2013-05-13, 21:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jaha, synd att du inte förstår, men det var mest en avstickare. Tråden handlar ju om att ateism inte är en tro och inte om matematisk logik.

Tweedledee1 har bitat sig fast i den idé, att konceptet 'oändlighet' liksom är nycklen till alla metafysiska spekulationer så han försökar få det mesta ut av denna fixering.

Det är en sorts debatt-bagage han drar med sig.
Citera
2013-05-13, 21:17
Medlem
BlackJewels avatar
Dessutom är gudshypotesen inte ett parallellogram, hypotesen vilar inte ens på logik, därmed inte heller matematik och har uppkommit så långt ifrån logik det går att komma för det första (vidskepelse) , jag vågar påstå att av alla genom tiderna samlade, ledande gudspotentater har allihopa varit gravt efterblivna vad gäller t.ex matematik, de flesta har dessutom varit suputer asketer och mytomaner - logik är inte mytomani, däremot kan man med matematik ytterligare matematisera hypotesen gud för att skärpa till mytomani, för att ge mervärde och hoppas på trovärde.

Men det går också att mot sina småsyskom lura till sig extrakarameller med hjälp av den matematiska uträkningen, så betyder det då att gud finns....
Citera
2013-05-13, 21:27
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jaha, synd att du inte förstår, men det var mest en avstickare. Tråden handlar ju om att ateism inte är en tro och inte om matematisk logik.

Ja just det, tråden handlar om att ateismen inte är en tro. Men ändå ställer du fråga som:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Tror inte man kan säga evigare. Något som är evigt kan inte bli evigare, det blir fortfarande evigt.
Citat:
Fel. En evighet/oändlighet kan bli större.

Svaret har du redan fått i din egen länk och ditt påstående är felaktigt:

Citat:
Meningen med Hilberts hotell är alltså att man vill framhålla egenskaperna hos oändliga antal. Till exempel så är ℵ₀ = ℵ₀ + 1, ℵ₀ = 2 ⋅ ℵ₀ och till och med ℵ₀ = ℵ₀ ⋅ ℵ₀.

Där ℵ₀ är ett oändligt tal.

Men andra ord är det konsensus bland matematiker att oändlighet förblir en oändlighet oavsett om man adderar något över det. Du får gärna konsultera en matematiker och se om jag pratar sanning eller inte.
Senast redigerad av kunskap1 2013-05-13 kl. 21:51.
Citera
2013-05-13, 21:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ja just det, tråden handlar om att ateismen är en tro.
Nej. Tråden handlar om att ateismen INTE är en tro.
Citera
2013-05-13, 21:36
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej. Tråden handlar om att ateismen INTE är en tro.
Ateism är tro på livet - right?

Sett i relation till de gudstroende, vilka tror på gud, blir det uppenbarligen tolkat, som att liv av gud kommet och tron på människan i sig är att tro på gud - det om något är falsk analogi och självrättfärdigande av övermakt - ingen kan inbilla mig att gudshypotesen inte har syfte att både inordna liksom under- och överordna och genom tiderna kommit med svepskäl, i datoriserad era är det tämligen lätt att excessa med matematik för att dupera - det ger inte summan gud någonstans för det. Men det går kanske lättare att lansera gud på det viset! Lika mytomaniskt som då, om inte ännu ohederligare.
Citera
2013-05-13, 21:38
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ateism är tro på livet - right?
Wrong.
Citera
2013-05-13, 21:40
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Wrong.
Har du rätt i! Ateism syftar enbart på hypotesen "gud finns".

Eller : "gud är".
Citera
2013-05-13, 23:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Har jag sagt detta? (fet markerat)

Läs mitt förra inlägg väldigt noga igen:

Allt som är observerbart tillhör objekten. Ljus träffar detta objekt och den blir synlig. Finns inget i universum som inte är objekt men ändå är synligt. Eller finns det?
Jag påstod inte att mänskliga ögat kan uppfatta något evigt, den kan bara se begränsade objekt som ljus reflekterar över. Ingen avancerad fysik behövs för att förstå detta.
Om det inte är du som har sagt det så borde det ju vara jag som hävar något...
Och ja, det är jag som hävdar att vi kan se saker som är eviga.

Ja rumtiden är osynlig.
Citera
2013-05-14, 02:26
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jag pratar om FSMs sanna essens. Antingen tillhör han objekten eller så gör han det inte. Han kan inte vara objekt samtidigt som icke-objekt. Tex en stol kan antingen bestå av trä eller så gör den det inte. Den kan inte bestå av trä samtidigt som den inte består av trä. Om något är vitt så kan det inte vara svart samtidigt. Hoppas att du förstår?

Motbevisade du just treenigheten? Jesus kan omöjligt ha varit gud, då han uppenbarligen var ett objekt.
Citera
2013-05-14, 02:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Motbevisade du just treenigheten? Jesus kan omöjligt ha varit gud, då han uppenbarligen var ett objekt.
Eller så vart han Gud vid sin död vilket visar att alla kan bli en Gud och Maria och den helige Andens avelsprogram var bara teater...
Citera
2013-05-14, 10:45
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan

Väldigt smart tänkt måste jag säga. Så fort man börja tänka öppnas nya sanningar. Fortsätt på den vägen.
Citera
2013-05-14, 11:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men andra ord är det konsensus bland matematiker att oändlighet förblir en oändlighet oavsett om man adderar något över det. Du får gärna konsultera en matematiker och se om jag pratar sanning eller inte.
Det finns olika storlekar på oändligheter det är ett känt faktum.

Mängden heltal < mängden reella tal tex; trots att båda är oändliga mängder.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oändlighet#Olika_stora_o.C3.A4ndligheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in