Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-19, 23:00
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Det är en hel biff, ca 1,2kg.
Anledningen är att jag ska ha den under natten (är efter midnatt där jag bor).
Skulle du förslå en högre temperatur än 75grader?
Jag tycker lågtempad biff lätt får en leversmak. Lågtempererandet 'gick för långt' redan för 10-15 år sedan när alla höll på. Men testa och se.
Citera
2015-08-21, 12:50
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Impulsköpte lammfärs igår så tänkte försöka mig på att göra biffar med fetaost i, någon som sitter på något bra recept eller tips? Rosmarin eller timjan?
Citera
2015-08-21, 17:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Impulsköpte lammfärs igår så tänkte försöka mig på att göra biffar med fetaost i, någon som sitter på något bra recept eller tips? Rosmarin eller timjan?

Inte gjort det med fetaost, eller malt kött heller. Men jag tycker timjan och vitlök fungerar så bra med lamm/får. Vi styckar ner får/lamm och jag har inte nån kvarn så jag får gå på lite andra lösningar när finbitarna är uppätna. Bogen eller ryggen blir fårikål om jag inte hittar på nåt annat tokigt.

Men kanske skulle fixa en kvarn och testa, med timjan och vitlök. Men i modesta doser, det skall smaka får/lamm åxå. Kör en liten sats och gör ett stekprov, en köttbulle som du plattar ut lite och sen steker. Då känner du själv om det var vettigt. Kanske åxå vilken sås som skulle passa till. Svamptider nu så ... man kan hitta mycket gratis åxå.
Citera
2015-08-21, 20:10
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Som Christery säger är timjan och vitlök en höjdare. Vill du ha fetaost kan du köra en kräm med turkisk yoghurt och feta till, det blir riktigt gott.

Lite rostade potatisar till det så är man hemma sedan. Fänkål är också ett bra tillbehör.
Citera
2015-09-03, 18:07
Medlem
Köpte "grillrevben"(färdigmarinerade) , typ 1.5kg på 4(?) ribs, dvs väldigt mkt kött på varje.

Dock högst osäker på hur jag ska tillaga. Grill är uteslutet,ingen tillgång.

Bara rätt in i ugnen och sen servera med någon god sås (bea..?) och typ någon form av potatis.

VAd säger ni? Har lite kreativitetstorka
Citera
2015-09-03, 18:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Köpte "grillrevben"(färdigmarinerade) , typ 1.5kg på 4(?) ribs, dvs väldigt mkt kött på varje.

Bara rätt in i ugnen och sen servera med någon god sås (bea..?) och typ någon form av potatis.

Har du inte grillelement i ugnen? Det ger lite mer färg än bara "ugnsvärme".

När de nästan är klara drar du på rejält med termostaten och grillar nära elementen med luckan öppen.
Citera
2015-09-03, 20:09
Medlem
christerys avatar
Citat:

Metodiken från denna skulle kunna funka, men grillelementet om fettkappan sitter kvar skulle jag köra lite (dock utan ugnsluckan öppen) i slutet http://www.ica.se/recept/kryddiga-sesamspjall-718356/

Potatisklyftor och rotfrukter kan du ju köra samtidigt i ugnen, och som "sås" kanske en coleslaw skulle vara kul. Du nämner inte hur dom är marinerade så det är lite lurigt.

Kanske synd att förkoka dom när dom redan är marinerade, men det hade varit ett alternativ när dom är så tojcka. Sen avsluta i ugn, men tja... nog skulle jag överväga den lösningen åxå.
Citera
2015-09-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har du inte grillelement i ugnen? Det ger lite mer färg än bara "ugnsvärme".

När de nästan är klara drar du på rejält med termostaten och grillar nära elementen med luckan öppen.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Metodiken från denna skulle kunna funka, men grillelementet om fettkappan sitter kvar skulle jag köra lite (dock utan ugnsluckan öppen) i slutet http://www.ica.se/recept/kryddiga-sesamspjall-718356/

Potatisklyftor och rotfrukter kan du ju köra samtidigt i ugnen, och som "sås" kanske en coleslaw skulle vara kul. Du nämner inte hur dom är marinerade så det är lite lurigt.

Kanske synd att förkoka dom när dom redan är marinerade, men det hade varit ett alternativ när dom är så tojcka. Sen avsluta i ugn, men tja... nog skulle jag överväga den lösningen åxå.
Lite kluven, satte på ugnen på 225grader nu och satte timern på 40min :P Vänder väl efter ett tag o ser vad som händer. Blev sen måltid så får bli vad det blir hehe.
Citera
2015-09-03, 23:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Lite kluven, satte på ugnen på 225grader nu och satte timern på 40min :P Vänder väl efter ett tag o ser vad som händer. Blev sen måltid så får bli vad det blir hehe.
Du måste återkomma med resultatet.
Citera
2015-09-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Du måste återkomma med resultatet.
Skitgött! Satte timern på 40min, sen vände jag på dom, väntade lite till och råkade tyvärr vänta någon minut för länge, blev lite småsvart på vissa ställen, men det är inte mig emot, jag gillar smaken av GRILLAT

Smakade utsökt! Mangoraja sås på det och massa goa grönsaker, mums mums!
Citera
2015-09-04, 00:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
Skitgött! Satte timern på 40min, sen vände jag på dom, väntade lite till och råkade tyvärr vänta någon minut för länge, blev lite småsvart på vissa ställen, men det är inte mig emot, jag gillar smaken av GRILLAT

Smakade utsökt! Mangoraja sås på det och massa goa grönsaker, mums mums!

Grattis, då vet vi andra hur man gör nudå. Och lite brännt är inte alls fel det hör nästan till.
Jag var lite orolig på 225°C men funkar det så funkar det.
Senast redigerad av christery 2015-09-04 kl. 00:36.
Citera
2015-09-04, 12:46
Medlem
m4tt145s avatar
Ska göra Cordon Bleu idag hade jag tänkt, med kyckling, har köpt 700 gram ungefär, fyra fileér, har sett några olika varianter där dom kör det i ugnen också, men det borde väl bli bra genomstekt bara i stekpannan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in