Citat:
Ursprungligen postat av
pajas357
Skrev jag så?
En hangarfartygsgrupp som går med radiotystnad 200+ sjömil från land och snittar 25 knop är hyfsat knepig att hålla koll på med den precision som krävs för att starta ett framgångsrikt anfall. Du kommer att veta att den finns någonstans därute men exakt var är en annan fråga.
Fasta installationer går inte att gömma en längre tid utan kommer för eller senare att upptäckas, vidare så medför den kommunikation som sker när man ökar en beredskapsgrad (hangarfartygsgruppen har redan högsta beredskap så de enheter är redan i rätt fas mot varandra) att ett visst radiobrus kommer att finnas och den kommer att upptäckas och analyseras. Och oavsett om motståndaren förstår varje ord eller bara hör ett konstgjord muller så vet han att nåt är på gång.
Vidare så har USA ett underrättelsemässigt övertag som är gigantiskt gentemot Iran, så enkelt är det bara.
Ja, om du tänker starta en konflikt mot Somalia!
Nej om du tänker starta en konflikt mot Iran.
Irans fasta installationer är endast lockbeten, tänk på mobila enheterna. Tänk på att du inte har med idioter att göra.. vad det gäller underrättelser så har nog USA inte mycket att komma med förutom ickeexisterande massförstörelsevapen som var rent fiasko.
Tänk på att du måste ha en buildup, obemärkt, något som är omöjligt, eftersom Iran håller koll på trafiken och vad som passerar sundet. Tänk på att man inte flyger ut så långa avstånd för att komma åt fiendens fasta installationer. Ett land som får ner en RQ-170, får nog ner mycket annat om det skulle behövas. Skulle det vara möjligt hade man nog gjort det istället för att prata om det..
Iran besitter vapen teknologier anpassade för just sådana ändamål.
Tänk på att du måste sitta där ute mitt i ingenstans och försöka störa ut så mycket kommunikation mellan så många hamnar. Skapa zoner som blir måltavlor i mindre än 30min -1 tim innan din första kryssare når kusterna som heter Iran.
Du påstår att ett hangarfartyg fixar allt detta? Låt människor tvivla på det, för det är lite att överdriva.