2015-08-14, 14:32
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ingen aning.

Det var ditt postulat, och om du inte kan specifiera det är det tydligen lika värdelöst som så mycket annat i din semantiska akrobatik.

Observera för dig själv så ser du att det är sant. Det är ren sund logik.

Kroppen är gjord av materia, varför studera materia indirekt när du kan studera det direkt, dvs genom ditt egna medvetande. Vetenskap har inte förklarat medvetande för att vetenskap inte står över medvetande. Alltså är det rimligt att söka svar på andra sätt än den vetenskapliga metoden och det är just det många spirituella lärare säger. Att observera sitt egna sinne. Utan medvetande kan vetenskapsmannen inte göra någonting.
Citera
2015-08-14, 14:33
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Goddag ... yxskaft.

Relater till vad jag skriver.

Bra att du inte vill erkänna.
Citera
2015-08-14, 14:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Varför ska jag nöja mig med den vetenskapliga metoden ifall den inte ger mig svar? Medvetande står över vetenskap, inte tvärtom. Spiritualitet berör medvetandet direkt. Vetenskap kan ingenting om medvetandet (nästan).
Som sagt var du fattar noll vad detta handlar om eller hur?
Det är ingen som sagt att du skall nöja dig med den vetenskapliga metoden.

Ditt gnäll är av arten, den här bilen är värdelös den tar mig inte alls till Stockholm.
Det är riktigt, du måste starta den och köra iväg den först... ... ...
På samma sätt ger inte en vetenskaplig metodik dig svar.

Du måste ställa din fråga och pröva den genom denna.
Fattar du?
Citat:
Knappast. Du tror inte man kan se ifall någon lever ett meningslöst liv? Klart man kan avgöra. Poängen är inte att jag försöker säga att Gud är meningen med livet utan att man står till svars till sina egna upplevelser, ifall mitt liv är meningslöst hur ställer jag mig till det?
Nej det kan man inte göra utan att man lider av någon allvarlig psykisk störning.
Nazister och liknande tyckte de kunde avgöra vad som var värdelöst liv.
Tror historiens dom över dem är svar nog.
Men du trampar glatt på i deras fotspår tycks det som.
Citat:
Det är inte alls trams. Tror du verkligen att vetenskap står över medvetandet?`Tror du tanken står över medvetandet? Kan tanken veta sig själv? Du säger att det är 'trams' när det i själva verket är en filosofisk fråga som började för flera tusen år sedan.
Nej det har jag inte hävdat.
Vad som är trams är att du tror någon/några besitter ett generellt svar på dessa frågor.
Det framstår som en väldigt omogen och auktoritetssökande åsikt.
Med större livserfarenhet kommer du kanske inse att vad som är meningslöst för dig kan vara det meningsfullaste som finns för någon annan.
Citera
2015-08-14, 14:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Observera för dig själv så ser du att det är sant. Det är ren sund logik.

Bästa wannabe-guru. Jag var i 20-30 år i min ungdom en praktiserande anhängare av Gurdjieff's system "The fourth way" där essensen av dom medvetande-ändrande tekniker var en särskild typ av självobservation.

Det kunne du naturligvis inte veta, men jag kan rekommendera dig att ligga lite lågt med dina "goda råd" tills du vet om dom är befogade eller nödvändiga.

Citat:
Kroppen är gjord av materia, varför studera materia indirekt när du kan studera det direkt, dvs genom ditt egna medvetande. Vetenskap har inte förklarat medvetande för att vetenskap inte står över medvetande. Alltså är det rimligt att söka svar på andra sätt än den vetenskapliga metoden och det är just det många spirituella lärare säger. Att observera sitt egna sinne. Utan medvetande kan vetenskapsmannen inte göra någonting.

Jag är inte heller vetenskaplig reduktionist, så det behöver du inte förklara mig.
Citera
2015-08-14, 15:30
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Som sagt var du fattar noll vad detta handlar om eller hur?
Det är ingen som sagt att du skall nöja dig med den vetenskapliga metoden.

Ditt gnäll är av arten, den här bilen är värdelös den tar mig inte alls till Stockholm.
Det är riktigt, du måste starta den och köra iväg den först... ... ...
På samma sätt ger inte en vetenskaplig metodik dig svar.

Du måste ställa din fråga och pröva den genom denna.
Fattar du?

Så du menar att vetenskap kommer leda till svar förr eller senare? Jag har sagt från början att vetenskap har inte svaren, varför är det då fel att söka på andra sätt?

Citat:
Nej det kan man inte göra utan att man lider av någon allvarlig psykisk störning.
Nazister och liknande tyckte de kunde avgöra vad som var värdelöst liv.
Tror historiens dom över dem är svar nog.
Men du trampar glatt på i deras fotspår tycks det som.

Uppenbarligen hade nazisterna väldigt fel, varför använder du dom som någon slags grund för gott föredöme? Bara för att nazister är korkade så betyder inte det att andra människor klarar att se andra ur ett mänskligt perspektiv? Bara för att 1 miljon människor genom historien inte kan igenkänna lidande hos någon annan så betyder inte det att andra som lever idag inte kan det. Hela poängen är att människor går från att vara omedvetna till medvetna. Den som är medveten gör inte fel. Du kan inte skylla på mänsklig kollektiv medvetenhet, det är en del av vår historia.

Citat:
Nej det har jag inte hävdat.
Vad som är trams är att du tror någon/några besitter ett generellt svar på dessa frågor.

Ja det påstår jag, upplysta människor. Läs Krishnamurti eller Eckhart Tolle t.ex. Man kan även se det i kristen filosofi att Jesus hade också många svar.

Citat:
Med större livserfarenhet kommer du kanske inse att vad som är meningslöst för dig kan vara det meningsfullaste som finns för någon annan.

Självklart. Var inte direkt det jag menade. Folk överlag upplever meningslöshet då de aldrig känner sig nöjda med de det har. De söker efter pengar, makt, framgång, bekräftelse och mycket annat ändå återfinns alltid en tomhet efteråt trots att de verkar göra meningsfulla saker med sina liv.

Ifall någon t.ex upplever att musik är meningen med livet och den enda meningen med livet, vad tror du händer om han råkar bli döv? Tror du att sann mening ligger i en social roll, funktion eller fysisk aktivitet? Uppenbarligen inte.
Citera
2015-08-14, 15:36
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Bästa wannabe-guru. Jag var i 20-30 år i min ungdom en praktiserande anhängare av Gurdjieff's system "The fourth way" där essensen av dom medvetande-ändrande tekniker var en särskild typ av självobservation.

Det kunne du naturligvis inte veta, men jag kan rekommendera dig att ligga lite lågt med dina "goda råd" tills du vet om dom är befogade eller nödvändiga.

Självobservation handlar inte om att följa någons korkade system. Verkar inte ens som att du förstått det krishnamurti snackar om. Bara för du misslyckas så betyder inte det att det är mörkt för alla andra. Åtminstone lyser du inte med samma visdom som vissa spirituella lärare. Visdom har jag djup respekt för. Du verkar inte ens kunna övertyga mig om något. jag respekterar även ateister som ifrågasätter religion eftersom mycket av det har blivit riktigt vansinnigt men nackdelen är att deras ateistiska 'tro' gör att de även vänder sig helt från gud.

Citat:
Jag är inte heller vetenskaplig reduktionist, så det behöver du inte förklara mig.

Behöver du inte vara, uppenbarligen vill du inte veta sanningen. Bara för du misslyckas med att besvara frågor som religioner grubblat över i århundraden så betyder inte det att allt är hokus-pokus.
Citera
2015-08-14, 17:26
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ja, jag vet redan att du "tycker om" semantiska konstellationer du kan använda för att smussla in 'gud'.

Det bestämmer du själv, men du får mindre kritik för semantisk akrobatik om du använder en terminologi som inte är så öppen för svävande associationer.

Men så du också en förfärlig synkretist som skapar synonymitet från ytterst svaga korrelationer.

Va' med om vi börjar att återgå till trådämnet?

Vad betyder ordagrant för dig "en förfärlig synkretist som skapar synonymitet från ytterst svaga korrelationer."?
Citera
2015-08-14, 17:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Så du menar att vetenskap kommer leda till svar förr eller senare? Jag har sagt från början att vetenskap har inte svaren, varför är det då fel att söka på andra sätt?
Nej, det jag menar är att du kan inte gnälla på en metod att den inget ger om du inte ger den en fråga att besvara. En vetenskaplig metodik i sig ger inga svar den visar bara hur du skall gå till väga för att finna svaren så att svaren är relevanta.
Citat:
Uppenbarligen hade nazisterna väldigt fel, varför använder du dom som någon slags grund för gott föredöme? Bara för att nazister är korkade så betyder inte det att andra människor klarar att se andra ur ett mänskligt perspektiv? Bara för att 1 miljon människor genom historien inte kan igenkänna lidande hos någon annan så betyder inte det att andra som lever idag inte kan det. Hela poängen är att människor går från att vara omedvetna till medvetna. Den som är medveten gör inte fel. Du kan inte skylla på mänsklig kollektiv medvetenhet, det är en del av vår historia.
Om du hävdar att vissas liv är meningslösa så hävdar du ett tolkningsföreträde i frågan.
Det gör alla totalitära regimer med.
Därav likheten.
Du har inte rätt att avgöra vad som är ett meningsfullt liv eller inte.
Citat:
Ja det påstår jag, upplysta människor. Läs Krishnamurti eller Eckhart Tolle t.ex. Man kan även se det i kristen filosofi att Jesus hade också många svar.
Det visar bara att du är omogen imho.
Ingen människa har ett universellt svar på dessa frågor.
Men nästan alla människor har ett svar som gäller för dem själva.
Och nästan alla människor har rätt med.
När det kommer till dem själv...
Citat:
Självklart. Var inte direkt det jag menade. Folk överlag upplever meningslöshet då de aldrig känner sig nöjda med de det har. De söker efter pengar, makt, framgång, bekräftelse och mycket annat ändå återfinns alltid en tomhet efteråt trots att de verkar göra meningsfulla saker med sina liv.

Ifall någon t.ex upplever att musik är meningen med livet och den enda meningen med livet, vad tror du händer om han råkar bli döv? Tror du att sann mening ligger i en social roll, funktion eller fysisk aktivitet? Uppenbarligen inte.
Jag kan inte svara på det första stycket då jag inte generellt "vet" vad andra människor tycker och tänker.

Personligen tror jag livet generellt sett saknar mening helt.
Den enda meningen som finns är den jag själv ger den.
Citera
2015-08-14, 17:41
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej, det jag menar är att du kan inte gnälla på en metod att den inget ger om du inte ger den en fråga att besvara. En vetenskaplig metodik i sig ger inga svar den visar bara hur du skall gå till väga för att finna svaren så att svaren är relevanta.

Jag gnäller inte, säger bara att jag föredrar annat då det inte kommit med svar ännu. Varför ska jag göra mig beroende av vetenskapsmän, det vore ju ansvarslöst att jag ska lägga mitt öde i deras händer.

För övrigt, så är det tydligt att vetenskapen ligger långt bort, poängen är att jag inte accepterar det då jag vill hitta svaren själv, och jag är inte direkt så smart att jag hittar svar om livet genom vetenskap. Det är mer logiskt att svara med dels sina egna tankar och med sitt egna medvetande. Många spirituella lärare

Citat:
Om du hävdar att vissas liv är meningslösa så hävdar du ett tolkningsföreträde i frågan.

Du fattar inte ens vad jag pratar som så det är inte lönt att försöka. Du är fast i argumentationer.

Citat:
Det gör alla totalitära regimer med.
Därav likheten.

Har jag sagt att totalitära regimer ska bestämma vad som är meningslöst liv?

Citat:
Du har inte rätt att avgöra vad som är ett meningsfullt liv eller inte.

Har jag inte sagt heller. Men många människor tycker det deras liv är meningslösa, förnekar du det?

Citat:
Det visar bara att du är omogen imho.
Ingen människa har ett universellt svar på dessa frågor.
Men nästan alla människor har ett svar som gäller för dem själva.
Och nästan alla människor har rätt med.
När det kommer till dem själv...

Tveksamt. Tror det finns universella svar. Annars så stödjer du tesen att medvetandet inte är gemensamt för alla människor, dvs att jag och du har olika medvetande.

Har man samma medvetande så är rätt samma sak för mig som det är för dig. Men du kanske tror på individualism, dvs att varje människa är unik i sitt medvetande.

Jag kan inte svara på det första stycket då jag inte generellt "vet" vad andra människor tycker och tänker.

Citat:
Personligen tror jag livet generellt sett saknar mening helt.

Du tror, så du har blivit teist?

Citat:
Den enda meningen som finns är den jag själv ger den.

Men då finns det en mening. Tror tyvärr att du flyr från problemet. Folk försöker fylla meningslösheten med något de tror kommer får bort deras missnöje med livet i lag.
Citera
2015-08-14, 17:56
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Vad med om du håller dig till det som faktisk är skrivit och som jag kommenterade, istället för att flaxa omkring i semantisk akrobatik?

Strawman. Svagt!
Citera
2015-08-14, 17:57
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Specificera vänligen ... istället för att använda din vanliga diffusa retorik. (1)

Se (1)

Se (1)

Se (1)

Kom med substans.
Citera
2015-08-14, 17:58
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Semantisk akrobatik med dina ordlekar omkring ordet "helig".

Strawman argument. Kom med substans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in