Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Nej, det jag menar är att du kan inte gnälla på en metod att den inget ger om du inte ger den en fråga att besvara. En vetenskaplig metodik i sig ger inga svar den visar bara hur du skall gå till väga för att finna svaren så att svaren är relevanta.
Jag gnäller inte, säger bara att jag föredrar annat då det inte kommit med svar ännu. Varför ska jag göra mig beroende av vetenskapsmän, det vore ju ansvarslöst att jag ska lägga mitt öde i deras händer.
För övrigt, så är det tydligt att vetenskapen ligger långt bort, poängen är att jag inte accepterar det då jag vill hitta svaren själv, och jag är inte direkt så smart att jag hittar svar om livet genom vetenskap. Det är mer logiskt att svara med dels sina egna tankar och med sitt egna medvetande. Många spirituella lärare
Citat:
Om du hävdar att vissas liv är meningslösa så hävdar du ett tolkningsföreträde i frågan.
Du fattar inte ens vad jag pratar som så det är inte lönt att försöka. Du är fast i argumentationer.
Citat:
Det gör alla totalitära regimer med.
Därav likheten.
Har jag sagt att totalitära regimer ska bestämma vad som är meningslöst liv?
Citat:
Du har inte rätt att avgöra vad som är ett meningsfullt liv eller inte.
Har jag inte sagt heller. Men många människor tycker det deras liv är meningslösa, förnekar du det?
Citat:
Det visar bara att du är omogen imho.
Ingen människa har ett universellt svar på dessa frågor.
Men nästan alla människor har ett svar som gäller för dem själva.
Och nästan alla människor har rätt med.
När det kommer till dem själv...
Tveksamt. Tror det finns universella svar. Annars så stödjer du tesen att medvetandet inte är gemensamt för alla människor, dvs att jag och du har olika medvetande.
Har man samma medvetande så är rätt samma sak för mig som det är för dig. Men du kanske tror på individualism, dvs att varje människa är unik i sitt medvetande.
Jag kan inte svara på det första stycket då jag inte generellt "vet" vad andra människor tycker och tänker.
Citat:
Personligen tror jag livet generellt sett saknar mening helt.
Du tror, så du har blivit teist?
Citat:
Den enda meningen som finns är den jag själv ger den.
Men då finns det en mening. Tror tyvärr att du flyr från problemet. Folk försöker fylla meningslösheten med något de tror kommer får bort deras missnöje med livet i lag.