Fan, jag har inte sett Slow West än... måste göra det snart. Westerngenren verkar vara på väg in i en liten "boom" nu, vilket är skitkul.
Har du hört talas om Bone Tomahawk som ska komma i år? Jag är så jävla taggad på den! Kannibal-western med Kurt Russell. Får nästan stånd bara av tanken.
Jag har aldrig varit så förtjust i genren och har inte sett så mycket. Men med filmer som Slow West, Django Unchained och True Grit de senaste åren är det ju omöjligt att inte vara sugen på The Revenant, Bone Tomahawk och The Hateful Eight
Fan, jag har inte sett Slow West än... måste göra det snart. Westerngenren verkar vara på väg in i en liten "boom" nu, vilket är skitkul.
Har du hört talas om Bone Tomahawk som ska komma i år? Jag är så jävla taggad på den! Kannibal-western med Kurt Russell. Får nästan stånd bara av tanken.
Känner också att westerngenren håller på att komma tillbaka igen efter att ha varit "död" ett tag. Var väl senast 1992 med Unforgiven man såg western som något bra. Sedan dess har det liksom försvunnit och folk har inte riktigt sett så mycket. Men nu på sistone har det börjat ta sig an igen. Vill inte säga det är Tarantino med Django Unchained som gjorde det. Där var trots allt True Grit av Coen bröderna i 2010. Men det känns som de större bolagen efter den filmen har börjat satsa lite mer på western.
Vilket är svin roligt då det är en av mina favorit genre. Finns många fina att se fram emot och är sten taggad på The Revenant, mer så än Hateful Eight som jag också taggar till.
The Left Hand of God från 1955. När filmen börjar är Humphrey Bogart en katolsk präst på en missionsstation i Kina. Folket älskar honom, och Gene Tierney som vacker och dedikerad sjuksköterska... älskar honom också. På ett förbjudet sätt, eftersom han är katolsk präst och lever i celibat.
Ungefär mitt i filmen får man veta att:
...Bogarts karaktär inte alls är katolsk präst, utan en pilot, legosoldat och allmänt halvskum he-man, som snott prästutstyrseln från en avliden katolsk präst. Detta för att undkomma sin förre arbetsgivare, en hårdför kinesisk krigsherre. Vid den här punkten blev jag besviken, för jag ville att Bogart skulle vara en riktig katolsk präst. Det står ju en romantik ikring sådana, i filmernas och böckernas värld!
...men sedan på slutet blev det faktiskt riktigt fint ändå. "Bogart" räddar missionsstationen, och det verkar nästan som om han har Gud med sig... och som han även har haft det tidigare i sitt arbete som präst på missionsstationen. Kanske har han t.o.m uträttat mer, än en riktig, prästvigd man kunnat göra..?
Slutet när han red därifrån ensam, till allmän sorg och allmänna hyllningar, var också alldeles rätt. Om han och sjuksköterskan hade fått varandra nu när det var tillåtet, och hon hade lämnat sitt kall för att följa honom... så hade det varit för enkelt. Och för futtigt. En ofullbordad kärlek kan ha mera helighet i sig än en fullbordad!
Sammantaget en riktigt bra film, som berörde mig och nästan gav mig en helig knip-känsla i hjärtat!
Ger den 8/10.
Senast redigerad av Merwinna 2015-09-24 kl. 22:41.
En dokumentär om punkscenen i Los Angeles runt 1980. Konsertinspelningar med bland annat Alice Bag Band, Black Flag, Catholic Discipline, Circle Jerks, Fear, Germs och X. Till detta kommer en del backstagematerial.
Jag hade inte hört talas om något av dessa band tidigare men det är en ganska intressant dokumentär ändå. Det finns två uppföljare som jag förmodligen också kommer att se.
Betyget blir 7/10 eller en stark 3/5 på Filmtipset.
En dokumentär om punkscenen i Los Angeles runt 1980. Konsertinspelningar med bland annat Alice Bag Band, Black Flag, Catholic Discipline, Circle Jerks, Fear, Germs och X. Till detta kommer en del backstagematerial.
Jag hade inte hört talas om något av dessa band tidigare men det är en ganska intressant dokumentär ändå. Det finns två uppföljare som jag förmodligen också kommer att se.
Betyget blir 7/10 eller en stark 3/5 på Filmtipset.
Är det bara konsert- och backstagematerial eller är det talking heads också? Black Flag och Germs tillhör mina favoritband inom hcpunken så det låter rätt coolt. Också coolt att se film på Black Flag pre-Henry Rollins!
Nawal skriver ett testamente innan hon dör. Hennes sista vilja skickar ut hennes barn, tvillingarna Jeanne och Simon, på en resa till Mellanöstern för att hitta deras far och deras okända bror.
En gripande och mörk icke-linjär historia som långsamt utvecklas genom nutid och flashbacks. Den svenska titeln Nawals Hemlighet är väldigt passande för nog fan är det hemligheter vi snackar om. Slutet kommer som en spark i magen och nu behöver jag nästan ta en dusch för att bli av med de här känslorna. Men annars då? Top notch foto och regi. Bra skådespel av för mig helt okända skådespelare. Snyggt språkbruk med franska och arabiska. Musik av Radiohead.
Nawal skriver ett testamente innan hon dör. Hennes sista vilja skickar ut hennes barn, tvillingarna Jeanne och Simon, på en resa till Mellanöstern för att hitta deras far och deras okända bror.
En gripande och mörk icke-linjär historia som långsamt utvecklas genom nutid och flashbacks. Den svenska titeln Nawals Hemlighet är väldigt passande för nog fan är det hemligheter vi snackar om. Slutet kommer som en spark i magen och nu behöver jag nästan ta en dusch för att bli av med de här känslorna. Men annars då? Top notch foto och regi. Bra skådespel av för mig helt okända skådespelare. Snyggt språkbruk med franska och arabiska. Musik av Radiohead.
wedding ringer såg jag i kväll. Romantisk bröllops komedi.
Det var en okej film att slå ihjäl lite tid med. Trodde den skulle vara roligare. Men man älskade den inte utan tyckte att den var ganska onödig att se.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!