Silence has no Wings (1966)
På dess mest basala plan kan man beskriva filmen som en visuell essä som försöker behandla vad det innebär att vara människa. Det är inte något speciellt i sig men det är sättet den gör det på som gör den både riktigt intressant och unik. Vi får följa en fjärilslarvs resa genom Japan men i fokus är människorna på de olika platser på vägen man väljer att dimpa ner. Det är en film som berör kärlek, lycka, krig och mycket mer och med ett foto+soundtrack som är fartfyllt, varierat och otroligt vackert och gör att jag har svårt att inte älska det jag ser. Det blandas rikligt mellan dokumentära inslag, drömsekvenser, montage, "vanliga" spelfilmssekvenser och till och med ett sångnummer kläms in så variation är väldigt stor och det håller ens intresse uppe. Musiken är också väldigt varierad där man både lyckas klämma in såväl swing som sorglig stråkmusik.
Lika mycket som temat är livet så sprudlar själva filmen av liv och skaparglädje. Trots dess ofta seriösa och ibland lite för melodramatiska antikrigsbudskap går det inte att lämna filmen med ett leende. Att den skådis som får mest tid i rutan är den fagra Mariko Kaga går inte heller att klaga på.
Jag behöver se den fler gånger för att ens försöka kunna bryta ner den ordentligt så det tänker jag inte försöka med. Det räcker att säga att det är en stilig, annorlunda och rik film som jag kan rekommendera till alla som tycker om lite mer okonventionellt filmskapande.
4/5