Citat:
Ursprungligen postat av
Napoleon.Snowball
Vafalls?
Detta, tillsammans med ökningen i OU efter propagandafestivalen, samt SD:s avlägsnande av SDU är månadens tre mest glädjande nyheter för den som hoppas att Sverige skall överleva i någorlunda fungerande skick.
Jag tror det vänder nu.
Jag får hoppas du har rätt, min vän. Här är en annan nyhet att glädjas åt:
Citat:
http://www.svd.se/tyskland-aterinfor-granskontroller/om/flyktingkrisen-i-europa
Tyskland lämnar tillfälligt (nåja, vi får väl se) Schengensamarbetet och återinför gränskontrollerna mot Österrike. Detta är stort. Själv ser jag det som en liten fjäder i hatten, eftersom jag flera gånger tidigare upprepat att den nuvarande flyktingströmmen kommer leda till att Schengensamarbetet faller ihop. Detta är inget annat än en seger för nationalismen och nationalkonservatismen i Europa.
Det har ett högt symbolvärde, i synnerhet om det görs permanent och om fler länder följer Tysklands exempel. Och varför skulle de inte det? Media rapporterade idag att de flesta som kommer till Sverige, egentligen vill vidare till våra grannländer, Norge och Finland. Sverige är fullt och nu vill man vidare. Men kommer det ses med blida ögon där? Man har all anledning i världen att införa passkontroll mot Sverige och nu när Tyskland tagit första steget och Ungern tar till betydligt hårdare metoder, varför skulle man inte kunna göra det?
Nu måste argumenten komma för att Sverige ska göra samma sak. Arpi och övriga måste bekänna färg. Liberal med tveksamhet inför mångkulturalismen i Sverige eller är man verkligt kulturkonservativa och borgerliga? Snart vet vi. Detta har ett stort värde inte bara i förändringen det kan ge i praktisk politik, mer illegala stoppas, asylskälen ifrågasätts och strömmarna hindras innan de når Sverige. Nu gör både Tyskland och Ungern mer för att minska flödet, det ger givetvis efterverkningar på hur många som kommer till Sverige.
Men framförallt utgör detta en slags propagandaförlust i mediakriget. De senaste veckorna har Angela Merkel och Tyskland lyfts fram som en förebild. "Titta, Sverige är inte ensamma i sin galenskap!, Angela Merkel, världens mäktigaste kvinna, ledare för EU:s största ekonomi, hon tycker precis som vi!". Hur ska man kunna göra den spinnen nu? Sverige kommer framstå som ensamma och extrema om man håller fast vid sin hållning. Även för den informationsfattiga hemmaopinionen. Nu är det antingen anpassning till en mer pragmatisk verklighet som gäller, eller etablerandet av en antifascistisk skyddsmur och go full Arnstad som återstår som alternativ.
Löfvens punktprogram som han fick med sig från mötet med Merkel pekar på att det är det först nämnda som är mest troligt, men det får väl framtiden utvisa. (no pun intended)
Symbolvärdet är som sagt stort, det består i att ett land har gemensamma yttre gränser men inga inre gränser. EU har organiserats som ett gemensamt land, men om de inre gränserna återinförs, då är det en tydlig tillbakagång till ett ökat självbestämmande och en nationell renässans! Och varför skulle det inte vara så? Det orimliga i att förment fria länder som Sverige, Tyskland, Danmark eller Finland inte ska kunna värna och skydda sina egna gränser är fullständigt befängd. Att ingen journalist på ett rimligt sätt belyst det under alla dessa år som Schengen varit aktiv, trots omfattande problem att hindra illegala och vapen vid gränsen, det visar bara på hur djupt EU-kommissionens tentakler har nästlat sig in i median i Europa.
Angående SD:s kopplingar till Svenskt näringsliv ser jag på det med försiktig optimism. Ökad acceptans är positivt men det är uppenbart vad syftet verkar vara. Mildra SD:s EU-kritik för att skydda frihandeln och få de att ändra sig angående en liberal arbetskraftsinvandring. Det är farliga saker och riskerar att splittra partiet om det verkligen blev en strid i dessa frågor, speciellt nu när SDU och SD verkar gå skilda vägar. Det sista vi behöver är ett SD som blir en del av etablissemanget och säljer sig billigt. Ännu en utav Bonniers och SN:s små tjänstegossar. Det vore illa.
Lite samma tendens har kunnat urskiljas i andra länder. Där Sannfinländarna, Danskt Folkeparti m.fl. har mildrat sin EU-kritik och retoriken kring mångkultur, för att bli mer accepterade. Kan i vissa fall vara nödvändigt för att nå inflytande men på sikt riskerar det att vattna ur hela programmet och så tvingas man börja om på nytt.