2016-03-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Skottet sitter med kirurgisk precision. Skottet mot Lisbeth var ägnat att skrämma henne till glömska. Glömde den verkliga mördare gjorde hon och pekade ut fel person, på grund av att hon fått en förförståelse att mördaren var "missbrukare"

Mördaren var professionell.

Anledningen till att kulan inte gick in var att Lisbet vände sig om i exakt samma sekund som andra skottet avlossades eftersom det var då Palme föll, i och med att Lisbet säckade ihop med den vridning hon gjorde på överkroppen eftersom hon följde med i Olofs fall så trodde mördaren logiskt att även Lisbet var död, vad han borde gjort var två skallskott för att vara på den säkra sidan, men i och med att han siktade där han siktade var mördaren övertygad om att båda var träffade.

Båda skulle dödas, rispan på hennes rygg går inte tolka på något annat sätt. Det är en hyrd mördare och det är på sådant sätt mordet är utfört om man läser på hur olika mord i den stilen går till, Lisbet var vittne och skulle dö.

Men vad vi har facit på är att Lisbet fick en sådan chock att hon inte kom ihåg något av händelseförloppet i efterhand, därför är Lisbets vittnesmål som det är och skiljer sig från 6 andra vittnesmål runt omkring.
Jag är rätt säker på att hon till och med glömde bort att hon och Olof pratade med mördaren innan mordet, det är vad alla vittnesmål visar eftersom lägger man ihop vittnesmålen så får man den bilden.
Citera
2016-03-05, 20:53
Medlem
Vilken väg kunde mördaren tänkas ta efter David Bagares-gata om flyktvägen via den gatan är den vedertagna?
Citera
2016-03-05, 22:12
Medlem
mjohan84s avatar
okej låt nu säga att Lisbeth var ett vittne som skulle tystas vid mordet, Olof var givetvis huvudmålet men man hade säkerligen beslutat sig för att plocka Lisbeth också , därav andra skottet, varför plockades hon inte efteråt om denna rörelse hade sådant inflytande att de kunde ha koll på vart Sveriges statsminister befinner sig och har resurser nog att utföra detta dåd.

vad jag vet så fick inte Lisbeth några livvakter efter mordet, hon bör således ha varit ett mycket enkelt vittne att tysta .
Citera
2016-03-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
okej låt nu säga att Lisbeth var ett vittne som skulle tystas vid mordet, Olof var givetvis huvudmålet men man hade säkerligen beslutat sig för att plocka Lisbeth också , därav andra skottet, varför plockades hon inte efteråt om denna rörelse hade sådant inflytande att de kunde ha koll på vart Sveriges statsminister befinner sig och har resurser nog att utföra detta dåd.

vad jag vet så fick inte Lisbeth några livvakter efter mordet, hon bör således ha varit ett mycket enkelt vittne att tysta .

Tar man del av hennes vittnesmål märker man snabbt att hon absolut inte är något vittne att vara orolig för, om man är mördare.
Hon minns knappt något, och det lilla hon minns, är helt meningslöst.

Så varför göra sig besväret med att mörda henne också?
Citera
2016-03-06, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Tar man del av hennes vittnesmål märker man snabbt att hon absolut inte är något vittne att vara orolig för, om man är mördare.
Hon minns knappt något, och det lilla hon minns, är helt meningslöst.

Så varför göra sig besväret med att mörda henne också?

Men det kunde väl knappast mördaren veta?
Citera
2016-03-06, 11:34
Medlem
PlutoJs avatar
Det primära målet (OP) var död, såtillvida hade mördaren lyckats. Att exponera sig igen för att döda ett sekundärt mål (LP) var knappast värt risken.
Citera
2016-03-07, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det primära målet (OP) var död, såtillvida hade mördaren lyckats. Att exponera sig igen för att döda ett sekundärt mål (LP) var knappast värt risken.

Exponera sig?
Mordet utfördes inför ett tjugotal vittnen, mitt inne i centrala Stockholm. Menar du på allvar att ett extra skott under någon, max några sekunder, hade utsatt mördaren för enorma risker, mer än att bli utpekad av vittnet som stått precis bredvid mordoffret och tilläts leva?

Nja.. På det igen.
Citera
2016-03-07, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Exponera sig?
Mordet utfördes inför ett tjugotal vittnen, mitt inne i centrala Stockholm. Menar du på allvar att ett extra skott under någon, max några sekunder, hade utsatt mördaren för enorma risker, mer än att bli utpekad av vittnet som stått precis bredvid mordoffret och tilläts leva?

Nja.. På det igen.

Mördaren hade kunnat ta en automatvapen om han hade haft tillgång till sådant och avlossat stora mängder skott och då varit säker på att varken Olof eller Lisbeth överlevde.
Citera
2016-03-07, 01:41
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84

Det var som svar på detta jag gav luft åt min åsikt att man knappast ansåg ett andra attentat mot LP var värt risken.
Citera
2016-07-07, 10:26
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det primära målet var att genomföra en statskupp så att officerskåren helt fick hand om multinationella finans och säkerhetspolitiken. Palmemordet var då bara en kuliss man kunde dölja det verkliga spelet bakom. Om inte LP i viss mån varit med på noterna så att hon tvingades vittna falskt hade man aldrig kunnat dölja kuppen man så otroligt faktiskt lyckades med utan att demokratiska galleriet eller ens eliterna på första parkett kunnat genomskåda tricket.
Citera
2016-08-24, 12:48
Medlem
Desto mer jag läser om CP desto mer övertygad blir jag om att var sponsrad av någon underrättelsetjänst. Drogerna och spriten var bara rekvisita.
Citera
2016-08-24, 18:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-knight
Desto mer jag läser om CP desto mer övertygad blir jag om att var sponsrad av någon underrättelsetjänst. Drogerna och spriten var bara rekvisita.

Det var nog, om så var fallet, betet snarare än rekvisita skulle jag gissa Rekvisita tolkar jag bokstavligen och antar jag då du menar att han egentligen inte var alkad eller narkoman. Men det var han nog (i alla fall rejält alkad).
Cedergren misstänkte man väl ha kopplingar till såväl främlingslegionärer och mossad, men mer oklart om Cedergren själv visste detta.
Men jag vet inte, även de tre yngre män som ska sprungit förbi i närheten som talas om i konspirationstråden har också faktiskt hörts ett antal gånger s det blir väl sådana spekulationer. En av de tre är rätt högervriden (ingen skinhead eller så men uttald rojalist) och väldigt intresserad av militaria och ses som lite knepig även av de som känner honom. Men jag tror inte han hör till någon främmande underrättelsetjänst.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-24 kl. 19:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in