Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-04, 15:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Ska göra Cordon Bleu idag hade jag tänkt, med kyckling, har köpt 700 gram ungefär, fyra fileér, har sett några olika varianter där dom kör det i ugnen också, men det borde väl bli bra genomstekt bara i stekpannan?

Helt oprofessionellt svar: kyckling skulle jag göra en rulle av och laga färdigt i ugnen pga formen.

På nötkött tex lövbiff så skulle jag göra dom plattare (bara vika över) och steka dom färdiga i pannan precis som en schnitzel, dvs nästan fritera dom.

Varför det blir en rulle av kycklingen? varenda gång jag har käkat detta på restaurang så har den varit en rulle. Ingen aning om varför, men antar/gissar att kycklingen tenderar att bli torr annars.
Citera
2015-09-04, 16:28
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Helt oprofessionellt svar: kyckling skulle jag göra en rulle av och laga färdigt i ugnen pga formen.

På nötkött tex lövbiff så skulle jag göra dom plattare (bara vika över) och steka dom färdiga i pannan precis som en schnitzel, dvs nästan fritera dom.

Varför det blir en rulle av kycklingen? varenda gång jag har käkat detta på restaurang så har den varit en rulle. Ingen aning om varför, men antar/gissar att kycklingen tenderar att bli torr annars.
Okej, jag kanske ska göra en rulle då, men jag bör väl ändå ge den lite färg i pannan först innan den åker in i ugnen i ett par minuter?
Citera
2015-09-11, 08:01
Medlem
Brmcs avatar
Hur blir högrev om man kör det i ugnen på låg värme? Ska käka tacos med bruden och jag är personligen rätt trött på texas chili. Någon med erfarenheter? Har gjort både pulled beef och pork med goda resultat, men är inget fan av det heller. Köttet blir så strävt tycker jag.

Jag tänker iallafall såhär. Torr-rub runtom, fräsa som fan i gjutgjärn och sedan hiva in skiten i drygt 2-3 timmar á 100-125 grader. Eller kommer köttet bli torrt utan vätska? Tanken var sedan att vi skall tranchera köttbittarn i all sin enkelhet och sedan komponera ihop med allmänt göttiga grejer i små tortillas.
Citera
2015-09-11, 10:51
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Hur blir högrev om man kör det i ugnen på låg värme? Ska käka tacos med bruden och jag är personligen rätt trött på texas chili. Någon med erfarenheter? Har gjort både pulled beef och pork med goda resultat, men är inget fan av det heller. Köttet blir så strävt tycker jag.

Jag tänker iallafall såhär. Torr-rub runtom, fräsa som fan i gjutgjärn och sedan hiva in skiten i drygt 2-3 timmar á 100-125 grader. Eller kommer köttet bli torrt utan vätska? Tanken var sedan att vi skall tranchera köttbittarn i all sin enkelhet och sedan komponera ihop med allmänt göttiga grejer i små tortillas.
Funkade jättebra sist jag gjorde det. Se till att tillbehören är färdiga när steken är klar, även om man tar ut steken när den är perfekt så kan den gå från medium till well done på eftervärmen och det kanske man inte vill. Strunta i tortillas och kör hasselbackspotatis, kantarellsås eller grönpepparsås och lite vinbärsgele istället!
Citera
2015-09-11, 10:58
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Okej, jag kanske ska göra en rulle då, men jag bör väl ändå ge den lite färg i pannan först innan den åker in i ugnen i ett par minuter?
Det är framförallt om man friterar den som man behöver banka ut filén så den blir riktigt tunn och göra en rulle av den så att köttet hinner bli klart innan paneringen blir bränd, men det skadar inte att göra det även om man kör ugnsvarianten. Fast kör man i ugn så går det ju att skydda ytskiktet med staniol om man behöver köra lite längre.

Du behöver INTE köra den i pannan först om du bankar ut den.

Bra recept:
http://www.kusinamasterrecipes.com/chicken-cordon-bleu/

Vilket påminner mig om när jag käkade det utomlands och fick en halv tandpetare i munnen. Kocken hade säkrat upp rullen med tandpetare och sen djupfriterat den och låtit tandpetarna sitta kvar utan att man såg dom (sjunkit in i rullen). Fick fråga servitören hur många tandpetare det fanns begravda och han frågade kocken som sa att jag nog kunde hitta en och en halv tandpetare till. Det här var en "finare" restaurang och där hade jag nog förväntat mig att man plockar bort bindsnören och tandpetare innan servering...
Citera
2015-09-11, 11:31
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Funkade jättebra sist jag gjorde det. Se till att tillbehören är färdiga när steken är klar, även om man tar ut steken när den är perfekt så kan den gå från medium till well done på eftervärmen och det kanske man inte vill. Strunta i tortillas och kör hasselbackspotatis, kantarellsås eller grönpepparsås och lite vinbärsgele istället!

Bruden har satt ner foten när det kommer till vad det blir för mat idag, så det blir tacos. Har rätt lite att säga till om idag, haha.

Borde jag marinera köttet innan för att förhindra att det blir segt? Tänker typ i chimmichurri eller dylikt. Tänker att högrev kan vara lite trixigt ibland då det lätt blir segt om det tillagas för kort tid.

Är det till ens fördel eller nackdel att tina kött i vatten? Har en rätt rejäl bit högrev som flickvännen "tinat" i kylen. Vi ska laga mat om drygt 3-4 timmar och köttbiten är fortfarande rätt genomfryst.
Senast redigerad av Brmc 2015-09-11 kl. 11:50.
Citera
2015-09-11, 14:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Bruden har satt ner foten när det kommer till vad det blir för mat idag, så det blir tacos. Har rätt lite att säga till om idag, haha.

Borde jag marinera köttet innan för att förhindra att det blir segt? Tänker typ i chimmichurri eller dylikt. Tänker att högrev kan vara lite trixigt ibland då det lätt blir segt om det tillagas för kort tid.

Är det till ens fördel eller nackdel att tina kött i vatten? Har en rätt rejäl bit högrev som flickvännen "tinat" i kylen. Vi ska laga mat om drygt 3-4 timmar och köttbiten är fortfarande rätt genomfryst.
Har du en bra micro, så kan man köra en del av tinning där.
Dock så kan man inte gå för full tinning, då även bra micros kan göra kanterna vita till slut.
Men köttet i en påse och vatten funkar också, dock får man byta rätt ofta i början.
Citera
2015-09-11, 16:02
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har du en bra micro, så kan man köra en del av tinning där.
Dock så kan man inte gå för full tinning, då även bra micros kan göra kanterna vita till slut.
Men köttet i en påse och vatten funkar också, dock får man byta rätt ofta i början.

Nix, ingen micro. Körde en 5-timmarsmarinad och brynte den precis runtom, varpå den även kördes in i ugnen á 100 grader. Putsade den dock inte. Borde jag det? Tänkte att det gav lite extra göttigt till bryningen.
Citera
2015-09-11, 16:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nix, ingen micro. Körde en 5-timmarsmarinad och brynte den precis runtom, varpå den även kördes in i ugnen á 100 grader. Putsade den dock inte. Borde jag det? Tänkte att det gav lite extra göttigt till bryningen.
Antog det var försent för micron, men funkar rätt bra om man bara har lite bråttom.
Jag brukar på ett eller annat sätt spara fettet, för sen koka ur det goda och tillsätta till grytan/köttet.
Då det fettet har underbar smak, sen om man ser någon otrevlig sena.
Så plockar jag den omgående, även sladderfettet som sitter med silverhinnorona.

Lustigt nog så har jag aldrig kört just högrev i ugnen på detta sätt.
Kanske dax och köra en sådan tacos snart.
Du krydda med vad?
Tacosmaker?(spiskummin,paprika, vitlök, oregano....)
Citera
2015-09-12, 19:41
Medlem
flashgrenades avatar
När man lagar olika sorters grytor, hur genomstekt bör då köttet/kycklingen vara innan man häller på grytbasen?
Citera
2015-09-12, 20:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
När man lagar olika sorters grytor, hur genomstekt bör då köttet/kycklingen vara innan man häller på grytbasen?
Den skall ha fått en fin stekyta, det är det viktigaste.
Det ger ju smak sedan till grytan.
Hur genomstekt köttet är sedan spelar ingen roll.
Köttet blir färdigt i vilket fall som helst när du sjuder det med grönsakerna.
Citera
2015-09-12, 22:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
När du ställer frågan så.
Så låter det som om du steker köttet, för sen häller över en sås du gjort/köpt.
Och sen inte kokar/sjuder mer.

Om det är så, är det tunna skivor.
Så brukar det vara klart redan efter du brynt köttet.
Är det lite tjockare, så bör du nog vänta en stund.
Allt beroende på hur tjocka bitar du har, så det får tid att nå en temperatur där man inte behöver oroa sig över bakterier och virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in