2015-02-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Nej, mördaren sprang upp till kollegan Carl Gustaf Östlings lägenhet på David Bagares gata.

Anti Avsan? Såg honom på Drottninggatan förra året han har en väldigt obehaglig blick.
Citera
2015-02-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Läs detta så kanske kan det klarna lite för dig.
http://www.olandsbladet.se/article/krusell-skriver-om-palmemordet/

Ha, ha, ha! Du är humoristisk!
Citera
2015-02-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-12-09
Anti Avsan? Såg honom på Drottninggatan förra året han har en väldigt obehaglig blick.

Var det en sådan där ljus blick, som Lisbet Palme beskrev att mördaren hade?
Citera
2015-03-01, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
OK, då är jag med.
Intressant uppgift du tar upp faktiskt, det visar att CP visst hade lite erfarenhet av skjutvapen. Men även om han nu inte hade haft det så förstår jag inte resonemanget att det på nåt sätt skulle utesluta honom som Palmemördare.

Jag menar att allting har en första gång. CP hade aldrig mördat med bajonett tidigare före första mordet. CP hade aldrig slagit ihjäl någon med stekpanna före det att han sannolikt slog ihjäl sin far med en stekpanna. Och CP hade aldrig skjutit ihjäl någon med revolver före det att han sköt ihjäl Palme med en Smith&Wesson.

Du håller upp den politiskt korrekta åsikten att CP är den enda tänkbara mördaren. Palmeutredarna måste känna sig stolta.
Citera
2015-03-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
Du håller upp den politiskt korrekta åsikten att CP är den enda tänkbara mördaren. Palmeutredarna måste känna sig stolta.
Politiskt korrekt att anse att en pundande, marginaliserad, kriminell loser tackade hunden Palme för daltandet med hans tidigare brottslighet och för alla bidrag med en kula i ryggen? Nja.

Politiskt korrekt är väl att anse att en sammansvärjning organiserad av CIA med Bush i bakgrunden, finansierad av vita rasistiska sydafrikaner, utförd av en ultranationalistisk serb med hjälp av israeliska Mossad och med svenska medelålders heterosexuella Säpomän på plats talandes i walkie-talkie, låg allihop bakom mordet
Glömde nämna att Chiles militär med högerdiktatorn Pinochet i spetsen hade säkert ett finger med i spelet också
Senast redigerad av Barack.Obola 2015-03-01 kl. 18:19.
Citera
2015-04-15, 01:13
Medlem
HD´s avslag av resningsansökan mot CP.

https://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD998321.htm
Citera
2015-04-27, 22:13
Medlem
jugbandbluess avatar
någon som vet vilka poliserna är, som ingick i skytteklubben respektive gamla stan-mötena?

de beskrivs i lars borgnäs bok som "H" och "Ö" tror jag, men jag kan missta mig. någon av dom är finskättad.
Citera
2015-05-28, 16:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Inget väsentligt av det sades om GM av GW Persson gör att man behöver anta en annan sådan än Christer Pettersson. Även hans tre regler för polisarbete är fullt förenligt med ett sådant scenario där Pettersson skjuter Palme.

Vad som främst talade mot Pettersson i Veckans brotts rekonstruktion är att GW som många andra är övertygade om att skyttens MO talar för att han var en van skytt. Det må så vara, men det har jag alltid uppfattat som ett svagt skäl. Även en ovan skytt skulle på kort håll kunna träffa Palme så som inträffade och missa Lisbeth, men trott sig träffat henne. Det kräver i sig inte en otrolig slump som utesluter en skral skytt. Vad som mera talar mot Pettersson är snarast en del av vittnesmålen i så fall, dock inte Jeppsons som ibland påstås.

Pettersson befinner sig i området och kan ha haft tillgång till en revolver. Han kan ha övat med denna revolver och han har troligen ett starkt motiv via Tingström.

GW tror att gärningsmannen kände till biobesöket och bevakade bostaden, men scenariot där Pettersson får syn på makarna Palme innan biobesöket och därefter bestämmer sig för att skjuta Palme skiljer sig egentligen inte på något avgörande sätt från GW: scenario. Om vissa uppgifter om Pettersson stämmer så kan man t. o. m hävda att det är att inte gilla läget, att hata slumpen och att krångla till saker i onödan att inte ha som utgångspunkt att Pettersson trots en del annat som talar emot var GM.

För då hade han både motiv, tillfälle och möjlighet.
CP var säkert kapabel att skjuta någon i ryggen på nära håll. Olika vittnen såg en person i blå jacka förfölja makarna Palme från ABF ungefär till Skandia-entren (Mårten, korvgubbe, Kerstin N, Fauzzi), men Morelius såg den person som Lisbet Palme (och någon mån han själv) pekat ut som CP stå och vänta i minst en minut vid Dekorima.

En annan komplikation i historieskrivningen är:
- Många vittnen hörde ett skott, vred på huvudet, såg tre personer stående/gående, hörde ytterligare ett skott varvid OP omedelbart föll omkull.
- Lisbet Palme hörde smällar, såg OP falla och kände sig därefter beskjuten.
Citera
2015-05-30, 11:36
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
CP var säkert kapabel att skjuta någon i ryggen på nära håll.

De flesta är 'säkert kapabla' att skjuta ihjäl någon. Barnsoldater är ju inget nytt etc. Är det något speciellt du vill påvisa med detta?
Citera
2015-08-30, 19:29
Medlem
Jag undrar lite över vad som är den mest vedertagna teorin till varför CP har en Smith and Wesson på sig sent på kvällen den 28 Februari 1986?

Jag är personligen helt övertygad om CPs skuld,men frågan varför han är i besittning av mordvapnet känns fortfarande dunkel.

Hur kom CP i besittning av vapnet?
Varför hade han tillgång till mordvapnet vid tillfället för Palmes död?

Tog CP med sig vapnet hemifrån när han åkte in till Oxen från Rotebro?
Varför i sådant fall?
Vapnet är ju synnerligen tungt och klumpigt att springa omkring på stan med.

OM CP inte hade vapnet initialt på kvällen den 28 Februari,hur kom han då över det under kvällen?
Han åkte ju inte hem och hämtade det under tiden Palme var på bio.

Vad är den trovärdigaste förklaringen gällande ovanstående problembild?
Citera
2015-08-30, 19:36
Medlem
Vidare tål väl att understrykas att underskriften av bombmannens testamente verkar vara äkta.
Bättre cred än SKL är väl svårt att skaffa när det gäller sådana saker.
Ger detta ytterligare tyngd åt Lars Tingströms roll såsom varande motivet till mordet på Palme?
Citera
2015-08-30, 21:54
Medlem
Var finner du uppgiften att CP var beväpnad under kvällen?

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag undrar lite över vad som är den mest vedertagna teorin till varför CP har en Smith and Wesson på sig sent på kvällen den 28 Februari 1986?

Jag är personligen helt övertygad om CPs skuld,men frågan varför han är i besittning av mordvapnet känns fortfarande dunkel.

Hur kom CP i besittning av vapnet?
Varför hade han tillgång till mordvapnet vid tillfället för Palmes död?

Tog CP med sig vapnet hemifrån när han åkte in till Oxen från Rotebro?
Varför i sådant fall?
Vapnet är ju synnerligen tungt och klumpigt att springa omkring på stan med.

OM CP inte hade vapnet initialt på kvällen den 28 Februari,hur kom han då över det under kvällen?
Han åkte ju inte hem och hämtade det under tiden Palme var på bio.

Vad är den trovärdigaste förklaringen gällande ovanstående problembild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in