2006-03-06, 17:48
Medlem
Oddballs avatar
Nu sa man på radion att man har hittat/fått en revolverpipa där räfflingen tydligen ska vara "likadan" (?) som på mordvapnet. Antar att man ska göra ballistiska tester med den snart?
Citera
2006-03-06, 18:54
Medlem
Läsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeÖ
Under min tid har jag träffat Nässén ett otal ggr i gemensamma aktioner på Krim och ALDRIG haft någon anledning till misstanke gentemot honom. Han hade ett oerhört stort kontaktnät bland buset och många av dessa existenser vände sig till honom för att han var "sjysst" och behandlade dem med respekt. Som spanare med kontakter i den undre världen skaffar man sig också ovänner och det är dessa som gör sig hörda. Alla vilt fabulerande personer som påstår saker om N borde komma med lite mer konkreta bevis än bara spekulationer.
Betr Palme-mordet är det faktiskt så att Lisbeth Palme med 100 %-ig säkerhet pekade ut Christer Petterson som mördaren. Någon konspiration med inblandade poliser el dyl är bara trams. CP var en galning som plötsligt kunde få för sig att misshandla eller skada en för honom okänd person. Jag vet, för jag bär fortfarande på ärr efter CP. ( efter en incident när jag var ej i tjänst och han inte visste vem jag var överhuvudtaget)

Det är mycket prat på dig tycker jag, är det Nässen själv som skriver kanske?

Påstår saker om N? Han blir bland annat utpekad i dokumentären som sändes, även om det var en miss att hans namn både hörs och kan läsas på papper i den så tror jag Mikael Hylin ville få ut hans namn. Kan man läsa människor ser man på dom i dokumentären att man gärna inte pratade högljutt om den polisen förr heller.

Less på att läsa ditt trams nu. Sabba inte tråden tack. Sluta glorifiera Polisen med tack, det finns så mycket skit inom den kåren att det är skrattretande att läsa dina påståenden om att alla "badcops" omedelbart blir omplacerade och att så alltid varit.
Citera
2006-03-06, 19:19
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Nu sa man på radion att man har hittat/fått en revolverpipa där räfflingen tydligen ska vara "likadan" (?) som på mordvapnet. Antar att man ska göra ballistiska tester med den snart?

Hur kan dom ha sett att det var samma räffling utan att ha provskjutigt är inte det lite som att känna igen en gärningsmanns fingeravtryck live på stan?
Citera
2006-03-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Hur kan dom ha sett att det var samma räffling utan att ha provskjutigt är inte det lite som att känna igen en gärningsmanns fingeravtryck live på stan?

Alla pipor har inte samma typ av räffling helt enkelt, att det rör sig om en högervriden räffling är nog solklart, däremot kan det skilja på hur långt kulan måste röra sig för att rotera ett varv.
Citera
2006-03-06, 19:33
Medlem
Citat:

Det är väl inte första gången man hör detta om en upphittad revolver/pipa?

Men OM det är den rätta, hur kan man binda den till en illgärningsman? Blir det inte i detta sena skede bara ett indicium i en kedja? ("CP gjorde antagligen si och så med vapnet, jaha så gick det till..")

Kan vi inte renodla en riktig Palmetråd? Nu finns tråden i fyra delforum?
Citera
2006-03-07, 02:22
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Det är väl inte första gången man hör detta om en upphittad revolver/pipa?

Men OM det är den rätta, hur kan man binda den till en illgärningsman? Blir det inte i detta sena skede bara ett indicium i en kedja? ("CP gjorde antagligen si och så med vapnet, jaha så gick det till..")

Näe, snarare femtioelfte gången känns det som.... Men SKL skulle iaf provskjuta den här pipan under dagen idag och om inte annat så har man iaf en pipa/revolver till som det INTE är.

Men jag håller med dig att det måste bli otroligt svårt att binda den till en gärningsman för 20 år sedan, speciellt när den huvudmisstänkte har avlidit!!
Citera
2006-03-07, 04:41
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayer
Detta är det bästa argumentet mot en konspirationsteori överhuvudtaget...
I synnerhet för en sådan unik och smällhet sak som ett statsministermord. Skulle någon erbjuda mig femti mille för att avslöja vad vänner har sagt till mig i förtroende så skulle jag tro att det var dolda kameran, eller ett test. Men statsministermord...vill du få den misstänkte inslagen i ett paket med rosett på köpet?

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-03-07, 04:47
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Punisher
Christer Petterson är en Syndabock. Och inte en dålig heller. Tänk er själva;
1.Pundare, Loser.
2.Passar väldigt bra in i Svenssons ögon som mördare, Fysiskt och Psykiskt.
Glöm inte bort att han faktiskt är en mördare. Jag är pisstrött på bilden av honom som ett stackars olycksbarn som hade skådespelarambitioner och var kompis med Ulf Brunnberg och Gert Fylking:
Citat:
(”Bajonettmannen”, som i julruschen i Stockholm 1970 stack ner en för honom okänd människa med bajonett. Pettersson skröt senare utan någon som helst ånger med hur han vridit om bajonetten och sett dödsångesten lysa i offrets ögon).
1974 (hur lång tid får man ta på sig egentligen) dömdes han till fängelse för dråp. Hur kan man bli det när man hugger mot någons hjärta?

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-03-07, 08:58
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Men jag håller med dig att det måste bli otroligt svårt att binda den till en gärningsman för 20 år sedan, speciellt när den huvudmisstänkte har avlidit!!
Men om pipan skulle kunna bindas till herr Pettersson kan utredningen i alla fall läggas ner.
Citera
2006-03-07, 10:14
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeÖ
Jobbade själv i en av "turerna" på Norrmalm och vet att de som begick tjänstefel el. dyl "fick sluta". Rötäggen sållades dvs bort snabbt innan de gick vidare till krim. F.ö övrigt var det A-turen som mest var ökänd innan den s.k. baseball-ligan kom in i bilden. Eftersom jag arbetade parallellt med dessa turer vet jag också att vissa fick avsked.

A-turen känner jag inte till, eftersom Palme-kommissionen skrev specifikt om G-turen (baseball-ligan) och enligt den så splittrades gänget inte alls. Den hölls intakt under flera år. Så småningom kom gruppen såklart att splittras, men inte på grund av de anledningar man önskat. Vissa blev t.ex. livvakter åt Hans Holmér under Palmeutredningens första år.

Och det är inga skurkar som hävdar detta. Det är Palme-kommissionen, en statlig utredning.
Citera
2006-03-07, 12:00
Medlem
Hur kommer det sig att polisen fattade misstanke mot Pettersson inledningsvis?
Citera
2006-03-07, 13:03
Medlem
Finns mycket som tyder på att Pettersson var inblandad iallafall. Hans polare berättade att en revolver av den typen som de tror var mordvapnet försvann från hans lägenhet en tid före mordet och Pettersson bodde under den här perioden hemma hos honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in