Citat:
Ursprungligen postat av
Herz
Jag tycker ord som 'okränkbar', 'fridlyst, 'som ej får skadas' säger bra vad ett integrerat liv är. Det är inte konstigt att "helig" har förknippats med Gud, att du stör dig på när Gud får en riktig mening är inte min ensak, jag är agnostiker så jag har inga problem ifall något lutar åt ateism eller mot teism..
När jag säger heligt så menar jag bara innebörden av det ordet ( 'okränkbar', 'fridlyst, 'som ej får skadas','hel'), jag åberopar ingenting från Bibeln.
Men jag kan använda integrerat ifall du nu insisterar på det, dock tror jag att samma sak syftas till det som heligt.
Du förhåller dig då till att se tolkning som okränkbar, det är att låsa din tolkning som så exklusiv att det ej får antastas. Bl.a sådant som blockerar sinnesförvirrad fanatik att kunna ges fristad åt att bl.a ägna sig åt pedofili ostört, man frontar med sådant krav på okränkbarhet.. och juridiska överbyggnader, att du får vara ordentligt mentalt slö, att inte inse hur denna helighet i sig självt ensamt.. skapat mycket djupgående förakt för existentiellt berättigande.
Det du säger har en naturligt inbyggd kontradiktion, liv är heligt ja.. men betyder det att liv inte är föreänderligt, att tron är statisk som en KONSTANT och helig fix formel? NEJ, det är där "heligheterna" haft och ännu har så fel, och de behöver fronta det löpande.
Med att uppodla ständiga försvarare, bland annat.
Därför det är lite osmakligt att införa kreationism i skolscheman för individer under utveckling, de är inte ens färdiga men ska ändå in i gudsförsvarandet, för att gå ofta mkt tvivelaktiga ärenden som påläggskvalvar.
Veva mantran, som för längesedan tappat innebörd, men du behagar kanske inte se pedofili som så farligt. Det är en annan femma, hur du värderar en helighet.. var ditt kurage slitits loss i troendet och var du har förnuftet öht kvar.
Hittills kör du populistiskt generell gångbar almmänkunskap, men helighet handlar om mer än så, och du vet det nog men du skulle kanske vilja att fler inte visste, men blir svårt i framtiden.
Redan nu står påvemakten handfallen över att långsamt börja förstå att celibater och tolkningsföreträdande position, är inte den bästa kombinationen.
Du har jungru-komplexet, som är ingalunda ens påbörjat att ha penetrerats mer än i interna inomcelibatens eligionspsykologi.. dvs ännu ett kringgående via juridik självutmätt förfarande.
Men ok, alla skandaler behöver ju inte ges offentlighet eller tjäna som underlag.. för då skulle påvemakten inte längre äga viganderätt. Det sakrala skulle upplösas inifrån, det är i det interna sakraliteten mister sin sakrala kvalitet annars.
Men det är ju tur att andra kulturer än den civiliserade nu redan har så många andra slags konflikter, i det kan man alltid ta vinst ur sådant tänkande.. fortsatt prioritetsordna, och då går det ju alltid från akut i nedåtglidande kränkningsskala.
Där pedofilin givetvis aldrig är ett akut problem, av psykologisk natur är inomreligiösa pedofilin och fixeringen vid sexualitet ingenting mot storpolitik, men vilken tur då.
Än så länge. Allt är föränderligt, även vad som definierats som heligt, då det följer en definitionsmetodik.
Den följer INTE allmäna kriterier för vad som i allmän mening är heligt, t.ex att inte leka med elden är en helig devis, alla förstår den. Frågan är om alla förstår den sexuella laddningen som utnyttjas för att få till de ideala tillstånden där gud först måste bönhöras, innan tolkningsexegesis prakticeras från fall till fall. Och så klart, vilka slags uppgörelse ägnar man sig åt, för du berör omedelbart termen
dignitet.
Som är förknippat med auktoritet. Tolkningsföreträdare.. i hierarkisk skala, som sagt, icke värdslig sådan, därmed ett akut problem.
För ska religionsextremister samsas på en jord bland ansvarsfull definitionsskapande, så har kanske du missat vilka stolpskott som ges tolkningsföreträden i de religiöst betingade matriklarna, enbart JV=jehovas vittnessekten (och sekteri förekommer exakt där religion befinner sig) , har vad jag hör just nu segslitna rättsprocesser, igen.. i USA.
Mormoner har haft sådant, katolicism har haft sådant, protestantism med ku kux klan har haft sådant, var ser du att "de heliga aktiviteterna" öht inte haft klammeri med moralen?
Gällande undanmannövrerings-teknik, man påbörjar istället kulturalism-leken, en plan som går ytterligare att tillämpa dramatiserande rollspel, med ännu fler gestaltningslekar att ägna sig åt, det tar ju aldrig slut med slingerkonstens rollspel. Ser du inte hur spelgalenheten i länder där man FIXERAT gudskomplexet att ej ges antastningsrätt, ser du inte hur hela Sydamerika är drabbat...?
Varför blev just sydamerika sådant eldorado åt pedofili? och varför just asiens med sin religionsmystik uttolkat enbart mer kreationistiskt smart, för att kunna uppodla sådan extrem undergiven mentalitet.
Eller är det genetiskt menar du? Att gud valt ut vissa att vara så extra-fromma.. och därmed i sin "personnatur" utgöra den lera som går att modellera fram , så som enbart gud vet...