2011-02-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukiskillen
GW:s palmetriologi är utan tvekan det bästa som han skrivit och bland det bästa kriminalromaner som skrivits här i Sverige. Jag tror att han är på rätt spår i böckerna, det visar ju "C" och personer som rört sig i samma kretsar. Vi vet att det var flera palmehatande militärer och poliser i den skytteföreningen, det är inte helt omöjligt att "C" fick info från nån polis med insyn om att Palme var utan livvakter den kvällen.

Reportaget "Jag såg mordet på Olof Palme" är rent strunt, det finns helt enkelt inte en chans att det skulle vara CP som mördade Palme, inte ens polisen tror på det längre även om de försökte med det spåret länge.

Varför ta fast den riktiga mördaren när man kan skylla på ett fylllo, bättre måltavla liksom.

Nej jag förstår din poäng med att dokumentären är strunt, man får dessutom känslan av att dom gamla rävarna gör sig mer betydelsefulla än vad dom egentligen är.

Menar du att "C" var medlem i samma skytteklubb som palm-hatande polismän ?
Vad finns det för mer info om "C"?.

Ingen som sitter på en gammal svt special om mordet där dom filmar hemma hos en polisman som skall ha hatat Palme och dessutom bott i krokarna, på filmen ser man en jävla massa vapen om jag minns rätt.
Nästan 100 på att Hans Ölvebro medverkade i programmet, kan ha gått för ca 15 år sedan.

Trevlig helg och fortsätt posta kul att läsa spekulationer från folk med kunskap!
Citera
2011-02-25, 20:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
C-mannen syftar väl på Carl Östling. Medlem i skytteklubb, fd polis och militär, vapenhadlare och var inblandad i smugglingen av avlyssningsutrustning i samband med Ebbe Carlsson affären.
Är det CG Östling du menar? Han togs upp i inlägg #719, och avvisades i nästa. Har du något som motsäger avvisningen?
Citera
2011-02-25, 21:45
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Är det CG Östling du menar? Han togs upp i inlägg #719, och avvisades i nästa. Har du något som motsäger avvisningen?

Finns inget att argumentera om.
Om han flyttat utomlands innebär ju inte att han blivit odödlig iofs.

Hans alibi för mordkvällen är att han satt ensam hemma (i lägenheten på David Bagares Gata) och tittade på TV. Han måste varit väldigt rädd att missa nåt bra program eftersom han skrev ut sig själv från sjukhuset efter sin blindtarmsoperation tidigare samma dag.

Avsan Anti var också medlem i Stockholms Försvarsskytteförening.

Jag har inte grävt i det här men visst fan låter det märkligt.
Citera
2011-02-25, 22:47
Medlem
Citat:

CG kan inte vara "C" av tidigare nämnda skäl. Dessutom verkar det blandas samman i övrigt också, det var en polisman som hyrde en lägenhet på david bagares gata, Claes Djurfeldt.

Vem "C" var verkar vara en förborgad hemlighet.
Citera
2011-02-25, 23:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukiskillen
CG kan inte vara "C" av tidigare nämnda skäl. Dessutom verkar det blandas samman i övrigt också, det var en polisman som hyrde en lägenhet på david bagares gata, Claes Djurfeldt.

Vem "C" var verkar vara en förborgad hemlighet.
Östling kallades "Ö" i polisutredningen. Jag gissar att "C" är initialen på efternamnet.

Tilllägg: Det är inte Sigge Cedergren. Han dog tidigare och i sjukdom.
Senast redigerad av Quarrel 2011-02-25 kl. 23:03.
Citera
2011-02-25, 23:39
Medlem
Citat:
Östling kallades "Ö" i polisutredningen. Jag gissar att "C" är initialen på efternamnet.

Nej, det är knappast Sigge, han bodde väl inte i närheten heller? Och nån enstöring var han väl knappast.
Citera
2011-02-26, 02:21
Medlem
De allra mest intressanta personerna i försvarsskytteföreningen är enligt mig:

Citat:
• Carl-Gustav Östling, vid mordet tjänstgörande vid Norrmalmspolisens beryktade A-tur. Blindtarmsopererad en vecka före mordet, avviker morddagen mot läkares order. Saknar alibi mordkvällen. Minst sagt het sommaren 1988 i Palmeutredningen efter en husrannsakan där det påträffats mängder av vapen och ammunition, bla kulor av samma kaliber som det påstås att Palme mördades med.
Tips från taxichaufför den 21/7 1988 att denne plockat upp Östling och en annan man i 30-årsåldern 4-5 minuter efter mordet, bara cirka 500 meter från mordplatsen. Samma dag tips från kollega vid Norrmalmspolisen att Östling vet vem Palmes mördare är – båda tipsen sopade under mattan av den dåvarande Palmeutredningen! Inga förhör!

samt

• Ingvar Grundborg driver vapenfirman Strateg Protector tillsammans med C-G Östling. Han är militär och lärde känna Östling innan denne avbröt sin militära bana för att bli polis. Grundborg är telefonavlyssningsexpert med en säkerhetsanställning hos Televerket. Östling/Grundborg hyrde en lägenhet oktober 1985 – mars 1986 (uppsagd strax efter mordet) längst ner vid David Bagares Gata, precis där ett vittne såg den sista skymten av den flyende mördaren.

Anti Avsan är också intressant men frågan är hur mycket som verkligen stämmer av de finska kvinnornas vittnesmål som kom 7 år för sent? Om han verkligen stod där och spände på sig med walkie-talkie vid dekorima bara ett par minuter innan mordet så borde någon annan också minnas honom. Själv påstod han ju att han inte ens var i närheten av platsen. Kan ju iof varit så att han avvek direkt efter detta lilla missöde och någon annan tog över eftersom han var upptäckt.

Nu är frågan lever IG och CGÖ idag? Hur gamla är de?
Citera
2011-02-26, 06:07
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:

Det finns en uppsjö människor i det digra utredningsmaterialet som har ett namn som börjar på C. Sigge Cedergren hade exempelvis en bror, Roger Cedergren, som även han figurerar i några stycken. Inget tyder dock på att det är han som avses med "C".
Citera
2011-02-26, 09:00
Medlem
Läser Gunnar Walls bok , och i den kan man läsa att Hans Holmér köpte kpistar till sina livvakter inbyggda i väskor/portföljer av vapenhandlaren.Det finns även en bild på dessa apparater som är från USA.
Snacka om att tappa fattningen
Senast redigerad av ascheberg 2011-02-26 kl. 09:04.
Citera
2011-02-26, 10:57
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodeesos
Kolla 1946-2009 oxå... (se diskussion ovan...)
Då hittar jag bara 1st "central" adress: Tavastgatan 30(d.29/07-2009). Allt som allt finns det 4st som dött under sommaren 2009, de andras boendeadresser år1980 är utanför stan(Älvsjö
Spånga, Södertälje) Sen är det ju 1980bef och det händer mycket på 6år.
Citera
2011-02-26, 18:52
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet: TV: Spåret som kan lösa mordet
Citera
2011-02-26, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Tänker inte sitta och älta detta. Det är en trivial detalj och du får gärna tro att Sverige var fullständigt översvämmat av magnumrevolvar år 1986 om du vill. Jag säger så här. Det finns en anledning till att utredarna efter det att mordvapnet utpekades som en revolver i kaliber .357 Magnum tog ett beslut om att ta in samtliga registrerade vapen av typen i riket för provskjutning. Anledningen var att det var praktiskt genomförbart, med en rimlig arbetsinsats. Ingen skulle, någonsin, komma på den knasiga tanken att ta in rikets samtliga pistoler i kaliber 9mm för provskjutning. Nog om den saken.

Du har en poäng att ta in alla revolvrar i kring kaliber .32-.44 skulle nog vara ett minst sagt grannlaga arbete. Kan det ha funnits 200.000 sådana vapen, licensierade och på svarta marknaden, inom ordningsmakt och försvar?

Citat:
Fattar ingenting av det här. Du påstår dels att kultypen är "exceptionellt optimal" för att döda för att sedan rekommendera att man gör om den till en helt annan kultyp genom att gå loss på den med en fil? Okej.
Nej. Den kulan var verkligen inte optimal. Den lämnade kroppen, helt intakt och icke-deformerad, med en helvetes massa energi kvar. Bortkastad energi = icke optimal. Hade Palme inte skjutits på extremt korthåll, ~20 cm, hade mördaren kanske fått ångra det valet av ammunition. Givet att han lyckats komma så fantastiskt nära som han ändå gjorde hade det säkert räckt med en .22LR, om han skjutit i huvudet istället. Om jag inte minns fel var Palme påbylsad som en björn eftersom det var råkallt, och tjocka kläder har en väl omvittnad förmåga att påverka denna klena kaliber.

Inom ramarna för vad som är en 'lawful' kula så är kulan exceptionellt optimal för att döda. Just 'metal piercing' kulan avsätter nästan all energi i målet, precis som gevärskulor, vilket är mycket ovanligt för AP som 'metal piercing' väldigt ofta förväxlas med. Du kan kolla skjuttester på internet som finns i många olika olika exemplar. Sedan har 'metal piercing' .357 även den egenskapen att den inte tenderar att ändra riktning efter träff, på långa vägar lika lätt som vanlig ammunition i .22-.44.

Citat:
Jag är inte så sugen på att sitta och diskutera vapentekniska frågor här, det finns en bättre tråd för det i Vapen och Militär. Min inledande post handlade ju mer om huruvida utförandet och valet av vapen och ammunition möjligen kunde säga oss något om vilken typ av person mördaren kunde tänkas vara. Låt oss diskutera det istället.

Jag är tveksam till det, tar man en titt på .357 magnum och tillhörande ammunition så är jag helt övertygad om att 'metal piercing' är en ammunition som vapenhandlaren direkt skulle sätta i händerna på någon som köpte en revolver för vilket syfte som helst. De har även marknadsförts som polisens favoritkula för att stoppa fordon och som 'polisdödare', men de är inte AP och har inte särskilt bra genomslag på skottsäkra västar, däremot går de igenom några mm stålplåt, så ska exempelvis en polis skjuta på en bankrånare som sitter i ett fordon kan ammunitionen vara lämpligare än många andra skott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in