Citat:
Ursprungligen postat av
Herz
Jag gnäller inte, säger bara att jag föredrar annat då det inte kommit med svar ännu. Varför ska jag göra mig beroende av vetenskapsmän, det vore ju ansvarslöst att jag ska lägga mitt öde i deras händer.
För övrigt, så är det tydligt att vetenskapen ligger långt bort, poängen är att jag inte accepterar det då jag vill hitta svaren själv, och jag är inte direkt så smart att jag hittar svar om livet genom vetenskap. Det är mer logiskt att svara med dels sina egna tankar och med sitt egna medvetande. Många spirituella lärare
Det är ju uppenbart du inte fattar ett dyft av vad du pratar om.
Behöver du en matematiker till hjälp för att kunna räkna.
Möjligen har du det behovet men den stora majoriteten behöver det inte.
På samma sätt behöver du inte vetenskapsmän för att kunna bruka en vetenskaplig metodik.
Så släpp denna delen av debatten nu.
Du visade just att du vet över huvud taget inte vad du pratar om.
Citat:
Du fattar inte ens vad jag pratar som så det är inte lönt att försöka. Du är fast i argumentationer.
Jo då, evt problem i kommunikationen beror nog som ovan pga att du är okunnig i ämnet eller kalla det vad du vill.
Citat:
Du tror inte man kan se ifall någon lever ett meningslöst liv? Klart man kan avgöra.
Kan det bli klarare i skrift än så här?
Klart du hävdar du kan avgöra om någon lever ett meningslöst liv.
Citat:
Har jag sagt att totalitära regimer ska bestämma vad som är meningslöst liv?
Poängen var att de är lika patetiska som du och försöker göra det.
Citat:
Har jag inte sagt heller. Men många människor tycker det deras liv är meningslösa, förnekar du det?
Jo det har du, löjligt du ens förnekar det.
Saknar betydelse om någon tycker sitt liv är meningslöst.
Inget ger de har en objektiv åsikt i frågan.
Citat:
Tveksamt. Tror det finns universella svar. Annars så stödjer du tesen att medvetandet inte är gemensamt för alla människor, dvs att jag och du har olika medvetande.
Har man samma medvetande så är rätt samma sak för mig som det är för dig. Men du kanske tror på individualism, dvs att varje människa är unik i sitt medvetande.
Jag kan inte svara på det första stycket då jag inte generellt "vet" vad andra människor tycker och tänker.
Självklart har vi olika medvetanden och varje människa är unik.
Citat:
Du tror, så du har blivit teist?
Vi saknar som engelskan distinktion mellan belive och have faith.
Citat:
Men då finns det en mening. Tror tyvärr att du flyr från problemet. Folk försöker fylla meningslösheten med något de tror kommer får bort deras missnöje med livet i lag.
Nej inte universell, individuell, ja, om man själv finner någon, vilket är långt ifrån säkert.
Vad finns det att fly från?
Jag lever och mår bra.
Vad mer finns det att önska?