2016-07-30, 13:43
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Då är det ju en ateist, liksom en icke-fotbollsspelare, som även påstår att gud inte finns.
De brukar kallas för anti-teister.

Problemet är att det faktiskt finns olika definitioner på orden. Om man t ex är medlem i en ateistförening kan man med fog kalla sig för ateist bara av det skälet. Och den typen av organisationer är ofta just antiteististiska och vill aktivt minska eller t o m helt få bort religioners roll från samhället. Denna mer aktivistiska ateism har ju också fått ett uppsving under senare år, ffa sedan 2001 (9-11), med frontfigurer som Dawkins, Hitchens, Harris, m fl s k nyateister.
Citera
2016-07-30, 13:44
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag gillar att generalisera ibland. Men det är mest för att ta reda på vad någon egentligen tror, och inte tror på, från sin skrift. Det är även sällan troende säger till mig att dom är "teist". Det vanligaste är att dom säger "kristen, muslim" o.s.v.

Då jag diskuterar t.ex. med en kristen eller muslim om trosfrågor, brukar jag försöka så mycket som möjligt utgå från deras individuella tro, eftersom det är så pass stor skillnad mellan individer. Det är bara att se på dem som kallar sig för "kristna" eller "muslimer" på detta sub-forum.
Senast redigerad av qbit 2016-07-30 kl. 13:53.
Citera
2016-07-30, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Då jag diskuterar t.ex. med en kristen eller muslim om trosfrågor, brukar jag försöka så mycket som möjligt utgå från deras individuella tro, eftersom det är så pass stor skillnad mellan individer. Det är bara att se på dem som kallar sig för "kristna" eller "muslimer" på detta sub-forum.
Ja, så är det. Men man har ändå lite kunskap om deras skrift, så några antaganden kan man göra direkt. Antaganden som i stort sett alltid stämmer.
Citera
2016-07-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Problemet är att det faktiskt finns olika definitioner på orden. Om man t ex är medlem i en ateistförening kan man med fog kalla sig för ateist bara av det skälet. Och den typen av organisationer är ofta just antiteististiska och vill aktivt minska eller t o m helt få bort religioners roll från samhället. Denna mer aktivistiska ateism har ju också fått ett uppsving under senare år, ffa sedan 2001 (9-11), med frontfigurer som Dawkins, Hitchens, Harris, m fl s k nyateister.
Att vilja få bort religionens roll från samhället behöver inte vara antiteistiskt. Även många teister vill detta. Speciellt vill dom få bort andras religion.
Personerna du nämner vill inte förbjuda religion eller gudstro.
Citera
2016-07-30, 13:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Som sagt, jag kan inte ta ansvar för att anti-teister kallar sig för ateister.
Citera
2016-07-30, 14:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Kolla svär asså du e mongo.
http://www.svenskaengelskaordbok.com/sv/ordlista-svenska-engelska/trohet

http://sv.bab.la/lexikon/svensk-engelsk/trohet
Jaa du vad skall man göra med er Rinkebysvenskar som inte fattar något.

Ta meningen "Jag har en tro på gud".
Du kan inte använda "trohet" i en mening som ger samma betydelse.

"Jag har en trohet på gud" får du noll träffar på Google på,
så direkt synonymt används det uppenbart ej.

"Jag känner en trohet inför Gud" noll träffar där också,
fast det är en fullt grammatiskt korrekt mening och har en betydelse.

"trohet på Gud" fyra träffar, alla grammatiskt felaktigt använda.

"trohet inför Gud" här kommer du upp till 991 träffar, men vad jag ögnade igenom var alla synonyma med lojalitet.

Lägg bara ner, där du använder trohet översätter du det med lojalitet.
Ta det exemplet du själv ger i bab.la så blir den korrekta betydelsen under avsnittet faith synonymen, lojalitet, inte tro. För man talar om reaktionen mot dem inte tron på dem.

Så du ger mig rätt fast du fattar det inte ens.
Senast redigerad av MeanME 2016-07-30 kl. 15:00.
Citera
2016-07-30, 14:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Trohet i dess religiösa kontext menas då 'en religiös övertygelse. DÅ ANVÄNDER MAN FAITH!
Synonymerna används inte i alla sammanhang.
Nej.
Visade det i ett annat inlägg.
trohet är en reaktion på något,
tro som är faith är en övertygelse på något.
Citera
2016-07-30, 14:24
Medlem
qbits avatar
Citat:

Är man specifik och konkret är ser jag inga problem med olika definitioner.

Problemet uppstår ifall man vill diskutera ”a-teism” på generell nivå. Så länge man håller sig på denna abstraktions-nivå anser jag att det är bäst att hålla sig till den definition som är den minsta gemensamma nämnaren i de övriga definitionerna. Är man tydlig med att man diskuterar t.ex. "ny"-ateismen ala Dawkins och inte a-teism som ett generellt begrepp ser jag däremot inga problem med olika definitioner.
Senast redigerad av qbit 2016-07-30 kl. 14:33.
Citera
2016-07-30, 15:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du försöker slingra dig. Ateism är ett avståndstagande från att Gud existerar.

För att du menar att Gud inte finns.

Jag kan ju bekräfta att Frodo är en fiktiv figur, men ateistens problem är att Gud har valt att INTE uppenbara sig för den som INTE tror, och väljer att uppenbara sig för den som tror. Därför kommer vi att föra denna eviga diskussion tills Gud visar sig som det är förutsagt.

Ja, det är ett avståndstagande på ett påstående läs: det finns en Gud.
Jag finner inte att det finns evidens för detta påståendet och väljer att inte tro på det.
Dock påstår INTE jag att det inte finns en Gud.
Citera
2016-07-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej.
Visade det i ett annat inlägg.
trohet är en reaktion på något,
tro som är faith är en övertygelse på något.

Trohet mot Gud är inte bara "tro"..
Det är faith på engelska och nu används denna distinktion sällan på svenska..
Exempel;

Citat:
Bekännelsen vittnar om frihet i Kristus och trohet mot Gud

Tro är inte bindande, du kan tro men inte vara övertygad. Övertygelse +tro-> trohet

Inom Islam har vi fler nivåer..
Iman-Iqan-Ihsan etc
Citera
2016-07-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ja, det är ett avståndstagande på ett påstående läs: det finns en Gud.
Jag finner inte att det finns evidens för detta påståendet och väljer att inte tro på det.
Dock påstår INTE jag att det inte finns en Gud.
Nej, ateism är ett avståndstagande från Gud oavsett vem som påstår vad. Du har inte ens letat efter bevis har du ju skrivit, så hur kan du vara så tvärsäker att evidens saknas? Då är vi tillbaka där jag skrev att det är ett ovetenskapligt fjärmande från Gud. Du skulle som sagt inte fungera nåt vidare som domare när du bortser från bevis som läggs fram trots att du förväntar dig att andra presenterar alla bevis för dig.

När du säger att du inte tror på Gud säger du att Gud inte finns. Du har i så fall samma bevisbörda för ditt påstående som teisten, och mycket riktigt så argumenterar du för att Gud inte finns för att du säger att evidens saknas. Du medger alltså de faktiska omständigheterna även om du inte erkänner att du är ett dåligt vittne. Du är m a o inte trovärdig.
Citera
2016-07-30, 15:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Trohet mot Gud är inte bara "tro"..
Det är faith på engelska och nu används denna distinktion sällan på svenska..
Exempel;
Citat:
Bekännelsen vittnar om frihet i Kristus och trohet mot Gud

Tro är inte bindande, du kan tro men inte vara övertygad. Övertygelse +tro-> trohet

Inom Islam har vi fler nivåer..
Iman-Iqan-Ihsan etc
Och i detta fall du tar upp "trohet mot" är en absolut synonym "lojalitet mot".
Exempel:
Trohet mot, fanan/fosterlandet/fältherren/regementet/partiet/ vad du än väljer,
är lojalitet mot, en exakt synonym.

Edit: Jag skall ge dig ett konkret exempel så du förstår kontexten.

Du känner till Pascals trossats?
Där kan du hävda att dessa människor visar trohet inför/mot Gud och bibeln.
Men de saknar reell tro på Gud.

Vad de egentligen tror på är att gynna sig själva då genom att följa bibeln maximerar de sin chans att komma in i himlen om den finns.

Så här ser du i praktiken att trohet inte är synonymt med tro.
Senast redigerad av MeanME 2016-07-30 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in