Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Fel!
Zelzal (variant), det var vad jag skrev och inget annat. Zelzal finns i flera "varianter" och missilen finns också! Zelzal finns även med MRV medan även X och Y såsom Qadr F/H är väldigt väldigt farliga och provats även i dess varianter mot sjömål.
Fel! Ett hangarfartyg är ett stort mål och utan sina eskorter en flytande måltavla. Detta säger jag också av egen erfarenhet.
Khalije Fars versioner av Fateh 110 med (EO) terminal fas. De är väldigt exakta för sitt pris.
Du, jag bad dig citera.. Inte länka!!!
Vad står det där? Man citerar USA ett "påstående" av någon...
Iran maxar inte sina missiler under sina tester. Inget land går ut med sådana uppgifter..
Vilken Zelzal menar du då? Den enda Iranska robot jag kommer på som har flera stridsspetsar är Shahab-3. Som fortfarande inte kommer göra något mot en hangarfartygsgrupp som rör sig i hastigheter runt 50 km/h och kommer befinna sig många kilometer från nedslagsplatsen. Inte för att Iran kan hitta ett hangarfartyg på öppet hav, men men.
Är Khalijefars fortfarande pricksäker när målet rör sig snabbt därifrån, har aktiv störning och dessutom skjuter robotar mot dig? En kvasiballistisk robot syns dessutom mycket tidigare på radar än sea-skimmers. Vilket ger amerikanska befäl mycket längre tid på sig att agera.
Sitter på min Ipad i Turkiet så det blir lite bökigt att citera men jag gör ett försök eftersom du uppenbarligen har problem med att öppna länken själv och läsa.
The Khalij Fars is a version of the Fateh-110 tactical ballistic missile with an electro-optical (EO) seeker that enables it to home in on a ship's infrared signature in its terminal phase. The Iranian media has reported that the missile has the same 300 km range and 650 kg warhead as the more recent versions of the Fateh-110
Hur går det med de döda vinklarna förresten?
Och varför Sovjet ansåg sig behöva tunga attackubåtar, atomdrivba kryssare, strategiskt bombflyg med separata divisioner för elektronisk krigföring och tunga överljudsrobotar med kärnladdning för att kanske, kanske, med 80% förluster lyckas sänka ett hangarfartyg?
Hade det varit så enkelt som att skjuta ballistiska robotar på hangarfartyget så hade nog inte Sovjet ansett sig behöva allt som står ovan. Det kan du fundera på.