2015-08-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Den mest berömde 1900-tals filosofiska etikern menar att nyfödda barn bör dödas om de inte gagnar den större lyckan på grund av något lyte. Peter Singer alltså.

Är det sådant här man kommer fram till med förnuft och argument?
Nä,det lät mer som något ur bibeln faktiskt.
Citera
2015-08-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Vad har moralfilosofin besvarat? Att man inte ska döda folk? Säg det till en politisk ledare så ska vi se hur han ställer sig till det.

Vad spelar det för roll om det kom före Jesus? Poängen är att Jesus ser det som är moraliskt.
Var det därför Jesus bekämpade slaveri så mycket? För att han såg "det som var moraliskt"?
(obs! ironi)
Citera
2015-08-13, 20:50
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Var det därför Jesus bekämpade slaveri så mycket? För att han såg "det som var moraliskt"?
(obs! ironi)

Det har inte med saken att göra? Ifall moralfilosofer verkligen hittar svar, varför lärs det inte ut i skolan då? Ifall man kunde lära ut det tror du man hade skapat våldsamma generationer av människor som är korrupta?
Citera
2015-08-13, 20:57
Medlem
Citat:
Det har inte med saken att göra? Ifall moralfilosofer verkligen hittar svar, varför lärs det inte ut i skolan då? Ifall man kunde lära ut det tror du man hade skapat våldsamma generationer av människor som är korrupta?
Tyvärr,förstår inte .....
Citera
2015-08-13, 21:10
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Vad har moralfilosofin besvarat? Att man inte ska döda folk? Säg det till en politisk ledare så ska vi se hur han ställer sig till det.

Vad spelar det för roll om det kom före Jesus? Poängen är att Jesus ser det som är moraliskt.

Moralfilosofin börjar där religionen slutar.

Vad den har besvarat?

En stor del av hela den värdegrund som Sverige står på vilar på moralfilosofin, och det har inte skett på grund av religion, utan trots religion. Detsamma med de mänskliga rättigheterna som inte heller står på religiös värdegrund. Upphävningen av slaveriet var inte heller en religiös idé. Tvärtom, försvarade Bibeltrogna slaveriet med det vanliga argumentet; Gud säger det.

Exemplet med Jesus visar att moraliskt tänkande är oberoende av Gud och det visar att Jesus inte 'uppenbarade' några nya etiska principer, lika lite som Moses stentavla om de tio budorden var en uppenbarelse. Det var inget mer än en upprepning av moraliska kodex som människor långt innan förhållit sig till.

Min poäng är alltså: Religion behövs inte för att svara på frågor om moral och religionen har aldrig uppenbarat några nya moraliska kodex.

Citat:
Var inte direkt det jag menade. Jag sade att besvara frågor om livet kräver ett religiöst sinne. Jag tror vi ger olika mening till religion bara. Jag anknyter ingen ideologi, person eller organisation till ordet Religion utan hänvisar till dess ursprungliga mening där individen söker efter det som är heligt.

Nej, för att besvara frågor om livet behövs inget ''religiöst sinne'' (vad än det betyder) och du behöver heller inte söka efter något ''heligt'' för att undersöka moraliska frågor.

Citat:
Först och främst bryr jag mig inte ifall något inte är korrekt ur filosofisk synpunkt eftersom jag inte vill bevisa något eller tvinga dig att tro på något som inte går att bevisa.

Precis, och det är religionens brist; religion baseras som du säger inte på förnuft, utan på tro, och av det skälet kan du legitimera vad som helst för allt du behöver är att säga: Gud säger det. Inom moralfilosofin fungerar det inte så. Kompetens måste bevisas med argument och belägg vid varje enskilt tillfälle.

Det är skillnaden mellan religiös och sekulär moral.
Senast redigerad av Professor.Wer 2015-08-13 kl. 21:16.
Citera
2015-08-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Moralfilosofin börjar där religionen slutar.

Vad den har besvarat?

En stor del av hela den värdegrund som Sverige står på vilar på moralfilosofin, och det har inte skett på grund av religion, utan trots religion. Detsamma med de mänskliga rättigheterna som inte heller står på religiös värdegrund. Religion är en av de livsåskådningar som till största del bryter mot de mänskliga rättigheterna världen över.

Exemplet med Jesus visar att moraliskt tänkande är oberoende av Gud och det visar att Jesus inte 'uppenbarade' några nya etiska principer, lika lite som Moses stentavla om de tio budorden var en uppenbarelse. Det var inget mer än en upprepning av moraliska kodex som människor långt innan förhållit sig till.

Liberalism och mänskliga rättigheter har ett religiöst ursprung. Tanken är att människan skapades med värdighet. Hon är skapad i Guds avbild. "God given rights".

Men när Darwinismen kom uppstod tankar om eugenik. Och vi såg vart det ledde.
Citera
2015-08-13, 21:21
Medlem
Herzs avatar
Citat:
En stor del av hela den värdegrund som Sverige står på vilar på moralfilosofin, och det har inte skett på grund av religion, utan trots religion. Detsamma med de mänskliga rättigheterna som inte heller står på religiös värdegrund. Upphävningen av slaveriet var inte heller en religiös idé. Tvärtom, försvarade Bibeltrogna slaveriet med det vanliga argumentet; Gud säger det.

Kan du specificera den moraliska värdegrunden i Sverige? Det räknas inte vad andra kommit underfund med, vad som räknas är ifall den förs vidare och praktiseras och är en DEL av samhället.

Jag argumenterar för att det Svenska samhället (liksom många andra) är grundat på omoraliska principer.

Citat:
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Jiddu Krishnamurti

Citat:
Exemplet med Jesus visar att moraliskt tänkande är oberoende av Gud

Ja det är det. Men religiöst sinnade personer lever i enlighet med den högsta moralen alltså lever ett heligt liv. Det är vad jag menar med religion, sökandet efter den sanningen.

Citat:
och det visar att Jesus inte 'uppenbarade' några nya etiska principer, lika lite som Moses stentavla om de tio budorden var en uppenbarelse. Det var inget mer än en upprepning av moraliska kodex som människor långt innan förhållit sig till.

Finns säkert en del som är lånat men mycket som Jesus sade är förmodligen rätt så originellt som bara kommit ur hans mun. Du verkar fortfarande tro att jag vill "äga" moral. Har redan sagt att jag inte påstår att moral inte kan ägas och att religion för mig inte är någon institution eller Bok, inget organiserat. Är det svårt att fatta?

Citat:
Min poäng är alltså: Religion behövs inte för att svara på frågor om moral och religionen har aldrig uppenbarat några nya moraliska kodex.

Det är jag inte säker på. Det är lätt att filosofera fram moral, men ingen förhåller sig till det. Gapet mellan att filosofera och faktiskt leva ett moraliskt liv och hålla sig till dessa principer är där religion börjar träda fram.
Citera
2015-08-13, 21:22
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Liberalism och mänskliga rättigheter har ett religiöst ursprung. Tanken är att människan skapades med värdighet. Hon är skapad i Guds avbild. "God given rights".

Nej, deklarationen om de mänskliga rättigheterna är en internationell överenskommelse, en mänsklig deklaration, det är inte en gudomlig deklaration. Det står ingenting om att Gud gav människan värde.
Citera
2015-08-13, 21:24
Medlem
Herzs avatar
Citat:

Men när Darwinismen kom uppstod tankar om eugenik. Och vi såg vart det ledde.

Precis, bara för att vetenskap används till sjuka saker som Eugenik och atombomba Japan så betyder inte det att man ska förkasta Vetenskap och Teknik helt och hållet.

På samma sätt är inte Religion skitsnack bara för att dess följare har fått det att framstå så.

Hitchens säger att "God is not Great". Men det är en definitionsfråga. Ifall någon dödar i Guds namn så stämmer det. Men ifall någon säger att "Gud är helighet" så är helighet uppenbarligen något väldigt bra i en värld där de flesta lever rätt så primitiva liv utan någon moral, i en totalt korrupt värld.
Citera
2015-08-13, 21:26
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Nej, deklarationen om de mänskliga rättigheterna är en internationell överenskommelse, en mänsklig deklaration, det är inte en gudomlig deklaration. Det står ingenting om att Gud gav människan värde.

Deklaration om mänskliga rättigheter betyder ingenting då den uppnåddes i FN. FN är baserad på nationalism och nationalism är baserad på våld.

Ingen följer den deklarationen så det betyder ingenting. De som förde genom den är inte mänskliga då de stödjer militarism. Du kan inte validera moral enligt vad omoraliska människor påstår det vara.
Citera
2015-08-13, 21:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Buddhism. I buddhism är det bara upplysning som gäller och att slippa bli återfödd.

Ledsen, men buddhism är tekniskt sett ingen religion, utan kan jämställas med ateism...

Så om ateism inte är religion, så är inte buddhism det heller!
Citera
2015-08-13, 21:29
Medlem
Citat:

Kolla igenom humanismens och liberalismens historia så ska du se att de har ett religiöst ursprung.

Tanken om värdighet som är central i mänskliga rättigheter stammar från tanken att vi är skapade till Guds avbild. Tanken om humanism kommer ifrån tanken att vi hade en gudomlig gnista i oss.

När man inte längre trodde att vi var skapade i och med darwinism kretsade tankarna kring eugenik.

På samma sätt är den mest berömde etikern idag (Peter Singer) för att man slår ihjäl nyfödda barn med lyten då det inte gagnar den totala lyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in