Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-13, 13:18
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Ok, där ser man! Har hört att det är pga att man ursaltar kroppen när vattnet intas för fort som man kan dö.
Ja, det är en rubbning i salt- och vätskebalansen som kan ge alla möjliga symptom. Har man tex lite nedsatt njurfunktion, så krävs det inte mycket innan man drabbas av hjärtsvikt och i förlängningen lungödem. Annars är den stora faran att det bildas ödem i hjärnan. Brukar börja med huvudvärk, yrsel, synrubbningar för att snabbt kunna övergått i kramper och sänkt medvetandegrad/medvetslöshet och i förlängningen andningsstopp och irreversibla hjärnskador.
Citera
2014-09-13, 13:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, det behöver inte alls drickas fort för att vara farligt.
Det är faktiskt dygnsmängden som spelar roll.
Jag har sett en mycket allvarlig vattenförgiftning hos en ung tjej som för övrigt var helt frisk med normal njurfunktion och friskt hjärta. Hon hade druckit ca 6 liter vatten om dagen i en dryg vecka för hon trodde att det skulle få henne att gå ner i vikt. Mer än så behövs inte om man har otur.

På sommaren om man svettas mycket så kan det räcka med ett "normalt" vattenintag för att få symptom pga förlorade salter.
Citera
2014-09-13, 15:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
På sommaren om man svettas mycket så kan det räcka med ett "normalt" vattenintag för att få symptom pga förlorade salter.
Det stämmer. Man kan drabbas av en elektrolytrubbing som är ganska enkelt avhjälpt om man är i övrigt frisk, genom att inta mer salt. Antingen i form av salttabletter, eller genom att salta rejält på maten, eller dricka lite sportdryck.
Citera
2014-09-15, 08:07
Medlem
Ratis avatar
Blir inte klok på det här med glödkakor. Har gjort det en gång tidigare och resultat blir sådär. Har en deg på jäsning just nu och resultatet verkar inte bli bättre idag. Problemet är att degen blir alldeles för lös. Ska det vara en lös deg eller gör jag någonting fel?
Följer detta receptet idag: http://www.kronjast.se/recept/glodkakor
12 dl vetemjöl men det räcker ingen vart. Har i närmare 20 dl och degen är fortfarande så lös att den rinner i bunken. Börjar få dåligt tålamod med mitt brödbakande.
Detta med bakning är hopplöst för mig. Tacka vet jag matlagning.
Citera
2014-09-15, 09:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Blir inte klok på det här med glödkakor. Har gjort det en gång tidigare och resultat blir sådär. Har en deg på jäsning just nu och resultatet verkar inte bli bättre idag. Problemet är att degen blir alldeles för lös. Ska det vara en lös deg eller gör jag någonting fel?
12 dl vetemjöl men det räcker ingen vart. Har i närmare 20 dl och degen är fortfarande så lös att den rinner i bunken. Börjar få dåligt tålamod med mitt brödbakande.
Recepten är bra men skall inte följa slaviskt när något inte funkar. Degen skall vara förhållandevis fast! Tiden i pannan kort!

Kör du för länge och på för låga grader så börjar kakan de facto koka och torka ut. Målet är snabb gräddning på hög värme som syftar till att behålla så mycket fukt som möjligt i kakan.

Ett annat misstag är att låta kakan ligga framme efter gräddningen så den lufttorkar. Kör i stället in den i plastpåse så fort den svalnat något och därefter förvara i frys (eller ät direkt)!

~Paul~
Citera
2014-09-15, 10:01
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Recepten är bra men skall inte följa slaviskt när något inte funkar. Degen skall vara förhållandevis fast! Tiden i pannan kort!

Kör du för länge och på för låga grader så börjar kakan de facto koka och torka ut. Målet är snabb gräddning på hög värme som syftar till att behålla så mycket fukt som möjligt i kakan.

Ett annat misstag är att låta kakan ligga framme efter gräddningen så den lufttorkar. Kör i stället in den i plastpåse så fort den svalnat något och därefter förvara i frys (eller ät direkt)!

~Paul~

En annan sak är väl att mjöl ska vägas och inte mätas. 12 dl kan vara väldigt olika beroende på om man skakar måttet lite för mycket.
Men men bakning verkar vara lättare i teorin än i praktiken. Ibland lyckas man, ofta inte.
Citera
2014-09-15, 10:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

13dl mjöl till 9dl vätska (7+1+1) låter vädigt lite, det är ung vad jag brukar ha till ~6dl vätska (5+1).

Grovt räknat så brukar det gå 2-2,5ggr så mycket mjöl som vätska, så 20-25dl är inte otroligt för det där receptet.
Citera
2014-09-15, 13:24
Medlem
Bylines avatar
Morsans recept...
Funkar varje gång.

1 l rödmjölk (kan blandas upp med filbunke vid tillgång)
100 g smör
½ paket jäst
1 dl socker
4 msk. sirap
1 tsk. hjorthornsalt
1 tsk salt
4 dl rågsikt
4 dl grahams
14 dl vete

Låd degen jäsa i minst en halv timma gärna lite mer. (Kan kalljäsa i kylskåp under natten.)
Kavla tunt, nagga väl och stek på låg värme i gjutjärnspanna ca 2 minuter per sida.

Edit: Och ett av knepen till goda, sega glödhoppor är att knåda, knåda, och så knåda lite till.
Senast redigerad av Byline 2014-09-15 kl. 13:35.
Citera
2014-09-15, 15:54
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Har ni några goda recept med stekt pasta och kyckling? Känner att jag har lite dålig fantasi för tillfället.
Citera
2014-09-15, 16:13
Medlem
Vad är bra proportioner när man gör spaghetti köttfärs? Räcker 500g spaghetti, 600g köttfärs, 600g konserverade tomater, 1.5dl vatten, 3msk tomatpure, 2 gula lökar och 2 vitlöksklyftor? Blir det bra eller skulle ni gjort annorlunda? Ville göra på 1kg spaghetti men blir lite väl mycket köttfärs som ska inhandlas då.
Citera
2014-09-15, 16:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Vad är bra proportioner när man gör spaghetti köttfärs? Räcker 500g spaghetti, 600g köttfärs, 600g konserverade tomater, 1.5dl vatten, 3msk tomatpure, 2 gula lökar och 2 vitlöksklyftor? Blir det bra eller skulle ni gjort annorlunda? Ville göra på 1kg spaghetti men blir lite väl mycket köttfärs som ska inhandlas då.
Räkna typ 100g köttfärs till 100g okokt pasta.
Blandar du ut såsen med mer grönsaker kan du givetvis öka mängden pasta.
Citera
2014-09-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Räkna typ 100g köttfärs till 100g okokt pasta.
Blandar du ut såsen med mer grönsaker kan du givetvis öka mängden pasta.

Okok tack, det var inga andra ingredienser som behövs förutom de jag skrev eller? Kanske salt och peppar förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in