2015-08-14, 21:47
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jaså behöver du förstärkning i gudssökandet? Räcker inte hjärtklappningarna till i denna din överansträngning längre?

Vem har sagt dig att gud behöver mig din åsna! Men okej, jag förstår att din börda däremot är tung, oroa dig icke.

Seså ..salig är min närvaro kära lilla åsnebarn.

Alternativt summererar du detta problemet med den pådyvlande teismens apologetik: Mycket dåliga fakta-underlag och en metodologi som bl.a. innehållar demagogi och öppet anti-logiska argumentationsfel.
Citera
2015-08-14, 22:09
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
Alternativt summererar du detta problemet med den pådyvlande teismens apologetik: Mycket dåliga fakta-underlag och en metodologi som bl.a. innehållar demagogi och öppet anti-logiska argumentationsfel.
Ok , låt mig repetera : bättre underlag än ditt, åsnan lille.¨

Försök nu sova med lugnet i lilla magen full av tistlar, fast du inte ens kan släcka törsten ståendes där ensammen vid vattenbrynet... vi får hoppas att du kan få törsten släckt innan det är dags att lägga sig och hoppas på att du nappar rätt nästa gång, i nästa liv under månens sken.. tänk, att du i ditt efterliv kan få bli en häst, och slippa detta tröstlösa åsneskriandet.

Jag vet att det inte kan va så kul att behöva komma som en eftersläntrare i elfte timmen, fullpackad med en massa bråte men bördor när du ju ändå inte kan ens avlasta dig själv utan att sitta här och bedja om ateistkompetens, ja ack.

Tänk om du kunde ta del av härlighet utan dessa vettlösa sparkar bakut när du borde ha kunnat gå fint för bättre gudsbehag än detta taffliga, vid detta laget tycker jag, stackars åsna.. inte ens mer än vandra det ökentorra stenlandskap du åläggs att med värkande hovar behöva nu också lovsjunga och be mig skria in i den tandagnisslande refrängen.... men du ger dig ut i tassemarkerna med så dålig synfält och allt - har ju sagt att alla vägar inte leder till Rom, när ska du lära dig , hutlösa barn.
Citera
2015-08-14, 22:11
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ok , låt mig repetera : bättre underlag än ditt, åsnan lille.¨

Försök nu sova med lugnet i lilla magen full av tistlar, fast du inte ens kan släcka törsten ståendes där ensammen vid vattenbrynet... vi får hoppas att du kan få törsten släckt innan det är dags att lägga sig och hoppas på att du nappar rätt nästa gång, i nästa liv under månens sken.. tänk, att du i ditt efterliv kan få bli en häst, och slippa detta tröstlösa åsneskriandet.

Jag vet att det inte kan va så kul att behöva komma som en eftersläntrare i elfte timmen, fullpackad med en massa bråte men bördor när du ju ändå inte kan ens avlasta dig själv utan att sitta här och bedja om ateistkompetens, ja ack.

Tänk om du kunde ta del av härlighet utan dessa vettlösa sparkar bakut när du borde ha kunnat gå fint för bättre gudsbehag än detta taffliga, vid detta laget tycker jag, stackars åsna.. inte ens mer än vandra det ökentorra stenlandskap du åläggs att med värkande hovar behöva nu också lovsjunga och be mig skria in i den tandagnisslande refrängen.... men du ger dig ut i tassemarkerna med så dålig synfält och allt - har ju sagt att alla vägar inte leder till Rom, när ska du lära dig , hutlösa barn.

Hur är det öht möjligt att argumentera med ett icke-argument? D.v.s. presuppositionalism, ad hoc, "det är bara så"-premisser etc. Sånt är omöjligt att falsifiera, och jag kan inte se andra möjligheter än att kort påtala att det rör sig om logik- och/eller argumentations-fel. Jag kan inte falsifiera det ofalsiferbara.
Citera
2015-08-14, 23:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Hur är det öht möjligt att argumentera med ett icke-argument? D.v.s. presuppositionalism, ad hoc, "det är bara så"-premisser etc. Sånt är omöjligt att falsifiera, och jag kan inte se andra möjligheter än att kort påtala att det rör sig om logik- och/eller argumentations-fel. Jag kan inte falsifiera det ofalsiferbara.
Vilket icke-argument?
Citera
2015-08-15, 08:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Jag gnäller inte, säger bara att jag föredrar annat då det inte kommit med svar ännu. Varför ska jag göra mig beroende av vetenskapsmän, det vore ju ansvarslöst att jag ska lägga mitt öde i deras händer.

För övrigt, så är det tydligt att vetenskapen ligger långt bort, poängen är att jag inte accepterar det då jag vill hitta svaren själv, och jag är inte direkt så smart att jag hittar svar om livet genom vetenskap. Det är mer logiskt att svara med dels sina egna tankar och med sitt egna medvetande. Många spirituella lärare
Det är ju uppenbart du inte fattar ett dyft av vad du pratar om.
Behöver du en matematiker till hjälp för att kunna räkna.
Möjligen har du det behovet men den stora majoriteten behöver det inte.
På samma sätt behöver du inte vetenskapsmän för att kunna bruka en vetenskaplig metodik.
Så släpp denna delen av debatten nu.
Du visade just att du vet över huvud taget inte vad du pratar om.
Citat:
Du fattar inte ens vad jag pratar som så det är inte lönt att försöka. Du är fast i argumentationer.
Jo då, evt problem i kommunikationen beror nog som ovan pga att du är okunnig i ämnet eller kalla det vad du vill.
Citat:
Du tror inte man kan se ifall någon lever ett meningslöst liv? Klart man kan avgöra.
Kan det bli klarare i skrift än så här?
Klart du hävdar du kan avgöra om någon lever ett meningslöst liv.
Citat:
Har jag sagt att totalitära regimer ska bestämma vad som är meningslöst liv?
Poängen var att de är lika patetiska som du och försöker göra det.
Citat:
Har jag inte sagt heller. Men många människor tycker det deras liv är meningslösa, förnekar du det?
Jo det har du, löjligt du ens förnekar det.
Saknar betydelse om någon tycker sitt liv är meningslöst.
Inget ger de har en objektiv åsikt i frågan.
Citat:
Tveksamt. Tror det finns universella svar. Annars så stödjer du tesen att medvetandet inte är gemensamt för alla människor, dvs att jag och du har olika medvetande.

Har man samma medvetande så är rätt samma sak för mig som det är för dig. Men du kanske tror på individualism, dvs att varje människa är unik i sitt medvetande.

Jag kan inte svara på det första stycket då jag inte generellt "vet" vad andra människor tycker och tänker.
Självklart har vi olika medvetanden och varje människa är unik.
Citat:
Du tror, så du har blivit teist?
Vi saknar som engelskan distinktion mellan belive och have faith.
Citat:
Men då finns det en mening. Tror tyvärr att du flyr från problemet. Folk försöker fylla meningslösheten med något de tror kommer får bort deras missnöje med livet i lag.
Nej inte universell, individuell, ja, om man själv finner någon, vilket är långt ifrån säkert.

Vad finns det att fly från?
Jag lever och mår bra.
Vad mer finns det att önska?
Citera
2015-08-15, 09:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Anser du att (delar av) ateismen/religionskritiken använder ad hoc premissande?

Vänligen specificera dessa delar ... och begränsa i så fall din polemik till konfrontation med dessa.

(Om du KAN, svara gärna utan fånigheter från din argumentations-analys travesti).
Citera
2015-08-15, 10:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan du presentera belägg för dessa 20-30 år?

Presenterat detalj-kunskap på dom områden jag påstår ha viss kompetens i.

Till exempel att jag vet vad det logiska inslaget i argumentations-analys är.
Citera
2015-08-15, 12:16
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Anser du att (delar av) ateismen/religionskritiken använder ad hoc premissande?

Vänligen specificera dessa delar ... och begränsa i så fall din polemik till konfrontation med dessa.

(Om du KAN, svara gärna utan fånigheter från din argumentations-analys travesti).

Det är ingen "food for thoúght", men standard-mysticism vilken det är helt meningslöst att börja "förklara" eller predika.
Citera
2015-08-15, 12:16
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Presenterat detalj-kunskap på dom områden jag påstår ha viss kompetens i.

Till exempel att jag vet vad det logiska inslaget i argumentations-analys är.

Cirkelargument. Bevisbördan är fortfarande din!
Citera
2015-08-15, 12:23
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Vilket icke-argument?

generellt är det en förfärlig ovana new-age falangen av teist-apologetiken har med att förvrida hypoteser från teoretisk fysik/kosmologi för att ge pseudo-legitimitet till sin tro/religion.
Citera
2015-08-15, 12:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ingen "food for thoúght", men standard-mysticism vilken det är helt meningslöst att börja "förklara" eller predika.

Precis, så presentera att så "solitt" undelag du kan.
Citera
2015-08-15, 12:28
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Precis, så presentera att så "solitt" undelag du kan.

Cirkelargument. Bevisbördan är din fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in