2015-09-18, 21:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittkorven
Kul att nån uppskattade den, var på jakt efter exakt en sån film som du beskriver o tänkte se denna för ett tag sen, men klarade inte av depardieu och tyckte filmen var sjukt seeeeg. Kanske ska ge den en ny chans ändå....

Ja, jag tror att du är fördomsfull just för att det är Depardieu. Han spelar ju den karaktär han ALLTID spelar: dumsnäll, lite klumpig... men absolut juste och ärlig, och stark och envis som en oxe när det behövs. Columbus kan mycket väl ha varit PRECIS så! Med tanke på allt han hade emot sig och allt han åstadkom!
Citera
2015-09-18, 21:57
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nej men verklighet och film är två skilda saker. Skådespeleri handlar om att gestalta känslor och då är det bättre att vara något övertydlig än tvärtom.

Håller inte alls med om ditt resonemang. Inte för fem öre. Tror inte det går att mötas här dock, så vi behöver nog inte utveckla det nämnvärt.
Citera
2015-09-18, 22:04
Medlem
Mississippi Burning

Den var bättre än vad jag trodde. En perfekt dramarulle. 4/5.
Citera
2015-09-18, 22:17
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
1492: Conquest of Paradise från 1992. Om Christopher Columbus' sägenomsusade resa till den Nya Världen. En mycket fin film! Det LÄT konstigt att Gérard Depardieu skulle spela Columbus - men han var yngre och smalare där, och faktiskt riktigt bra i rollen! Sigourney Weaver är också helt perfekt som den vackra och ståtliga Drottning Isabella. Det är intressant, lärorikt, uttömmande, spännande... med fina naturbilder från bl.a. havet och regnskogen, djup och vacker dialog, fina mänskliga insikter, minnesvärda scener (som t.ex. resandet av den första klockstapeln i San Salvador och ringandet i den första, medhavda, kyrkklockan). Rekommenderas verkligen! :-)

Ger den 9/10.

Låter som något för mig så jag drar hem den nu. Blir nog inte färdigladdad ikväll men förhoppningsvis kan jag se den imorgon istället. Ovanliga miljöer och fina naturbilder är bland det bästa jag vet i filmer.
Citera
2015-09-18, 22:35
Medlem
Slints avatar
Senaste var Inherent Vice av Paul Thomas Anderson med Joaquin Phoenix i rollen som en pårökt privatdeckare.

Jag brukar gilla PTAs filmer, vissa har varit riktiga mästerverk så som There Will Be Blood och Magnolia, så jag hade rätt höga förväntningar på denna.

Oj vad besviken jag blev. Upplägget lät väldigt lockande, Phoenix pårökt, 70-tal och privatdeckare.
Handlingen var riktigt spretig. Jag hade svårt att hänga med. Det var allt för många karaktärer och inga som man blev fäst vid. Tråkiga miljöer. Med tanke på att det utspelade sig i Los Angeles tycker jag man kunde haft mycket mer intressanta miljöer, men icke sa nicke.

Den var riktigt dålig. Jag blev nästan förbannad att man släppte skiten. Sen att den skulle vara humoristisk gick mig förbi. Jag skrattade inte en enda gång.

Filmen får 3/10.
Citera
2015-09-18, 22:42
Medlem
Citat:
Nej men verklighet och film är två skilda saker. Skådespeleri handlar om att gestalta känslor och då är det bättre att vara något övertydlig än tvärtom. Hanks behövde inte vara Gardell-fjollig menar jag, men där saknades en "homosexuell komponent" i hans spel överlag. Ibland kunde han förmedla vem Beckett var och ibland kändes det bara som Hanks spelar Hanks ungefär. Men som sagt detta kan ha göra med att många starka scener mellan honom och Banderas, som jag skrev om i omdömet, inte blev visade därav att den "homosexuella dimensionen" gick lite förlorad.

Vadå "homosexuell komponent"? Det här är fel tråd för att diskutera homosexualitet men det känns som att du går in med en föreställning om hur homosexuella ska vara. Sen förstår jag inte riktigt kritiken mot filmen och Hanks, varför skulle den bli bättre om han var "mer" homosexuell, eller om de hade haft med råa bögscener?
Citera
2015-09-18, 23:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123
Vadå "homosexuell komponent"? Det här är fel tråd för att diskutera homosexualitet men det känns som att du går in med en föreställning om hur homosexuella ska vara. Sen förstår jag inte riktigt kritiken mot filmen och Hanks, varför skulle den bli bättre om han var "mer" homosexuell, eller om de hade haft med råa bögscener?
Absolut inte, men du verkar också ha svårt att skilja på hur saker framställs i film kontra verklighet. Skådespeleri är något visuellt; vi vet inte vad som försiggår inuti Hanks huvud i filmen utan det måste visas för oss. Jag tyckte aldrig att Hanks porträtterade sin roll tillräckligt väl enkelt; han kunde här lika gärna varit en straight man som hade AIDS men eftersom hans sexuella läggning är viktigt för historien så påvisades det inte tillräckligt tydligt genom Hanks performance (men mer genom faktumet med att hans kärvänlighet mot Banderas). Och fortfarande är smaken som baken så du behöver inte tycka som jag.
Citera
2015-09-19, 01:06
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Captain America: The Winter Soldier (2014)

Några snygga scener är bland annat "biljakten" med Nick Fury och när Captain America springer igenom dörrar och väggar. Koreografin är för det mesta bra men är helt sönderklippt i fightingscenerna. Scarlett Johanssons karaktär är plågsam, fjortis-varning. Falcon och Nick Fury är dock sköna, hade hellre sett en film som handlat om nån av dem. Såå mycket tråkig exposition. Nu sitter styrelsen i nån skype-konferens och bara "blablablablabla S.H.I.E.L.D. blabla HYDRA blablabla 1970-talet bla". Filmen hade sina stunder och det var en del bra action. Men annars är den bara ointressant och förutsägbar.

2/5
Citera
2015-09-19, 07:20
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
1492: Conquest of Paradise från 1992. Om Christopher Columbus' sägenomsusade resa till den Nya Världen. En mycket fin film! Det LÄT konstigt att Gérard Depardieu skulle spela Columbus - men han var yngre och smalare där, och faktiskt riktigt bra i rollen! Sigourney Weaver är också helt perfekt som den vackra och ståtliga Drottning Isabella. Det är intressant, lärorikt, uttömmande, spännande... med fina naturbilder från bl.a. havet och regnskogen, djup och vacker dialog, fina mänskliga insikter, minnesvärda scener (som t.ex. resandet av den första klockstapeln i San Salvador och ringandet i den första, medhavda, kyrkklockan). Rekommenderas verkligen! :-)

Ger den 9/10.
Tycker att den är rätt seg men Vangelis soundtrack är bra.
Citera
2015-09-19, 08:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123

Fast om du tänker Anthony Perkins t.ex., så får man den där känslan av att han är homosexuell utan att det har antytts med ett ord. Det är bra skådespeleri. På samma sätt som om man har fått känslan av något annat, som senare kommer fram i en film eller en TV-serie, utan att det har nämnts med ord eller visats i handlingar. Att man säger högt: "jo jag kände på mig att han var döende/förälskad i X/pedofil/Y:s riktige far/hade afroamerikanskt blod/ var den som hade mördat Z/en falsk läkare som förfalskat sitt examensbevis/en nazistisk krigsförbrytare som lyckats hålla sig undan i alla år". Det är det som ÄR skådespeleri enligt mig.
Citera
2015-09-19, 08:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Absolut inte, men du verkar också ha svårt att skilja på hur saker framställs i film kontra verklighet. Skådespeleri är något visuellt; vi vet inte vad som försiggår inuti Hanks huvud i filmen utan det måste visas för oss. Jag tyckte aldrig att Hanks porträtterade sin roll tillräckligt väl enkelt; han kunde här lika gärna varit en straight man som hade AIDS men eftersom hans sexuella läggning är viktigt för historien så påvisades det inte tillräckligt tydligt genom Hanks performance (men mer genom faktumet med att hans kärvänlighet mot Banderas). Och fortfarande är smaken som baken så du behöver inte tycka som jag.

Jag förstår precis hur du menar i alla fall.
Senast redigerad av Merwinna 2015-09-19 kl. 08:16.
Citera
2015-09-19, 08:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Tycker att den är rätt seg men Vangelis soundtrack är bra.

Ja musiken glömde jag till och med att nämna! Den katolska kyrkokören när de tagit kristendomen till centralamerika - WOW! (Sedan kan man diskutera hur länge som helst om det var rätt eller fel, men just när jag såg filmen valde jag att hålla på latinarna! :-) )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in