Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-13, 13:17
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Antog det var försent för micron, men funkar rätt bra om man bara har lite bråttom.
Jag brukar på ett eller annat sätt spara fettet, för sen koka ur det goda och tillsätta till grytan/köttet.
Då det fettet har underbar smak, sen om man ser någon otrevlig sena.
Så plockar jag den omgående, även sladderfettet som sitter med silverhinnorona.

Lustigt nog så har jag aldrig kört just högrev i ugnen på detta sätt.
Kanske dax och köra en sådan tacos snart.
Du krydda med vad?
Tacosmaker?(spiskummin,paprika, vitlök, oregano....)

Har dessvärre ingen micro. Tillagningen dock, den fungerade faktiskt bättre än väntat! Gjorde misstaget att höja fårn 100 till 125 dock, så det blev lite mindre rosa än jag väntat mig. Skulle ge det en 2-3 timmar på 100 så hade det varit perfekt.

Jag marinerade det i chimichurri i drygt 3-4 timmar, vilket dessvärre var alldeles för lite. Köttet tog inte alls så mycket smak som jag hade velat.
Citera
2015-09-13, 18:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Har dessvärre ingen micro. Tillagningen dock, den fungerade faktiskt bättre än väntat! Gjorde misstaget att höja fårn 100 till 125 dock, så det blev lite mindre rosa än jag väntat mig. Skulle ge det en 2-3 timmar på 100 så hade det varit perfekt.

Jag marinerade det i chimichurri i drygt 3-4 timmar, vilket dessvärre var alldeles för lite. Köttet tog inte alls så mycket smak som jag hade velat.
Behöver nog ligga upp mot ett dygn om den skall ta någon smak av det.
Funkar bättre som glaze eller sås imho.
Citera
2015-09-13, 23:36
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc

När man gör stek på det här viset så blir det ju mest stekytan som får "smak" resten blir ju rent köttsmak och där avgör ju köttkvalité, köttsort och slutlig innertemperatur mycket. Just därför brukar jag alltid göra stek ihop med just goa feta såser och smakfulla tillbehör. Och för mig är det viktigt att det inte går över från rosa till nästa steg för då riskerar köttsmaken att förminskas och det blir lite torrt dessutom.

Kanske om man låter den marineras i ett dygn att det får mer smak, eller späckar köttet, men det brukar inte jag orka utan det blir mer tillbehören som får stå för de djupare smakerna och så får köttet tala för sig så att säga..
Citera
2015-09-14, 01:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag tror inte, jag gör väl för fan min mat som jag föredrar den?
När jag gör stek av högrev så föredrar jag (och väldigt många med mig) att den är lätt rosa, kör den på 100grader till innertemp på 63-65 grader.

Gå och dra något gammalt över dig och återkom när du fått lite hyfs!
Kött behöver inte bli torrt och seg, för det gått över från rosa till brun/grått.
Det kan vara helt okey lite upp i tempen, efter det rosa har försvunnit.
Sen givetvis när man håller sig en tydligare rosa eller kanske tom mer färg.
Så blir det bra mycket saftigare och godare i mitt tycke.

När det kommer till högrev, ska jag sen inte heller säga så är det.
Då jag har faktiskt aldrig tillagat högrev på det viset.
Men se om jag får ur tummen i en snar framtid.

Sen skulle man kunna köra rub, bryna.
Och sen i ugnen , med lite vatten vid sidorna.
Så brukar det alltid ge sig ifrån lite vätska också.
Sen när man skär upp köttet, så kan man drizzla över denna sky på köttet.
Det brukar göra underverk för smaken på köttet.
Och kanske lite flingsalt på skivorna.

(ert lilla skuff, har jag inte svarat på i mitt inlägg)
Citera
2015-09-14, 01:49
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Kött behöver inte bli torrt och seg, för det gått över från rosa till brun/grått.
Nej, absolut inte. Nu gör jag hellre kalops eller chiligryta av högrev men det händer att jag bryner av den och låter den gå över dagen i ugnen på 75 graders värme i 6-8 timmar eller 125 grader i ca 3 timmar, beroende på hur mycket tid jag har, för att sen skära upp och servera till svampsås och hasselbackare och då föredrar jag att den är i det rosa stadiet precis innan det går över till nästa stekläge. Men det är ju en smaksak.

Citat:
När det kommer till högrev, ska jag sen inte heller säga så är det.
Då jag har faktiskt aldrig tillagat högrev på det viset.
Men se om jag får ur tummen i en snar framtid.
Kan bli fantastiskt gott, speciellt om det får gå länge på låg värme.

Citat:
Sen skulle man kunna köra rub, bryna.
Och sen i ugnen , med lite vatten vid sidorna.
Så brukar det alltid ge sig ifrån lite vätska också.
Sen när man skär upp köttet, så kan man drizzla över denna sky på köttet.
Det brukar göra underverk för smaken på köttet.
Och kanske lite flingsalt på skivorna.
Jag brukar slänga med lite delad lök och rotfrukter runtom steken och stänka över en halv deciliter vatten och kanske en halv deciliter öl som får ligga och puttra i formen, ihop med köttsafterna så blir det en perfekt grund för en god sås. (Inte för mycket steken ska ju inte kokas i vätskan utan bara så det täcker yttersta botten av steken)

Citat:
(ert lilla skuff, har jag inte svarat på i mitt inlägg)
Nä, h*n är på min ignore nu så det blir inte något mer "skuff".
Citera
2015-09-14, 12:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nej, absolut inte. Nu gör jag hellre kalops eller chiligryta av högrev men det händer att jag bryner av den och låter den gå över dagen i ugnen på 75 graders värme i 6-8 timmar eller 125 grader i ca 3 timmar, beroende på hur mycket tid jag har, för att sen skära upp och servera till svampsås och hasselbackare och då föredrar jag att den är i det rosa stadiet precis innan det går över till nästa stekläge. Men det är ju en smaksak.

Kan bli fantastiskt gott, speciellt om det får gå länge på låg värme.

Jag brukar slänga med lite delad lök och rotfrukter runtom steken och stänka över en halv deciliter vatten och kanske en halv deciliter öl som får ligga och puttra i formen, ihop med köttsafterna så blir det en perfekt grund för en god sås. (Inte för mycket steken ska ju inte kokas i vätskan utan bara så det täcker yttersta botten av steken)

Nä, h*n är på min ignore nu så det blir inte något mer "skuff".
Brukar göra det med, bara att jag inte skrev detta.
Gärna vitlök också, då jag älskar vitlök.
Vätskan jag använder, är bara så mycket att man kan blöta ner köttet med denna sky, när man skärt upp köttet.
Sen om det ska bli sås på skyn, så tar jag mer vätska så klart.
Citera
2015-09-14, 12:45
Medlem
Går det bra att frysa in rotmos?
Citera
2015-09-14, 12:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du har med andra ord aldrig gjort en stek......
Aldrig funderat över detta, när är det stek och när är det inte stek?
För mig är stek, när man haft det i ugnen eller kokat en större köttbit och brynt det lite före.
Och sen gör sås på spadet/skyn.
Citera
2015-09-14, 13:01
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Går det bra att frysa in rotmos?

Det går, men inget jag rekommenderar. Den blir grynig och ganska tråkig i frysen. Potatisprodukter i huvud taget blir sämre i frysen.
Citera
2015-09-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det går, men inget jag rekommenderar. Den blir grynig och ganska tråkig i frysen. Potatisprodukter i huvud taget blir sämre i frysen.
Misstänkte det. Men hur förvarar man enklast rotmos under längre perioder?
Citera
2015-09-14, 14:39
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Aldrig funderat över detta, när är det stek och när är det inte stek?
För mig är stek, när man haft det i ugnen eller kokat en större köttbit och brynt det lite före.
Och sen gör sås på spadet/skyn.
(Trollet har ingen koll på stekar utan verkar ju bara vara här för att dampa loss om SD.)

En stek är väl rent krasst en köttbit man skurit ut tvärs med fibrerna. Det vi pratar om är ugnsstek och är en köttbit som är ugnsbakad. Ofta brynt innan ugnsbakningen. Konstigare än så är det inte. En ugnsstek kan göras på massor av sätt, lågtemp/långtid, späckad, rubbad, marinerad osv. Beroende på vilken smak/konsistens och ändamål med steken är.
Citera
2015-09-14, 16:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
(Trollet har ingen koll på stekar utan verkar ju bara vara här för att dampa loss om SD.)

En stek är väl rent krasst en köttbit man skurit ut tvärs med fibrerna. Det vi pratar om är ugnsstek och är en köttbit som är ugnsbakad. Ofta brynt innan ugnsbakningen. Konstigare än så är det inte. En ugnsstek kan göras på massor av sätt, lågtemp/långtid, späckad, rubbad, marinerad osv. Beroende på vilken smak/konsistens och ändamål med steken är.
Personligen är det sällan jag säger stek.
Saken är att jag aldrig funderat över detta innan, utan det är mest den klassiska söndassteken som fått bli kallad stek.
Resten har fått bli kallad i vad det är för kött, eller om just den typen man gör har ett eget namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in