigt. Den här tråden är grym!
Citera
2015-09-26, 12:53
Medlem
Någon annan som har upplevt smärta i ryggen, nära där njurarna tydligen sitter?

Bör tillägga att jag dricker 8-10 starköl om dagen och har gjort det ett bra tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in