Citat:
Ursprungligen postat av
bakisdelerium
Stort tack! Jävligt länge sen jag såg fram emot att gå till jobbet, har länge varit bara att fuska sig igenom dagen så man får åka hem och korka upp. Men idag var det grymt skönt, även om jag fortfarande lider av det jag utsatt kropp och knopp för. Ångesten känns av mindre nu, bara en sobril i morse och tror inte jag behöver mer idag.
Ett av de bästa tipsen jag snappat upp i tråden är hur man ska tänka framåt. När jag förut försökt lägga ner har jag alltid haft nån gräns i skallen, typ minst 1 månad och sen tar vi det därifrån. Jo tjena, första dagen efter månaden gått lurar jag mig själv att jag är värd en öl och sen vaknar man upp några dagar senare i bedrövligt skick och undrar vad som hände. Att som många här säger ta en dag i taget känns ju mycket vettigare för mig i det läge jag är nu.
Vill för övrigt tacka alla som bidragit till tråden, väldigt nyttigt att ta del av alla tips och peptalk och framför allt att man känner att man inte alls är ensam. Fyra dagar nu, törsten slår till ganska hårt några gånger per dag, bra med antabus… Har hittat en bra strategi för antabus också, jag tar det direkt på morgongen när jag är så jävla nöjd att jag inte är bakis. Skulle jag vänta till kvällen är risken större att jag lurar mig själv. Vet att nån annan egentligen borde se till att jag tar min antabus, funkar inte det den här gången får jag bita i det sura äpplet och snacka med nån på jobbet. När börjar suget klinga av enligt er som lyckats? Har varit nykter 5 veckor som mest de sista 5 åren och vet att den tiden inte räcker för mig...
Roligt att läsa, du har hittat en väg som kan funka för dig. Fortsätt så!
Vad gäller suget så kommer det nog för alltid finnas kvar, det är det som är så lömskt med alkohol. Då att det är lättillgängligt och alltid finns, lätt att falla för frestelsen då som du vet.
För mig har ju det akuta suget klingat av, men fortfarande efter nu nästan 3-år dyker den där tanken upp i medvetandet ibland.
Grejen för mig är nog att känslan av att jag faktiskt inte tål alkohol, den känslan är en magkänsla. Alltså typ en hungerkänsla som ju är fullständigt normalt om man är hungrig.
Svårt att förklara men jag bara VET att det inte funkar, så därför går det där lilla suget bort. Försvinner lika fort som det kommer.
Det tog lång tid för mig att uppnå denna känsla, många timmars terapi, svettig ångest och ja tårar. Tror också mycket på kunskap om beroende.
Du har börjat din väg och ta en dag i taget det kommer gå bra, fast vänta dig ingen enkel resa. Det jag kan säga är att resan är guld värd.